Belföld Hírek, beszámolók

István, a király olvasópróba az Operettszínházban

Olvasópróbát tartottak az István, a király rockopera szereplői és alkotói a Budapesti Operettszínházban.
 
Az eseményen részt vettek mind a bajai, mind a budapesti szereposztás tagjai, az Operettszínház tánc- és énekkarának képviselői, valamit Lőrinczy György igazgató, Rosta Mária producer, Székely Krisztina rendező, Makláry László zenei vezető és a szerzők, Szörényi Levente és Bródy János.
A főszereplők, Veréb Tamás és Kocsis Dénes (István), Feke Pál és Dolhai Attila (Koppány) mellett már a teljes szereposztást ismertették.
 
„Már rég nem izgultam, de most izgulok.” – mondta az igazgató a nagy vállalkozás kapcsán. „Régen nem volt az István, a királynak budapesti kőszínházban olyan bemutatója, ami utána is repertoáron maradhat, amit a fiatalok is, elérhető áron megnézhetnek. Nagy büszkeség, hogy az alkotók és a producer minket választottak. Az a fő kérdés, hogy tudjuk megszólítani a huszonévesek generációját. Ez a mű mindig aktuális. Rólunk szól, erről az országról.” Majd arra hívta fel a figyelmet, hogy ebben a társultban benne van a lehetőség, hogy a színjátszás és a zenei minőség egyenrangú legyen, nagy kórussal, teljesen élőben.
 
Rosta Mária, a darab producere a szereposztás és a rendező fontosságát emelte ki. „Ennyi édes művészt egyben látni, ez csak nálam fordulhat elő. 35 éve várok erre a közreműködése. Ez a szereposztás elsőosztályú. Közülük már sokakkal akartam együtt dolgozni, de a színház gyakran ellenállt, nem adott ki a nagy darabjaimhoz egyes művészeket, de ez a kárpótlás most fantasztikus! Nekünk nagyon fontos volt ennél a darabnál, hogy ki rendezi, mindig az adott korban a legjelentősebbnek kell lennie. Olyan elődök után, mint Kerényi Imre, Iglódi István, Novák Ferenc, Szikora János, Novák Péter, Alföldi Róbert, a legizgalmasabbnak és hozzájuk képest másnak gondoltam Krisztát.”
 
A rendezőnő, Székely Krisztina arról beszélt, mit jelent neki ez a darab. „Én mit tartok fontosnak ebben a műben? A szüleimen keresztül ismerem, mint a generációm nagy része, kocsiból, nappaliból, nyaralásokról, tábortűz mellől. Ez egy több rétegű mű. Egyrészt egy fontos és jól kiválasztott pillanata a magyar történelemnek, amelynek nehézségei azóta végigkísérik a nép életét. Másik rétege ezen belül az ember sorsa a hatalom és az egyéni döntések árnyékában, egy fiatalember jellemfejlődést láthatjuk. Harmadrészt családi konfliktusok is megjelennek benne. Egy kortalan világot keresünk ennek a történetnek, pont azért, hogy az esszenciális rétegére tudjon figyelni a néző, nem akartunk aktuálpolitikát beleerőltetni.”
 
 „Kicsit meg vagyok hatva. Furcsa kanyarokat vet az élet.” – mondta Bródy János, aki a legendás előadás szövegét írta. Elárulta, hogy a 70-es évek elején kezdtek el ezzel a témával foglalkozni, az Operettszínházzal abban az időben szerződést is kötöttek egy ilyen tárgyú darabra, de aztán nem lett belőle semmi. Végül is filmgyári produkcióként valósult meg, egy dupla lemezt készítettek, amit Koltay Gábor filmesített meg. Utána került színpadra. „A színházi formáját azóta is keresi a darab, illetve különféle formákban találja meg.”  Szörényi Levente zeneszerző további részleteket árult el: 1983-ban a Városligetben mutatták be a színművet, nagy sikerrel, majd 1984-ben szegedi Dóm téren. „Ez nagyon nagy szó. De én úgy éreztem, hogy tragikus, hogy nem volt meg a megfelelő színpadi technika, így csak playbackkel lehetett megoldani. Ezért eldöntöttem, hogy ebből kőszínházi előadást kell csinálni.” Az akkori kulturális vezető, Aczél György engedélyt adott rá, hogy a Nemzeti Színházban bemutassák, mert ő is elismerte, hogy a magyar történelem egy fontos pillanatáról szól.  
 
Az előadás nagyszerű kritikákat kapott. De Bródy erről így vélekedett: „Akkor azt mondtam, jó, jó, szeretik az emberek, de majd ha harminc év múlva is játsszák, akkor elhiszem, hogy ebből valami igaz. És hát eltelt harmincöt év és itt vagyunk, és egy új generáció rendezi, játssza és nézni fogja. Azt szeretném, hogy az új feldolgozás majd egy új generációnak ugyanolyan meghatározó élménye legyen!” 
 
Az István, a király rockopera az Operettszínház sztárjaival Baján augusztus 24-én, 25-én és 26-án lesz látható, a budapesti premiert pedig 2018. szeptember 20-án tartják.

Kapcsolódó tartalmak

Zsúfolt évad elé néz az Operettszínház

Buchmann-Horváth Emese

Rövidhírek, 2013. április

Volf Anna

Légy a 2013-as Arany Kotta Díj zsűrijének tagja!

Vincze Dániel

Interjú Bot Gáborral

Buchmann-Horváth Emese

Mamma Mia! játék

admin