VLM Header VLM Webshop Viva la Musical! - Fedezd fel!
SNI FB TW YT

SZUPERSZTÁROK ÉS FANTOMOK

A két jubiláló Webber mű magyarországi művészeivel beszélgettünk

Andrew Lloyd Webber két kultikus műve, a Jézus Krisztus Szupersztár és Az operaház fantomja is idén jubilált: a Szupersztár 40-ik, a Fantom 25-ik születésnapját ünnepli. Világszerte nívós koncertekkel és kiadványokkal emlékeznek meg az évfordulókról. A Viva la Musical! munkatársai a két musical magyar címszereplőit és alkotóit keresték meg. 

 

 

 

 

Feke Pál - Jézus Krisztus Szupersztár, Jézus

A Junior Prima és Artisjus-díjas művész mindössze huszonkét évesen - a világon eddig talán legfiatalabbként - játszhatta el a zenés színház egyik legnehezebb szerepét, Webber Jézus Krisztus Szupersztárjának címszerepét a szegedi Dóm téren. Ezután az ország számos pontján, köztük a Margitszigeten lépett színpadra a Megváltó szerepében, tavaly óta pedig a Madách Színház produkciójában alakítja Jézust.

Mit jelent számodra a Jézus Krisztus Szupersztár?

Azt gondolom, hogy a Jézus Krisztus Szupersztárban Jézust alakítani hatalmas lehetőség egy zenés színész életében. Számomra is egy igazi ajándék volt, amikor 2003-ban eljátszhattam ezt a szerepet Szegeden a Dóm téren; ez egy meghatározó állomása a színházi életemnek. A szegedi produkció a Musicalszínház előadása volt Molnár László rendezésében. Nagyszerű érzés volt, hogy rám bízták a szerepet, de egyben nagy felelősség is. Sokat készültem Jézus megformálására, s mind a mai napig különleges feladatként élem meg, ha a Megváltó bőrébe kell bújnom. Azóta több rendezésben, koncepcióban volt lehetőségem Jézust alakítani, s mindegyik más volt a maga nemében.

Emlékszel olyan különlegesebb dologra, ami Szupersztár előadáson esett meg veled?

Talán furcsán hangzik, de akkor ott Szegeden, 2003-ban megtörtént egy egészen különleges eset. A bemutató napján iszonyatosan szakadt az eső. Nálam az öltözőben ki volt alakítva egy kis szentély gyertyával. Meggyújtottam a gyertyát, majd váratlanul kopogtak az ajtón, hogy elállt az eső, és el tudjuk kezdeni az előadást. Nagy élmény volt ez nekem, hiszen mégis csak Jézust játszottam. Persze, mondhatjuk, hogy csak belemagyaráztam az esetet, de engem ez akkor mélyen érintett. Illetve Szegeden volt egy nagyon szívbemarkoló pontja az előadásnak. Jézus már a kereszten volt, amikor feldobtak alulról egy fehér galambot, ami így az előadás egyik látványos, érzelmes pillanatává vált. Na most ez a galamb ahelyett, hogy elrepült volna, ott maradt a keresztfán, és hajnalig el sem ment onnan. Már javában zajlott a premierbuli, de a galamb csak ült ott. Szerintem ez egy fantasztikus dolog volt.

Jelenleg a Madách Színházban alakítod ezt a szerepet.

Így van. A Madách Színházban egy teljesen más koncepcióban és új szöveggel játsszuk a darabot. Nyilván az elején nehéz volt azonosulni az új elemekkel, hiszen a korábbi megformálások miatt már van egy kialakult kép az emberben a szerepről. Rendezéstől függ tehát, hogy milyen Megváltót alakítunk. Viszont amiatt, hogy egy misztikus személyről van szó, akiről sok mindent nem tudunk, ezért mégis belülről, a saját érzéseinkből kell megformálnunk. Én is így teszek, próbálom nagyon mély érzéssel megformálni Jézust. Különlegesség még számomra a Madách Színház előadásában, hogy Serbán Attilával játszom együtt, aki Júdás megformálója. Attilával mi az életben is jó barátok vagyunk, ettől számomra még inkább megkapó ez a produkció.

 

 

Csengeri Attila - Jézus Krisztus Szupersztár, Jézus; Az operaház fantomja, Fantom

A Nívó-, és eMeRTon-díjas művésznek nem ismeretlen Jézus szerepe: a 2010-es Madách Színházban bemutatott produkció idején már harmadjára alakította a Megváltót. A 2003-ban bemutatott Webber mű, Az operaház fantomja címszerepének pedig kezdettől fogva ő az egyik megformálója.

Két Webber mű, amely egy musical-énekes életében meghatározó, és valószínűleg pályája csúcsa. Én azon kivételezettek közé kerültem, akik mindkét címszerepet elénekelhették-, játszhatták, és a kilencvenes évek eleje óta, azaz közel húsz éve folyamatosan átélhetem a CSODÁT.

Jézusként 1992-ben a Rock Színházban debütáltam, 1999-ben a Pécsi Nemzeti Színházban énekeltem a címszerepet, 2010 szeptembere óta a Madách Színház színpadán élem át estéről-estére Jézus utolsó óráit. Három színház, három rendező, három teljesen különböző megfogalmazás. Tizenkilenc év, a főiskolás fiútól a kétgyermekes családapáig. Ez alatt a tizenkilenc év alatt rájöttem, hogy a sikításokból a kevesebb több, és a mindenáron magas hangokat eregetés helyett többet jelent megmutatni az ember szenvedését, harcát, igazát.

A „Fantom” igazi álomszerep egy musical-énekes életében, hangokból, érzelmekből, testbeszédből összegyúrt karakter, aki végig a mese-, és a valóság között lebeg. A néző hátradől, sodródik a történettel, újraéli a gyerekkorát, és ha jól játszom a szerepet, az erőszak és a gyilkosságok ellenére is a Fantomnak szorít. És érdekességként álljon itt egy történet: 2002 őszén a Pécsi Nemzeti Színházban Jézus Krisztus Szupersztár felújító próbám volt, a próba után épp sétáltam a színészlakás felé, amikor megszólalt a telefonom, a Madách Színház titkársága kapcsolta Szirtes Tamást, Az operaház fantomja rendezőjét. A Tanár Úr teljes titoktartást kérve közölte velem, hogy kiválasztottak a Fantom szerepére, találkozunk a sajtótájékoztatón. Különleges nap volt az a késő őszi, elsétáltam Webbertől Webberig. Ha csak ez a két címszerep jutott volna részemül karrierem során, már nem lenne hiányérzetem.

Boldog 25-ik és 40-ik születésnapot kedvenc műveim!

Csengeri Attila

 

 

Sasvári Sándor - Jézus Krisztus Szupersztár, Jézus, Pilátus; Az operaház fantomja, Fantom

Sasvári Sándor a Jézus Krisztus Szupersztár ősbemutatóján, 1986-ban alakította először a Megváltó szerepét. Jelenleg a Madách Színházban Pilátus szerepében látható Webber kultikus művében. Az operaház fantomja 2003-as bemutatója óta alakítja a Fantomot a körúti teátrum színpadán. Regionális Prima-, és eMeRton-díjas művész.

Jómagam a Jézus Krisztus Szupersztár által ismertem meg a rockoperát, mint műfajt. A 70-es évek elején testvéreimmel és barátaimmal megszámlálhatatlan alkalommal, lenyűgözve hallgattuk és ezáltal éltük át Jézus szenvedéstörténetét. A mű a mai napig óriási hattással van rám! Ehhez fogható a műfajban szerintem sem előtte sem utána nem született. Az, hogy én 1986-ban megkaptam a lehetőséget arra, hogy Jézus szerepében a legendás Rock Színház társulatával és fantasztikus vendégművészekkel színpadra léphettem Szegeden a szabadtéri színpad hatalmas teltházas nézőtere előtt, az maga egy Csoda volt! Ezt kővetően 11 éven keresztül volt alkalmam átélni ezt a Csodát! Boldog vagyok, hogy a Madách Színházi előadásban színpadra léphetek Pilátus szerepében, de azért az tagadhatatlan, hogy engem Jézus megformálása kapcsán ismert meg, fogadott el és szeretett meg az ország zenés színházra kiéhezett közönsége. Köszönettel tartozom Istennek, a darab létrehozóinak, és mindenkinek, akinek része volt benne, hogy átélhettem ezt a nem mindennapi megtiszteltetést.

A Fantom szerepe, mint énekest és színészt amióta Londonban először láthattam, mindig is nagyon vonzott. Bíztam benne, hogy eljátszhatom majd egyszer, mint nagy szerepálmomat. 2003 óta töretlen sikerrel játsszuk, és én nagy lelkesedéssel és energiával készülök minden egyes előadására a Madách Színházban vagy más városokban a koncert változat fellépéseire. Nagy büszkeséggel tölt el a tudat, hogy a világon elsőként mutathattuk be Az operaház fantomját másként, mint az eredeti, vagyis, mint a világ más színpadain létrejött előadások bármelyike. Nem véletlen, hogy idén a darab 650. előadásához közeledünk. Nyugodt lélekkel állíthatom,hogy őszinte és nagy rajongója vagyok a mesternek-,akivel több alkalommal is volt lehetőségem személyesen találkozni és beszélgetni - és hálásan köszönöm neki és szerzőtársainak - (beleértve a magyar szövegek íróit és a rendezőket) - hogy ezeket a gyönyörű szerepeket megvalósíthattam! Kívánom, hogy mindenkinek így valósuljanak meg az álmai mint ahogy az nekem megadatott!

Üdvözlettel,

Sasvári Sándor

 

Galambos Attila - Az operaház fantomja magyar szövegének írója

Dalszövegíró, fordító. Számos musical hazai bemutatójánál segédkezett (Az operaház fantomja, Rómeó és Júlia, József és a színes szélesvásznú álomkabát, Producerek, Édeskettes hármasban, Mi jöhet még?).

A Fantom egyértelműen eddig pályám legsikeresebb munkája, és - a Producerek mellett - talán a legsikerültebb is. Nagyon sokat kaptam a darabtól fordítás közben, a próbák folyamán, és az előadások is minden alkalommal lenyűgöznek, ha éppen beülök megnézni egy-egy új beállót. Szóval sokat köszönhetek Fantom pajtinak, és talán nem szerénytelenség azt mondani, hogy néhány emlékezetes, jól csengő fordulatot ő is köszönhet nekem. :-)

Galambos Attila

 

 

Bot Gábor - Jézus Krisztus Szupersztár, Jézus; Az operaház fantomja, Raoul

Bot Gábor Miskolc után a Szolnoki Szigligeti Színházban alakítja Jézus szerepét. Az operaház fantomja musical 2003-as debütálása óta játssza Raoult, azaz Christine Daaé szerelmét a Madách Színházban. 

Hol találkoztál először a Jézus Krisztus Szupersztárral? 

A nyíregyházi szabadtéren, ahol még Szomor Gyuri volt Jézus. Már akkor is azt gondoltam, hogy jó lenne ezt egyszer eljátszani, és aztán úgy hozta a sors, hogy volt egy meghallgatás Miskolcon, ahol végül megkaptam a főszerepet. Akkor egy szép széria ment le belőle, és nagyon szerette is a közönség. Itt Gyuri és Novák Peti voltak a partnereim. Ezt követően sokáig elkerült a szerep, egészen tavalyig. Amikor meghallgatás volt a Madách Színházban, engem akkor már felkért a Szolnoki Szigligeti Színház, így gyakorlatilag még mielőtt megtörtént volna a pesti meghallgatás, én már tudtam, hogy Szolnokon én leszek az egyik címszereplő. Ez egy nagyon nagy lehetőség volt. A két előadás, a Miskolci és a Szolnoki abból a szempontból hasonló, hogy mind a kettő történelmi hűséggel adta vissza a történetet. De mégis, 10 év távolságból, olyan szempontból más a kettő, hogy én magam is más lettem már az idők folyamán, így nem ugyanaz a töltete számomra a második Jézusnak, mint az elsőnek. Viszont nagyon szeretem mind a zenéjét, mind a történetet, és ez az a darab, amit bármikor, bárhol, bármennyit játszanék szívem szerint. Talán ez a pályámnak az első és azóta is egyetlen olyan szíve csücske, amit nagyon-nagyon szeretek, és nem adnék oda semmiért, sem élményileg, se darabilag. Nem cserélném el semmire!

És hogy emlékszel vissza Az operaház fantomjára?

A Fantom a másik ehhez hasonló szívszerelem. 2003 óta játsszuk, és már több mint 600 előadás van benne. Igaz, én négyes szereposztásban játszom, de minden periódusban van egy-egy előadásom, és nagyon szeretem. Kezdetben a próba időszak kemény volt, mert hiába próbáltuk sokáig, az idő szétoszlott a több szereposztás miatt. Emiatt az első pár előadás még javában a bepróbálásra ment rá. Ilyen szempontból kicsit izgalmasabb volt a helyzet, mint mondjuk a Szupersztárnál. De utána, mikor már belerázódtam én is és a csapat is, onnantól kezdve már nagy élvezet volt játszani. Mind a mai napig ugyanúgy, ha nem még jobban szeretem csinálni. Sajnos ma már kisebb szériák mennek, de amikor játsszuk, akkor mindig teltházzal megy. Egy biztos: ha esetleg nálunk is színpadra kerül a folytatás, mindenképp indulok a válogatáson. Bár lehet, hogy most már nem csak Raulra jelentkeznék, hanem a Fantomra is.

 

 

Bot Gáborral Schmidt Barbara, Feke Pállal Utasi Nikolett készített interjút. Szöllösi Eszter e-mailes megkeresésére Csengeri Attila, Sasvári Sándor és Galambos Attila jelzett vissza és osztotta meg velünk gondolatait.