Hírek, beszámolók

A "Legendák éve" következik az Operettszínházban

A 2014/15-ös évad bemutatóiról szóló sajtótájékoztatón az alkotók és a következő évad előadásainak szereplői is jelen voltak a Budapesti Operettszínházban.
 
“Mindig fontosnak tartottuk, hogy előadásainkkal azokat az értékeket is közvetítsük, amiket színházunk lényegesnek tart. Ebben a missziónkban pedig a közönség is támogat bennünket azzal, hogy újra és újra beül az előadásainkra. A következő évadot is annak szenteljük, hogy felhívjuk a figyelmet ezekre az általunk is képviselt értékekre, amelyek előadásainkkal remélhetőleg, egységesen, minden nézőhöz eljutnak. A következő évadban legendásak lesznek a darabok, a szerzők, és legendásak az előadók is, akik ezeket színre viszik” – foglalta össze Kerényi Miklós Gábor direktor, milyennek álmodta meg a Budapesti Operettszínház a “Legendák évét”, amely két különleges, bemutató értékű felújítással indul.

Elsőként Kálmán Imre A Bajadérját láthatja újra a közönség az Operettszínház színpadán, amit Lévay Szilveszter Mozart!-ja követ.

“A Bajadér annak idején különleges csemegének számított színházunkban, most a közönség egy sokkal befogadhatóbb, még szerethetőbb darabot kap majd. A másik régi-új előadásunk, a Mozart! a színház egyik emblematikus bemutatója volt, most pedig remélhetőleg nagy diadallal tér vissza, és a nézők is örömmel fogadják, hiszen a bemutató óta felnőtt egy generáció, akik annak idején nem láthatták ezt a darabot, emellett ott vannak azok a nézők, akik már látták a darabot, és most arra vágynak, hogy újra nézhessék” – mondta a két felújításról KERO®.

A két előadás között akaratlanul is egyfajta kapocsként jelenik meg Dolhai Attila neve, akinek annak idején, számos sikeres musical szerep után A Bajadér volt az első nagyszínpadi bemutatkozása operettben. Nemrég viszont az Operettszínház művésze úgy döntött, hogy a jövő évadtól csak operettekben szerepel, és képzi magát, hogy egy másik műfajban, az operában is bizonyítson. Dolhai Attila “visszavonulásával” a musicalektől egyben megnyílt az út egy újabb színészgeneráció számára, hogy a Mozart!-ban is bizonyíthassák tehetségüket. Mészáros Árpád Zsolt vagy Szabó P. Szilveszter mögött egy új gárda bontogatja majd a szárnyait. Köztük van Veréb Tamás, Farkas Tamás, Kocsis Dénes – hangsúlyozta a Budapesti Operettszínház direktora.

A legendák évének A Bajadér és a Mozart! mellett két másik nagy visszatérője is lesz: két év szünet és évi 100 németországi előadás után újra az Operettszínház színpadán látható majd A Szépség és a Szörnyeteg és megújul a Miss Sigon is.

Az új bemutatók közül Tolcsvay László Isten pénze című musicalje, bizonyos értelemben a jövő évadban “hazaérkezik” az  Operettszínházba, Somogyi Szilárd rendezésében.

“Három éve Csíkszeredában rendeztem az Isten pénzét, aminek történetét és zenéjét már akkor nagyon szerettem, amikor a 90-es éveken bemutatták. Azt gondolom, igazán méltó gesztus, hogy, az Ördögölő Józsiás után Tolcsvay László Isten pénze című darabját élő, nagyzenekari kísérettel, kórussal Magyarországon először a Budapesti Operettszínházban visszük színre” – véli Somogyi Szilárd. A darab rendezője hozzátette, Csíkszeredában nagyon kis költségvetésből készült az Isten pénze, amiből egy elgondolkodtató, filozofikus, prózaibb előadás született. “Az erdélyi tapasztalatokkal felvértezve Budapesten egy még izgalmasabb még expresszívebb előadás készül az Isten pénzéből, ami Dickens legendás regénye, a Karácsonyi ének alapján született. Nem véletlen, hogy a Budapesti Operettszínházban novemberben, stílusosan advent első vasárnapjához közeli bemutatót tervezünk” – árulta el a rendező.

Az évad második felében két különleges operett-bemutató várja a közönséget a Legendák éve keretében: az úgynevezett flaszter-operettek legismertebb darabja, az Én és a kisöcsém, és egy zenés-színházi kuriózum, a Csínom Palkó.

Lőrinczy Attila, a Budapesti Operettszínház új vezető dramaturgja a tervezett operett-bemutatók kapcsán úgy fogalmazott, hogy a 30-as évek magyar zenés színházi produktumai, bátor, pofátlan, dekadens, erotikus darabok. “A probléma csak az, hogy eltelt 80 év, ezért azt a vadságot, szertelenséget, pofátlanságot, amit ezek a darabok sugároznak, szeretnénk újraéleszteni, visszahozni. Újraolvasva a darabot Réthly Attila rendezővel, az Én és a kisöcsém története nekünk kicsit a Monty Phython, illetve a L’art pour L’art világát idézte. Természetesen maximális tisztelettel nyúlunk a darabhoz, megőrizve az összes tradicionális értékét, úgy hogy közben kicsit felpezsdítjük. Illetve megpróbáljuk ezt az eredetileg kevés szereplős kamaradarabot felnagyítani” – fogalmazott Lőrinczy Attila.

A “Legendák éve” másik operett-bemutatójának a Csínom Palkónak különleges aktualitást ad, hogy 110 éve született a darb zeneszerzője, Farkas Ferenc, aki nem mellékesen a Zeneakadémia kiemelkedő tanára volt, növendékei közül került ki a XX. század második felének nagy zeneszerző nemzedéke, köztük Petrovics Emil vagy Szokolay Sándor. “A Csínom Palkó bemutatójával szeretnénk tisztelegni Farkas Ferenc előtt, születésnapjáról emellett kiállítással, komolyzenei koncerttel is megemlékezünk” – mondta Kerényi Miklós Gábor.

Farkas Ferenc operettjének az is aktualitást ad, hogy a szécsényi országgyűlés témájával foglalkozik – amely létrehozta a szabadságharc Magyarországának legfontosabb politikai és gazdasági szerveit, miközben a társadalmi kérdésekre is próbált megoldást találni. A premierre a híres országgyűlés 310. évfordulóján kerül sor. “Természetesen a politikai felhang mellett van egy meseszerű bája is, mi pedig szeretnénk belőle egy nagyon izgalmas, érdekes, mai előadást formálni, miközben egy kicsit a szerepeket is megvariáljuk” – árulta el a Budapesti Operettszínház főigazgatója. “Megkaptuk a jogutódok jóváhagyását, hogy a karaktereket kicsit kontúrosabbá tegyük, a történetet kidomborítsuk. A darab az 50-es években született, amikor még nem volt különösebb igény a drámai vonalra a zenei előadásoknál. Mi megpróbáljuk a darab prózai, drámai vonalát humorral és szenvedéllyel megfűszerezni” – tette hozzá Lőrinczy Attila.

Az új bemutatók mellett a következő évadban a Budapesti Operettszínház ismét több külföldi vendégszereplésre készül, illetve együttműködést kötött a Magyar Színházzal, aminek értelmében a jövő évadban ez a teátruma ad otthont az Abigél című
előadásnak, és egy bemutatónak, a Fame című musicalnek.

A Budapesti Operettszínház külföldi vendégszereplései szeptemberben, Törökországban indulnak, egy gálakoncerttel, majd Kolozsváron A mosoly országát játssza a társulat. Izraelben, a Tel-Avivi Operában A Bajadér kerül színre, 15 alkalommal, Münchenbe pedig A Csárdáskirálynő utazik.

“Fontos még kiemelnem, hogy a debreceni Csokonai  Színházzal is van egy koprodukciós szerződésünk a Marica grófnőre, az eszéki színházzal pedig A montmartre-i ibolya című produkciónk kapcsán dolgozunk együtt, illetve előszerződésünk van a Szegedi Szabadtéri Játékokra, 2015-re is. Egyszóval, nagyon erőteljes, nagyon izgalmas év előtt állunk” – foglalta össze Kerényi Miklós Gábor.

 

Forrás: Budapesti Operettszínház
 

Kapcsolódó tartalmak

Plusz előadás az István, a királyból

Sándor Petra

„A színpad olyan kivételes hely, ahol a nézőtérről látják, amire a színész gondol.”

Buchmann-Horváth Emese

Augusztustól Londonban is Édeskettes

admin

Készül a Kabaré Sopronban

Buchmann-Horváth Emese

Hétköznapi őrületek (Thália színház, 2014 December 3.)

Motyovszki Márton