Hírek, beszámolók

A zene világnapja – Big Spender

Legyen az a zenés színház, a mozivászon, a televízió, híres rockfesztivál vagy éppen egy rap szám, úgy tűnik, ez a szerzemény bárhol felbukkanhat: a zene világnapja alkalmából a Sweet Charity talán legismertebb dalát, a Big Spendert vesszük górcső alá.

Federico Fellini Cabiria éjszakái című 1957-es filmje adta az ihletet a Cy Coleman (zene), Dorothy Fields (dalszöveg) és Neil Simon (libretto) tollából megszülető musicalhez, melyben az örök optimista főhősnő immár a New York-i éjszaka pillangójaként keresi – és véli megtalálni minden szembejövő férfiban – a Nagy Ő-t. A Sweet Charity 1966. január 29-én mutatkozott be a Broadwayn, a Palace Theatre-ben – zajos sikerrel. A darabot a legendás Bob Fosse koreografálta és rendezte, Charity Hope Valentine szerepét pedig felesége, Gwen Verdon alakította.  A produkciót a következő évi Tony-díjátadón minden fő kategóriában, összesen kilenc díjra jelölték, de végül egyedül Fosse vihette haza a legjobb koreográfiáért járó szobrocskát. Három évvel később Fosse megrendezte a musical filmváltozatát is, melyben Shirley McLaine játszotta Charity szerepét, míg Oscar Lindquistként az eredeti Broadway produkcióban is Oscart alakító John McMartin tűnt fel.

Részlet az 1969-es filmből

A musical egyik leghíresebb dala a Big Spender, melyben a “hostess lányok” némileg fásultan kínálják portékájukat a Fandango klubba tévedő kuncsaftoknak. Cy Coleman lényegében egy sztriptízhez írt zenét, amihez tökéletesen illeszkedett Dorothy Fields alig burkolt cinizmussal és kétértelmű utalásokkal tarkított szövege, valamint a Fosse koreográfiáira jellemző, stilizált szexualitásra utaló elemekben gazdag táncstílus. Ma napig ezt a koreográfiát tartják számon Fosse egyik legemblematikusabb munkájaként.

Big Spender – Fosse revü (2002)

A Big Spender a zenés színház világán kívül is nagy sikert aratott, és máig az egyik, a nagyközönség által legfelismerhetőbb musical szerzeményként tartják számon. Számtalan feldolgozást élt meg, olyan előadók által, mint Chaka Khan, Peggy Lee vagy Bette Midler. Tom Waits előszeretettel szőtte egybe Small Change című szerzeményével fellépésein, de a dal gyakorta volt hallható a Queen koncertjein is.
 

Queen Live at Wembley (1985)

Shirley Bassey nevével szinte összeforrott a Big Spender, melyet kiadott kislemezen is. Bassey verziója hatalmas siker volt: a beat korszak kellős közepén, 1967 decemberében még a brit popzenei sikerlistára is felkerült a 21. helyre. A walesi díva a mai napig rendszeresen énekli fellépésein (melyek közül a legnagyszabásúbb a 2007-es Glastonbury fesztivál volt), valamint az ő verziója hallható a Nynne és a Peter Sellers élete és halála című filmekben is.

Shirley Bassey (Glastonbury fesztivál, 2007)
 

De nem ez a dal egyetlen kapcsolódása Clouseau felügyelőhöz, hiszen Henri Mancini – több híres musicalre való utalással együtt – beépítette A Rózsaszín Párduc újra lecsap főcímzenéjébe.

A Rózsaszín Párduc újra lecsap főcíme

Nem meglepő, hogy a Big Spender mára egyértelműen áttörte a műfaji határokat, hiszen a pár taktus alapján, szinte rögtön felismerhető dalok közé tartozik. Számos zenei stílusban dolgozták már fel, az elmúlt évtizedben pedig a hip hop világa is felfedezte magának: Jay-Z és Theophilus London is felhasználta sample-ként 2007-ben, illetve 2012-ben.
 

Theophilus London feat. ASAP Rocky – Big Spender

Magyarországon is több alkalommal láthatták a nézők a musicalt: 1986-ban a Rockszínház részleteket mutatott be a darabból Musical-Musical című műsorában, és ugyanebben az évben a Sweet Charity szintén látható volt az Ódry Színpadon Kalmár Péter rendezésében. 2003 novemberétől a Budapesti Operettszínház repertoárján szerepelt az Alföldi Róbert által színre vitt darab, Siménfalvy Ágota főszereplésével. A Magyar Színház 2010-ben tűzte műsorra a musicalt. A rendező Pelsőczy Réka volt, Charity szerepében pedig Auksz Évát láthatta a közönség. 

Érdekesség, hogy hazánkban a Big Spender tett egy apró kirándulást is egy másik, Bob Fosse nevéhez fűződő musicalbe, méghozzá az Átrium Film-Színházban idén játszott, Rusznyák Gábor rendezte Kabaréba.

Buchmann-Horváth Emese

Kapcsolódó tartalmak

Fantom: elkészült az előzmény-musical

Volf Anna

Nyerj jegyet a bécsi Producerekre!

admin

A Susan Boyle őrület folytatódik

admin

Szív és dallam – John Du Prez

Volf Anna

Évadzáró sajtótájékoztató az Operettszínházban

Nagy Péter