Hírek, beszámolók

Broadway-összefoglaló (2012 tavasz)

Április 26-án véget ért a Broadway-évad. A díjszezont felvezető írásunk előtt megnézzük, mik voltak az elmúlt két hónap legfontosabb eseményei.

A Broadway-n a tavasz a legtöbb premiert hozó időszak, ennek megfelelően legutóbbi cikkünk óta sok musical került bemutatásra New Yorkban.

Március 18-án Steve Kazee és Cristin Milioti főszereplésével debütált a Once (Egyszer) című film musicalváltozata. A legjobb filmzene Oscar-díjával kitüntetett alkotás a Broadway-n is jó kritikákkal nyitott, 700 ezer dollár körüli heti bevételével a Broadway középmezőnyéhez tartozik.

Március 22-én, Webber születésnapján tartották a Jézus Krisztus Szupersztár felújításának Broadway-premierét. Az előadás vegyes kritikákkal nyitott, ám így is esélyes arra, hogy Tony-jelölést szerezzen a legjobb musicalfelújítás kategóriájában.

Március 29-én debütált az évad meglepetés-produkciója a Broadway-n. a Diseny Newsies (Rikkancsok) című zenés filmjét Alan Menken dalaival, Kenny Ortega rendezésében 1992-ben mutatták be. A film óriásit bukott, a Disney legkölségesebb, de legkevesebb bevételt hozó produkcióinak egyike lett. Így nem meglepő, hogy a színpadi változat jóval később, 2011-ben készült el. Először nem is merészkedtek vele a Broadway-re, a premiert a New Jersey-i Paper Mill Playhouse-ban tartották. A “vidéki” siker és a jó kritikák után – biztos ami biztos csak egy limitált sorozat erejéig – 2012 tavaszán került a Broadway-re a Newsies, ahol azonnal elnyerte a közönség szeretetét. Az eredetileg június 10-ig tervezett limitált sorozatot nemrég augusztusig hosszabbították, de az évad utolsó hetében produkált, 1 millió dollárt meghaladó bevételei alapján nem lenne meglepő, ha open-end (nem limitált) sorozatra változtatnák a musical besorolását.

Április 5-én mutatták be az Evita felújítását a Broadway-n. A kritikusok nem voltak elragadtatva (különösen a címszerepet alakító Elena Roger nem nyerte el a tetszésüket), a közönség viszont özönlik az előadásra. Felújítás lévén óriási teljesítmény, hogy az Evita a Wicked és az Oroszlánkirály mögé fel tudott kerülni a bevételi dobogó harmadik fokára. A siker részben a Che szerepét alakító Ricky Martinnak köszönhető, részben pedig annak, hogy az 1979-ben bemutatott legendás produkció óta nem láthatta a közönség Webber és Tim Rice musicalét a Broadway-n.

Április 23-án volt a Ghost musicalváltozatának Broadway-premiere. A Londonból áthozott előadás nem kapott túl jó kritikákat, ráadásul a jegyeladás sem alakul a várakozásoknak megfelelően, hiszen körülbelül 600 ezer dollár értékben tudnak heti szinten jegyeket értékesíteni.

Április 24-én debütált a Nice Work if You Can Get It című musical Matthew Broderick és Kelly O’Hara főszereplésével, a tavalyi Tony-díjas Kathleen Marshall (Anything Goes) rendezésében. Az ismert Gershwin-dalokból összeállított musicalt dicsérték a kritikusok, a bevételi statisztikák alapján pedig az előadás a középmezőny felső részében nyitott.

Minden bizonnyal az évad legnagyobb bukása lesz az április 26-án bemutatott Leap of Faith (Páratlan prédikátor). A show mögött álló számtalan producer mindent megtett, azért, hogy Tony-esélyesként érkezzen a Broadway-re az előadás. A zenét a többszörös Oscar-díjas Alan Menken írta, a főszerepet a 4 alkalommal Tony-díjra jelölt Raúl Esparza alakítja. A musicalt 2010-ben Los Angeles-ben próbálták ki, majd lecserélték rendezőt és a koreográfust, és – az On a Clear Day You Can See Forever bukása után – gyorsan lecsaptak a Broadway-n 2012 tavaszán megüresedett St. James Színházra. A következmények ismeretében ez elhamarkodott lépés volt. Az előadásnak már a premier előtt rossz híre volt, a kreatív csapat kétségbeesésében egészen a premier napjáig folyamatosan változtatott az előadáson, kérdőíveket töltettek ki a közönséggel, de ez sem segített. A kritikusok rég voltak ilyen kegyetlenek egy előadással. A bevételi adatok gyászosak, az elmúlt héten még a 300 ezer dollárt sem érte el a jegybevétel. A producerek valószínűleg várnak a Tony-jelölések bejelentéséig, és ha úgy látják, hogy nem terem számukra babér a Tony-gálán, bejelenthetik a show levételét.

A tavasznak a régebb óta műsoron lévő megasikerek örülhettek a legjobban. Ebben az időszakban megélénkül a turizmus, és ebből az olyan előadások profitáltak a legtöbbet, mint Az operaház fantomja, a Mary Poppins vagy a Mamma Mia!
A bevételi statisztikák első két helyét szokás szerint a Wicked és az Oroszlánkirály bérelte ki. Volt olyan hét, amikor mindkét show 2 millió dollárnál is nagyobb értékben adott el jegyeket. A Lion King ebben az időszakban ünnepelhette 6000. előadását, valamint átvette a ‘legtöbb bevételt termelő Broadway-show’ címet a Fantomtól.
A bevételi lista 3. helyére az Evita, a Pókember és a The Book of Mormon is befutott egy-egy héten, utóbbi előadás ráadásul ismét megdöntötte saját bevételi rekordját, ami bizonyítja, hogy a Southparkosok musicale iránt még mindig hatalmas az érdeklődés. Továbbra is csak vegetál a Priscilla, a korábban hasonlóan rossz helyzetben lévő Sister Act (Apácashow) bevételein viszont érezhetően lendített a Disney Channel sztárja, Raven-Symoné, aki tavasszal vette át a musicalben Deloris szerepét.

A mai napon hozzák nyilvánosságra az idei Tony-jelöléseket. A tavalyihoz ha
sonlóan
idén is sort kerítünk a listán szereplő előadások rövid bemutatására.

Volf Anna 

Kapcsolódó tartalmak

A 100. Jézus Krisztus Szupersztár a Madách Színházban

Sándor Petra

Én, József Attila CD jelenik meg októberben

Sándor Petra

Celtic Woman – nemzetközi zenei szenzáció Budapesten

Vincze Dániel

Tavaszébredés – Beszélgetés Angler Balázzsal

Vincze Dániel

Vastag Csaba a Madách Színházban

Volf Anna