VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

KALIFORNIAI ÁLOM 2. - A FILM SZÜLETÉSE

A Kaliforniai álom megszületése a rendező eltökéltségének köszönhető, ugyanis Damien Chazelle célja volt egy olyan film létrehozása, amelyben megvan a filmkészítés aranykorabeli szívbemarkoló francia és amerikai musicalek varázsa. Ráadásul mindezt át is akarta önteni a mi bonyolult és megváltozott korunkba.

A világ az elmúlt fél évszázadban gyorsan mássá vált, de mi is változtunk vele? Kevésbé vagyunk foglyai a véletlen találkozások furcsaságainak, szeszélyeinek, az elszalasztott lehetőségeknek, a füstbe ment, vagy épp beteljesült álmoknak, az igaz tudásának, vagy az őrült szerelemnek? A világ igényei átformáljak a legbensőségesebb kapcsolatainkat?

Chazelle úgy gondolta, hogy a zenés és táncos történetmesélés vigaszt, örömöt és tartós tündérmesét tud nyújtani a közönségnek. „A Kaliforniai álommal egy szerelmi történeten alapuló musicalt szerettem volna megalkotni, egy olyan darabot, ami régen engem is elvarázsol, de persze korszerűsített formában, elmesélni egy történetet, ami a mi időnkben játszódik.”

Chazelle együtt kávézott két producerrel, A lélek útja című dokumentalista drámáról ismert Fred Bergerrel és Jordan Horwitzzal, aki a 2010-es, Lisa Cholodenko által rendezett Oscar-díjas amerikai dráma-vígjáték, A gyerekek jól vannak egyik producere.

Ekkor vetette fel az ötletét a Los Angelesben játszódó romantikus musicalről. Első hallásra a két producernek elképzelése sem volt arról, hogy hogyan valósítják meg az ötletet, de a rendező törekvése felkeltette az érdeklődésüket.

"Mikor találkoztunk vele, Damien meglepett minket a filmekkel kapcsolatos felfogásával, annak ellenére, hogy csak egy kisfilmet készített eddig. Nyomon követtük, ahogyan szégyellős fiatal gyerekből feltörekvő filmkészítővé válik, és beteljesíti az ígéretét, melyet azon az első kávézáson tett.”- meséli Berger.

Horwitz elmondása szerint Damien hatalmas energiával és kreativitással rendelkezik, alkotótársai szerették a koncepcióját, pedig a szöveg, a karakterek és a dalok létrejötte nem volt rövid folyamat.

Az alkotók tisztában voltak azzal, hogy hatalmas kihívás előtt állnak, de azt is tudták, hogy mindent beleadva megvalósíthatók a tervek, s határozott elképzelésük volt a film elkészítéséről.

A rendezőt inspirálták Jacques Demy filmjei, főként a Cherbourgi esernyők című 1964-ben bemutatott melodráma, mely saját elmondása szerint nem csak a Kaliforniai álomra, hanem minden eddigi alkotására hatással volt.

A Kaliforniai álom kapcsán az az ötlete támadt, hogy összeolvaszt néhányat az általa kedvelt, ’40-es, ’50-es, és ’60-as évekbeli musicalek zenei elemeiből - folyamatos zenei aláfestés, szemkápráztató színek, szeszélyek, indulatok vezette energia- kedvenc városával, Los Angelesszel.

Az Amerikai Egyesült Államok második legnagyobb városa sok minden volt a filmekben: százaz, kiégett pusztaság, fényűző bikini paradicsom, egy füsttől és ambícióktól fűtött helyszín.

„A Kaliforniai álom egy nagyszerű városról szól. Arra gondoltam, jó lenne, ha széles vásznon vennénk fel, hogy olyan naggyá és látványossá tegyük, mint egy klasszikus hollywoodi musicalt.”– avatott be elképzeléseibe Damien Chazelle.

A film nyitó zeneszámát az alkotók egy igen lényeges ok miatt helyezték az autópálya káoszába: Los Angelesben többnyire olyan autókat lehet látni, melyekben csak egy vagy két ember utazik. Ez része annak, ami némiképp magányossá teszi a várost. Másrészt azonban arra is rávilágít, miért lehet L.A. az álmodozók menedéke. Mit csinálsz, amikor az autódban ülsz? Vagy a zenével, vagy az álmaiddal vagy elfoglalva.  Minden álmodozónak megvan a saját álma, minden ember a saját dallamát éli. Ahogy te is. Vagy a saját buborékvilágodban, vagy az élő musicaledben. Pont ezért tökéletes ez az alkalom a két álmodozó, Sebastian és Mia találkozására. „A Kaliforniai álom egy szerelmeslevél a városnak.”- állítja Platt. Az, ahogyan a film vegyít két, nagyon divatos és modern életet élő embert az ikonikus hollywoodi helyszínekkel, egyedi. A város romantikus fantáziája és légköre érezhető a való életben, a mindennapokban.

Chazelle koncepciója a Kaliforniai álomhoz részletes és körülményes volt, de egy nagyszabású musical nem várt lépés egy feltörekvő filmrendezőtől. A filmalkotónak leginkább 2014-es drámája, a fiatal dobosról és a sikerhez vezető egyetlen útnak a megszállottságot gondoló könyörtelen tanáráról szóló Whiplash szerzett hírnevet. Öt Academy-díjat és három Oscart nyert.

Azonban Damien Chazelle már korábban is hozzányúlt a zenés dráma műfajához, 2009-ben megrendezte a Guy and Madeline on a Park Bench című fekete-fehér románcot, ami szintén irányadó volt a Kaliforniai álomhoz.  

Chazelle először a Los Angeles-i történet körvonalait kezdte kirajzolni Justin Hurwitz zeneszerzővel, akivel a diákkorukból eredő ismertség következtében már többször dolgoztak együtt. 

Hurwitz elmondása szerint Chazelle és ő mindig ritmusokban és melódiákban beszéltek egymáshoz. „Kettőnk kapcsolata mindig is a zene körül forgott. A zenés filmek -akár a Cherbourgi esernyők, akár az Ének az esőben- inspirálnak mindkettőnket.”

Chazelle hozzátette: „Justin és én ugyanazt a nyelvet beszéljük. A Whiplash mellett a Kaliforniai álom zenéjét is ő írta, és én szívből remélem, hogy a jövőben is ő marad a filmjeim zeneszerzője.”

Hurwitz izgatottan figyelte, ahogy Chazelle megalkotta Sebastian és Mia karakterét, a két modern kori álmodozót, kik visszhangozzák legnagyobb szenvedélyeiket, a zenét és a színészetet. Sebastian és Mia célkitűzései azonban mégis taszítják egymást, ez a mozgatója minden kreatív elemnek. „Egy nagyon romantikus filmről van szó, de van benne egy csipetnyi búskomorság is.” – mondja Hurwitz. „Justin a folyamat minden lépésénél mellettem volt. Mielőtt bármilyen dialógust kezdtem volna írni, amikor még a történeten törtük a fejünket, ő a film zenei témáját készítette elő. Még én az egyik szobában dolgoztam, ő a folyosón túl.”- jegyezte meg Chazelle.

A Kaliforniai álomnak nagyon sajátos zenei fűszerezése van, ami már a film elejétől szembetűnik a nézőnek.

„Nagy csodálója vagyok a musicaleknek, de az új filmrendezőknek is, akiknek van mondanivalójuk, és egyedi módon mesélik el azt. Sokkal több dologra kell odafigyelni egy drámai filmnél. Elsőként ott a zene, a ritmus, a szöveg, a hangszerelés, aztán a színészeid, akiknek a dalokat és a táncot meg is kell tanulniuk, továbbá a vizuális elemek, a művészi design, a fények, a felvétel módja. Ezeknek összességükben kell létrehozniuk egy világot, mely nem egészen a valódi világ, de merít a valóságból. A kérdés az volt, hogy egyesíteni tudjuk e mindezt egy stílusba, mely modern korinak érződik?"– mesélte Platt.

Damien Chazelle hihetetlenül romantikusnak találta az ötletet, és úgy érezte, hogy Ryan Gosling és Emma Stone a legmegfelelőbbek a két főszereplő megformálására, akik segítenek a film meglepővé tételében, és a várakozásokra való rácáfolásban. A film picit elvehet a csillogásból, amit általában Ryanhez és Emmához kötünk, mikor együtt játszanak.

A Kaliforniai álom amennyire egy lélegzetelállító románc, olyannyira egy történet is, mely megmutatja, mit adjunk fel saját álmaink követésének érdekében. A rendező így vallott filmjéről: „Ironikus, de ahhoz, hogy Sebastian és Mia elérhessék az álmaikat, ők is külön kell, hogy váljanak. Nagyon megindított a gondolat, hogy találkozhatsz valakivel az életben, aki átformál és egy olyan útra terel, melynek végén olyan emberré válsz, amilyen mindig is akartál lenni, viszont ezen az úton egyedül kell végigmenned. Ezt nagyon gyönyörűnek és szívszaggatónak tartom, ennek szellemében akartam ezt a filmet elkészíteni.”

Halasi Vivien

Kapcsolódó tartalmak