Hírek, beszámolók

Így készült a Jézus Krisztus Szupersztár – 1. rész

How it all began… – Így kezdődött
A Jézus Krisztus Szupersztár megírásának története Tim Rice önéletrajza alapján
1. rész

 

A Webber-Rice szerzőpáros közös története 1965-ben kezdődött. Az akkor 21 éves Tim Rice-nak egy ismerőse ajánlotta, hogy vegye fel a kapcsolatot a 17 éves zeneszerzővel, Andrew Lloyd Webberrel, aki ekkoriban éppen szövegírót keresett. Első közös musicalük, a The Likes of Us 1965-ben készült el, de sosem került színpadra. Webber a sydmontoni birtokán lévő színházteremben 2005-ben előadatta a művet, a zártkörű előadásról hangfelvétel is készült, így – megírása után 40 évvel – mindenki számára hozzáférhető lett az első Webber-Rice musical teljes hanganyaga.

A The Likes of Us nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, hiszen sem lemezfelvétel, sem színpadi előadás formájában nem került a közönség elé. Az első áttörést az 1968-ban, megrendelésre írt József hozta meg. A Colet Court School számára írt, eredetileg 15 perces pop-kantáta hangfelvétele Webber és Rice egyik ismerőse révén jutott el David Land impresszárióhoz, aki 1969 februárjában visszautasíthatatlan ajánlatot tett a két fiatalnak: három éven keresztül heti 25 fontos fizetést kapnak fejenként, cserébe az ez alatt az időszak alatt írt művek bevételének 25%-a David Land cégét illeti. Ugyan az impresszárió részesedése jóval magasabb volt az ekkoriban megszokottnál, Webber és Rice örült az anyagi biztonságot és alkotói szabadságot nyújtó megállapodásnak. (Főleg, hogy a szerződés aláírása előtt sikerült még feljebb srófolni az eredetileg ígért összeget.) Az ajánlat ugyanakkor David Land részéről sem volt kockázatmentes, hiszen a két pártfogolt akár azt is megtehette volna, hogy 3 évig semmit nem ír, a fix fizetésüket akkor is megkapják, az impresszárió pedig hoppon marad. A szerzőpáros ugyanakkor alig várta, hogy meghálálja a bizalmat és munkához lásson. Már csak valami jó témát kellett találni.

Az ötletek gyorsan követték egymást. Az első az volt, hogy folytassák a József által kijelölt utat, és írjanak ismét iskolásoknak musicalt. Tim Rice javaslatára Oroszlánszívű Richárd történetét vették elő. A témát a Józsefnél bevált módon nagy adag humorral próbálták megközelíteni, de Rice menet közben rájött, hogy a szövegkönyv több okból kifolyólag nem lenne működőképes, így ejtették az ötletet. A mű egyébként félkész állapotban a City of London School színpadán bemutatásra került Come Back Richard Your Country Needs You címen.

Ezt követően – szintén a József nyomdokain haladva – bibliai témát kerestek. Dávid történetén kezdtek el dolgozni, de a nyitódal első felének elkészülte után Tim Rice újabb elképzeléssel állt elő: írják meg a Passió modern feldolgozását. Fiatal kora óta foglalkoztatta őt Júdás személye, volt mondanivalója a témában, ráadásul Webber is azonnal ráharapott az ötletre.

Tim Rice fejében már fogalmazódtak a kérdések, amiket Júdás fog majd feltenni Jézusnak, csak éppen David Land nem volt túlságosan elbűvölve a legújabb témaválasztástól. Úgy gondolta, hogy egy Jézusról szóló musical nem lesz eladható, és titkon abban reménykedett, hogy előbb-utóbb ez a terv is eltűnik a süllyesztőben. Hogy a Jézus-történet több lesz egy futó ötletnél, az az első dal megírása után vált biztossá.

Második rész: “Jesus Christ Superstar, who are you, what have you sacrificed?”

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

A Mamma Mia sikertörténete

Vincze Dániel

A Hang-villa titka – jeltolmácsolt gyerekelőadás

Kiss Brigitta

Negyvenmilliós állami támogatást kapott az egri színház

Volf Anna

A szépek ideje – Interjú Für Anikóval

Buchmann-Horváth Emese

Robin Hood kőszínházi ősbemutató

Kiss Brigitta