Interjúk

A Nyomorultak – interjú Molnár Lászlóval

A nyomorultak musical film kapcsán indított sorozatunkban ezúttal Molnár Lászlóval  a Győri  Nemzeti Színház  színész-rendezőjével beszélgetünk.

Több mint tíz éve, 2001. december 1-én volt a bemutatója Győrben A nyomorultak című musicalnek, melyben akkor Te játszottad Jean Valjean szerepét. Milyen emlékeid vannak az előadással kapcsolatban?

Életem egyik legmeghatározóbb darabja. Szerintem minden olyan embernek jelentős szakmai állomás ez, aki valaha is eljátszhatta Jean Valjean szerepét A nyomorultakban. Emlékszem, a karácsonyi napokat kivéve egész decemberben játszottunk. Különösen fárasztó volt, hogy se Forgács Péternek – aki Javert szerepét alakította – se nekem nem volt váltópartnerünk.

Mi volt a legnagyobb kihívás a darabbal illetve a szereppel kapcsolatban?

Általában minden nehéz. Sokszor beszélgettünk a kollégákkal erről, de én is azon a véleményen vagyok, hogy ha az ember jót akar csinálni, az sohasem könnyű, akármilyen kis feladatról is van szó. Ha jót akarunk létrehozni, akkor ahhoz pontosan ugyanannyi idő kell, mint a rosszhoz, és akkor már nem egyszerűbb egyből jól elkészíteni?! Jean Valjean szerepét nem könnyű elénekelni, fizikailag is megerőltető, mivel szinte minden jelenetben szerepel és emellett pszichésen is megterhelő. De tíz- tizenkét év távlatában már minden megszépül, utólag már semmi sem nehéz.

Szerinted mennyire sikerült az eredeti, szövevényes történetet átültetni a musical világába?

Ha azt nézzük, mennyire készül arra a világ, hogy ezt a filmet megnézzük, akkor ez nagyon jól sikerült. Ez a darab ott van a világ Top 3 musicalje között. Nem véletlen, hogy a dalaival, a dramaturgiájával és a karaktereivel remekművé vált. Persze az egész regényt több napig játszhatnánk, de szerintem pont olyan hosszú, amiben egy teljes, kerek képet kapunk.

Az előadást annak idején megtisztelte jelenlétével a magyar származású zeneszerző, Claude–Michael Schönberg, akinek A nyomorultakban megszólaló dallamai, mint például az Álmodtam én egy álmot, már önállóan is rendkívüli népszerűségre tettek szert. Aznap változtattatok valamit a darabon? Esetleg máshogy játszottátok?

Nem. Én abban hiszek, hogy ha az ember egyszer megcsinál valamit, akkor azt ne befolyásolja, hogy tudja, éppen egy kritikus, újságíró, barát, család vagy akár a szerző nézi az előadást. Egyébként nagyon büszke vagyok arra, hogy az egyik alkotó is megtisztelte jelenlétével a színházunkat.

A vidéki színházak közül Győr után Kecskeméten és Miskolcon is látható volt a musical. Szívesen nézed meg más színházak előadásában azokat a darabokat, melyekben korábban már játszottál?

Sajnos a miskolci produkcióhoz nem volt szerencsém, de Kecskeméten kétszer is láttam a darabot Feke Pállal és Egyházi Gézával is. Mind a kettő nagyon szép előadás volt, amit szintén Korcsmáros György rendezett. A Kentaur által tervezett látványos díszletek és a technikai újítások mellett fontos megemlíteni az ensemble-t, akik megállnák a helyüket akár Londonban vagy New Yorkban is.

Változott a darab mondanivalója az elmúlt évek során?

Szerintem nem. Szerelemről, szabadságról, forradalomról és azokról az eszmékről szól, amik mindig örök érvényűek. A világ folyamatosan változik, a mai rohanó életben kevés az olyan tisztalelkű ember, mint a reménytelenül szerelmes Eponine, vagy a forradalmár Enjolras, akik a történetért az életüket adják. Ettől lesz remekmű, mivel olyan dolgokat boncolgat, ami mindig kérdés lesz: a tisztesség, a becsületesség, a szerelem és az erkölcsi szabadság.

Londonban 1985-ben mutatták be és azóta megszakítás nélkül játsszák, ami azt jelenti, hogy A nyomorultak a világon leghosszabb ideje műsoron lévő musical. Mennyire tartod aktuálisnak, hogy egy a West Enden jelenleg is látható darab kerül a filmvászonra?

Én a Broadway-en láttam, ami betűre pontosan ugyanaz, mint Londonban, néha még a szereplők is megegyeznek, hiszen váltják egymást, hol Angliában, hol pedig New Yorkban játszanak. Az eredeti műből először egy színpadi darab született, ahol olyan egyéniségeket láthattunk, mint Colm Wilkinson (Jean Valjean) vagy Kerry Ellis (Fantine). A film talán megtudja mutatni, amit ezidáig még a színházakban nem láthattunk.

Az előzetes információk alapján nem csak szereposztásában lesz fantasztikus a film, hanem abban is, hogy stúdiófelvételek helyett élőben veszik fel a jeleneteket. Milyen különbséget fog ez jelenteni a nézők számára?

Őszintén szólva, én már egy jó ideje várom ezt az áttörést, hiszen a stúdióban előre felvett anyagok nem mindig tudták visszatükrözni a felvételkor kialakuló szituációkat. Szerencsére a technika ma már olyan fejlett, hogy képes elképesztő minőségben rögzíteni a hangokat. Azonban a színészek feladatát megnehezíthette, hogy nagyzenekar helyett csak zongorakíséret volt a helyszínen, de utólag fantasztikusan alázenésítették és gondolom a forgatások előtt sokáig gyakoroltak, hogy minden tökéletesen működjön.

Gondolod, hogy vissza tudja adni a film az eredetileg színpadra szánt musical varázsát?

Láttam a film előzeteseit és bevallom, egy kicsit félek.  Igazából az egész filmben Samantha Barks az egyetlen olyan színésznő, aki már Londonban is játszotta Eponine szerepét. Nem tudom, hogy a többiek el tudják- e úgy énekelni ezeket a dalokat, ahogyan azt mi szeretjük hallgatni. Nagyon nyitottan és óriási szeretettel várom a bemutatót, hiszen zseniális színészek játszanak benne, mint például Russell Crowe, aki szerintem egy nagyon erős Javert lesz.

A győri közönség szívesen emlékszik vissza a nagysikerű előadásra. Van remény arra, hogy nemcsak a filmvásznon, hanem a színpadon is újra élvezhetjük a művet?

Szerintem most még korai lenne egy kicsit, de természetesen öt vagy esetleg tíz év múlva lehet róla szó.

Múlt évben elhangzott nyilatkozatod alapján mikorra számíthatunk a Wicked bemutatójára?

El kell keserítenem a rajongókat, mivel nem adják Magyarországra a Wickedet. Nagyon szerettük volna, sokáig tárgyaltunk a producerrel, aki 2016-ig birtokolja a jogokat. Nem árulhatok el sok mindent, de annyit azért igen, hogy most is folyamatosan tárgyalunk több darab bemutatásáról.

 

Muhr Anita

Kapcsolódó tartalmak

'Tehetséggel Sáfárkodók' – Új zenés sorozat a Madách Színházban

admin

Hét bemutatót tartanak a Vígszínházban a 2013/14-es évadban

Volf Anna

Évadzárás 2012/2013

Sándor Petra

Sába királynője operabemutató a Margitszigeten

Buchmann-Horváth Emese

Ghost a Csillagok évében a Budapesti Operettszínházban

Krista Adrienn