Hírek, beszámolók

A zene világnapja – The Phantom of the Opera

Andrew Lloyd Webber rengeteg népszerű, mindenki által ismert dala közül Az operaház fantomja főcímdala nyitja a zene világnapja alkalmából összeállított sorozatunkat.

A címadó dal az első felvonás közepén hangzik el, abban a jelenetben, amikor a Fantom először viszi le Christine-t a rejtekhelyére. A musicalopera hangzásvilágából a címadó duett erősen kilóg a rockos hangszerelésnek köszönhetően. Webber Jim Steinman ötlete alapján vette rockosra a dal stílusát. (Steinman mint lehetséges dalszövegíró került a képbe a Fantomnál, a Webberrel való közös munka végül nem ekkor, hanem a Whistle Down the Wind megírásakor valósult meg.) A duett rockos „beütését” többen szóvá tették később, többek között Jule Styne (Gypsy, Funny Girl), mondván, érthetetlen, hogy mit keres a Fantomban az a „rockos dolog”. (Webber ugyanezt a trükköt a Love Never Dies-ban is alkalmazta: a Beauty Underneath című, dübörgő rock-dal akkor hangzik el, amikor a Fantom megmutatja a kis Gustave-nak a rejtekhelyét.)

Webbernek a hatalmas siker mellett némi keserűséget is okozott a dal a különböző plágium-vádak miatt. Úgy általában a zenei plágiumról, és Ray Repp zeneszerző Webber ellen a Fantom-duett miatt indított plágium-peréről részletes okfejtést találunk Malcolm Gladwell A kutya szemszögéből és más ritka nézőpontokból című antológiájában.

Webber fülbemászó dalát az előadáson a Maria Björnson díszlettervező által megálmodott látvány tette még emlékezetesebbé:  a csónak, és a „tóból” kiemelkedő gyertyatartók az előadás jelképei lettek (akárcsak a zuhanó csillár). A jellegzetes kép a különböző Fantom-paródiákban is visszatérő elem, elég, ha a Spamalot The Song That Goes Like This (A szóban forgó dal) című dalának színpadképére gondolunk.

A Fantom-duettet a közönség jóval a bemutató előtt megismerhette a Steve Harley és Sarah Brightman közreműködésével elkészített klipnek köszönhetően. Ekkor még Richard Stilgoe szövegével adták elő a dalt, Harley pedig a címszerep várományosa volt. (A témáról részletesen a Fantom keletkezéséről szóló cikksorozatunkban olvashatnak az érdeklődők.) A dal utolsó hangja a Christine által a darab során kiénekelt legmagasabb hang, egy háromvonalas E.

The Phantom of the Opera (klip)

A színpadon végül Michael Crawford formálhatta meg elsőként a Fantom szerepét Webber akkori felesége, Sarah Brightman oldalán. Stilgoe dalszövegét a musical dalszövegeinek írója, Charles Hart átiratában hallhatjuk a lemezeken és a színpadi előadásokban.

The Phantom of the Opera (Broadway) – Hugh Panaro, Recebba Pitcher

Egy ilyen sikeres musical, mint Az operaház fantomja, természetesen nem kerülhette el a megfilmesítést. A 2004-es mozifilmről megoszlanak a vélemények, a címadó dalt ebben a változatban Gerard Butler és Emmy Rossum előadásában hallgathattuk meg.

The Phantom of the Opera (film)

A musical a Madách Színház produkciójában Galambos Attila fordításában hallható. Évekkel a hazai bemutató előtt a musical néhány dalát – köztük a duettet – Miklós Tibor is lefordította.

Miklós Tibor fordítása Ullmann Zsuzsa és Bardóczy Attila előadásában

Galambos Attila fordítása az Adagio együttes feldolgozásában:

A feldolgozások közül a legismertebb talán a finn metál-zenekar, a Nightwish változata Tarja Turunen és Marco Hietala előadásában, amely 2002-es, Century Child című albumukon kapott helyet. A főcímdalnak számtalan instrumentális feldolgozása is ismert, többek között Webber fivére, a csellóművész Julian Lloyd Webber is eljátszotta, de Richard Clayderman és Varnus Xavér is készített belőle átiratot.

Nightwish:

Julian Lloyd Webber:

Varnus Xavér:

A dalból vagy a dal felhasználásával számtalan paródia is készült, ezek közül most kettőt ajánlunk az olvasók figyelmébe. Az egyik a Spamalotból a már említett The Song That Goes Like This, amiben nem a dallam, hanem a maga a jelenet a paródia célpontja. A másik esetben a dal néhány kreatív változtatással Fantom-duettből Star Wars duetté avanzsál.

The Song That Goes Like This (Sara Ramirez, Christopher Sieber):

Vader of the Opera:

 Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Duncan Sheik új musicalt ír

admin

A zene világnapja – Szóló szaxofon

Sándor Petra

200. Menyasszonytánc az Operettszínházban

Sándor Petra

További fellépők a Tony-gálán

admin

One last refrain – búcsúzik a Rent

admin