Hírek, beszámolók

A Tavaszébredés keletkezéstörténete

Spring Awakening című musical Frank Wedekind német drámaíró Frühlings Erwachen (A tavasz ébredése, 1891) című drámája alapján készült. A zenés változat Duncan Sheik (zene) és Steven Sater (szöveg) együttműködésének köszönhető, ami a szerzőknek nyolc Tony és számos más díj elnyerését, a musical rajongóknak pedig egy azóta is nagy sikernek örvendő, rockos dallamvilágú, komoly témájú musical megszületését jelentette.

Duncan Sheik már azelőtt zenészként dolgozott, mielőtt musicalírásra adta volna a fejét. Több albumot is kiadott, amikor elkezdte foglalkoztatni egy színházi mű megírásának gondolata. A dolog valójában Steven Saternek köszönhető, akit Sheik 1999-ben ismert meg a buddhista vallás egyik ágának, a Nichirennek egy New York-i kulturális központjában. Sater ötlete volt, hogy írják meg Wedekind drámájának zenés változatát közösen, Sheik pedig inspirálónak találta a felvetést. Végül hét hosszú év kellett ahhoz, hogy elkészüljön a nagy mű.

“Sokszor előfordult a folyamat alatt – kimerítő workshopokat csináltunk –, hogy csak csóváltam a fejem, és azt kérdeztem magamtól: „Mégis mit csinálok itt? Hisz ez borzalmas! De a végén, a sok kínlódás ellenére, megszületett az a dolog, amire a legbüszkébb vagyok.” – mondta Sheik, miután a Spring Awakening megkezdte diadalútját a Broadway-n is. A darabot ugyanis először az off-Broadway-n mutatták be 2006-ban, Jonathan Groffal, Lea Michele-lel és John Gallagher Jr.-ral a főszerepben. A produkciót Michael Mayer rendezte, a koreográfia pedig Bill T. Jones nevéhez fűződik. Május 19-én kezdődtek a preview-k az Atlantic Theatre-ben, de a hivatalos bemutatót csak június 15-én tartották. A remek kritikáknak és a hatalmas érdeklődésnek köszönhetően az eredetileg július 9-ig szóló játszási időtartamot azonnal meghosszabbították, először július 23-ig, majd augusztus 6-ig.

Végül a Spring Awakening átkerülhetett a Broadway-re, ahol december 10-én mutatták be az Eugene O’Neill Theatre-ben. A sikertörténetre a 2007-es év tette fel a koronát, amikor is a musical elnyert szinte minden létező színházi díjat, köztük négy Drama Desket és nyolc Tony-t (a tizenegy jelölésből végül nyolcat kapott meg, köztük a legjobb musical, a legjobb szöveg és a legjobb rendezés díját, valamit John Gallaher Jr., aki Moritz szerepét alakította, elnyerte a legjobb mellékszereplő férfi színésznek járó díjat is). 2008-ban a musical dalaiból kiadott CD megnyerte a Grammy-díjat, így a produkció tényleg minden téren a csúcsra jutott. Azért is szép siker ez, mert a közönség és a kritika szívébe egyaránt belopta magát a darab, ami ritka dolognak számít a színházi világban.

2008 augusztusában már egy turné változat is útjára indult Amerikában, és az európai premiert is megtartották Svédországban. Megkezdődtek a londoni bemutató előkészületei is, és többek között Szöulban, Tokióban, Buenos Airesben, Sao Paolóban, Düsseldorfban, Bécsben, Madridban, Párizsban, Stockholmban, Oslóban, Helsinkiben és nem utolsósorban Budapesten is tervezik a premiert. Nem túlzás, ha azt állítjuk: a musical lassan meghódítja a világot.

Hogy mi a siker titka? Azt mondják, a remekművek ismérve, hogy minden korban meg lehet találni bennük az épp akkor aktuális üzenetet, amit minden kor embere magához szólónak érez. Nos, Wedekind drámája olyan problémát dolgoz fel, amely sajnos soha nem fogja elveszíteni aktualitását. Mindig lesznek a gyermeküket nem ismerő szülők, magukat az öngyilkosságba hajszoló tanulók, illegális abortuszok, elnyomott, bántalmazott fiatalok és a társadalom által kreált elméletek, hitek, normák, amik tönkreteszik az életünket. Ahogy Michael Mayer, a darab rendezője megfogalmazta: „Az a valójában tragikus most, majd 120 évvel később, hogy a dráma által felhozott téma ma is fájóan aktuális.” A musical nagy erénye, hogy ezt az üzenetet a mai fiatalok számára is befogadható köntösbe tudta öltöztetni, a rockos, popos hangzásvilágnak és a fiatalos lendületnek köszönhetően.

Szöllösi Eszter

A szövegben található idézetek forrása:
New York Times, 2006. december 26.
www.playbill.com

Kapcsolódó tartalmak

PASSIO XXI sajtótájékoztató

Buchmann-Horváth Emese

200. Menyasszonytánc az Operettszínházban

Sándor Petra

Októberben mutatják be a Nyomorultakat Kecskeméten

admin

Nemzetközi operettmezőny és hazai musicalsztárok a Lehár Énekverseny gálaestjén

admin

Jubileumi Karminca-bál – 30 éves a Macskák

Vincze Dániel