Hírek, beszámolók

A zene világnapja – The Wizard and I

A zene világnapjára készített sorozatunkat a Wicked The Wizard and I című dalával folytatjuk. A musical egyik legnagyobb slágerét azért gondoltuk kiemelésre méltónak, mert jól példázza, hogy egy dalszerző – jelesül Stephen Schwartz – milyen megfontolások alapján jutott el addig, hogy egy kevéssé működő dalt (Making Good) egy jóval “ütősebbre” tudjon cserélni.

Stephen Schwartz a ’90-es évek végén kezdett el a Wicked ötletével foglalkozni. A készülőben lévő musicalt – ahogy az a Broadwayn megszokott – zártkörű műhelyelőadások, workshopok keretében tesztelték és tökéletesítették. Ezeken az alkalmakon kezdetben Stephanie J. Block, 2000-től pedig a Rentnek köszönhetően néhány évvel korábban berobbant Idina Menzel énekelte Elphaba, a Gonosz Nyugati Boszorkány szerepét. Később ő kapott lehetőséget a 2003-mas világpremieren, alakítását 2004-ben Tony-díjjal jutalmazták.

A musicalszerzők jól tudják, hogy mekkora jelentőséggel bír darabjuk főhősének bemutatkozó dala. A musicaldalok kategorizálásánál például külön elnevezéssel hivatkoznak az ilyen típusú slágerekre: ezek az I want (“akarom”) dalok. Klasszikus esetben az első felvonás első felében hangoznak el, a főhős legfontosabb motivációit fogalmazzák meg, és a további történések szempontjából meghatározó elemeket tartalmaznak. A The Wizard and I a fentiek alapján tehát az I want dalok közé sorolható, így a musicalben különleges szerepet kap. A Wicked első néhány workshopján Elphaba I want dala a Making Good volt:

Stephen Schwartz visszaemlékezése szerint akkor kezdett számára gyanús lenni, hogy a dal nem működik, amikor a workshopok utáni beszélgetések során senki nem említette a Making Goodot a musical legemlékezetesebb dalai között. Ám még ekkor is meg volt róla győződve, hogy nem új dalt kell komponálnia, csak kicsit lendületesebbre kell írni a már meglévőt. Amikor ez sem segített, akkor úgy döntött, hogy elölről kezdi a munkát.

Először a szövegkönyv írójával, Winnie Holzmannal beszélt arról hosszasan, hogy miről is kellene szólnia a dalnak. A hangsúly a nagy tettek és a jócselekedetek helyett (új találmányok, felfedezések, gyógymódok stb.) a Varázslóval való találkozásra, a benne való bizakodásra helyeződött át.
Az új témához új formát kellett találni. Stephen Schwartz ezúttal kifejezetten Idina Menzel egyéniségére és hangjára szerette volna szabni a főhős bemutatkozó dalát. Abból indult ki, hogy aki ismeri Idina Menzelt, az tisztában van vele, hogy előbb-utóbb “beltelni” fog . (A “belting” egy énektechnikai iskola. Sajátossága, hogy nagyon erős és szinte folyamatos erőlködést vár el az énekestől, és ezáltal nagyon erős érzelmek közvetítésére alkalmas. – Wikipédia) Schwartz úgy építette fel a dalt, hogy a belt technika csak a dal legvégén jöjjön elő, így a közönség már türelmetlenül várja, hogy hallhassa beltelni az énekest.
Megjelenik a dalban az előadáson végigvonuló Unlimited-téma is, mely a Wicked-könyv alapjául szolgáló Óz-történet zenés feldolgozásának leghíresebb dalát, az Over the Rainbow-t idézi meg. (A dallam eleje ugyanaz, a ritmus és a harmóniák eltérőek.)

A The Wizard and I – a Defying Gravity és a No Good Deed mellett – a Wicked-rajongók nagy Elphaba-összehasonlító elemzésének legfontosabb terepe. Ízelítőül egy a YouTube-on található számtalan mix közül:

Egy egykori Elphaba, Donna Vivino a The Wizard and I-t énekli néhány híres énekesnő, majd saját stílusában:

Férfi előadók is felvették repertoárjukra a dalt. John Barrowman egyik kedvenc musicaldala a The Wizard and I, így a válogatást az ő felvételével zárjuk:

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Dr. Herz újra Kecskeméten

Vincze Dániel

Mozi a színházban

Buchmann-Horváth Emese

Otthonra lelt Kecskeméten A nyomorultak

Nagy Péter

Klasszikus trendi kalandszínház: Én és a kisöcsém

Buchmann-Horváth Emese

Béres Attila rendezésében érkezik A chicagói hercegnő a Budapesti Operettszínházba

Buchmann-Horváth Emese