Interjúk

Aktuális retro

 

A Dr. Herz musical egyik próbája után beszélgettünk Szemenyei Janival, aki az új kecskeméti produkcióban alakítja a főszerepet. Janit a darab aktualitásáról és a szerep megformálásának kihívásaival kapcsolatban kérdeztük.

A darab címszerepét kaptad. Mit láttál benne első pillantásra?

A darab a 80-as évek elején készültés főként az akkori politikai helyzetről szólt, így amikor először találkoztam vele, nem tudtam, hogy vajon aktuális lesz-e most. Úgy éreztem, le kellene porolni ezt a történetet. És nem csak azokról az apróságokról beszélek, hogy „Van-e telefon. Igen, itt van”.  Hiszen egy mai lánynál mindig ott van a zsebében a mobiltelefon. Ha ilyen pici apróságokba belemegyünk, akkor tényleg át kell írni az egész darabot. Az se működik, hogy a díszletben a 70-es évek számítógépe van. Így nagyon visszás volt nekem az egész. Az az érdekes élmény feledtette el velem a kétségeimet, hogy láttam Szerednyey Béla, Dunai Tamás és Cseke Péter arcán  tényt, hogy ők ebből lenyomtak háromszázat. Olyan nagy szemekkel hallgatták ott az olvasópróbán, ahogy olvassuk, olyan hit volt bennük, hogy rájöttem, valószínűleg akkor tud működni ez a darab, hogy ha nagyon hiszünk benne. Rájöttem, hogy retro utazásként kell kezelni a darabot, vissza a 80-as évekbe. A zene is illik a korhoz A maga szintetizátoros hangzásával. Tudtam,  hogy csak így működhet a dolog. Másként új hangszerelésre lenne szükség, de a retro hangulatban minden tud működni, és ettől nyeri el az aktualitását is.   Ami nagyon szerethető a darabban, hogy igen fontos igazságokról szól. Jó témákat, lelki témákat boncolgat. Néha ezt elmondja valaki, de a következő pillanatban már váltunk egy mesejátékba, amikor kívülről látjuk ezt. A következő pillanatban megint egy őszinte igazságot tudunk megfogalmazni, aztán megint úgy érezzük, hogy jé, ez csak egy musical. Ez a kettősség nagyon jól működik, és Müller Péter mestere ennek. Nem kell keresni az apró hibákat, mert ha ennek a lelke működik, akkor működik az előadás.

A retro zenei világ, ami nyilván gyermekkorod zenéje, mennyire áll közel hozzád?

Engem mostanában elkapnak ezek a munkák. Egy másik munkámban azt kérik tőlem mint zeneszerzőtől, hogy a 80-as évek munkáit dolgozzam fel. Ez most abszolút dívik, a 80-as évek visszatérnek. Így most nyakig benne vagyok.

A rendező, Szerednyey Béla úgy nyilatkozott, hogy a mai, erősen ezoterikus érdeklődésű világban valóban aktuális lesz a darab témája. Mit gondolsz erről?

Én nagyon nem hiszek ebben. Persze érdekes ezt mondani Dr. Herzként, de ez nyilván egy szerep, amit el kell játszani. Az ember gyermekkorában ugye elkezdi olvasni a Bravo magazint meg a horoszkópokat, és ezzel én ugyanígy voltam. Ám rájöttem, hogy én nagyon nem vagyok bak, így a téma egyre kevésbé érdekelt a későbbiekben.  Annyira nem voltak jellemzőek rám a bakok tulajdonságai, hogy ez a dolog végül  kimaradt az életemből.

Közben a másik oldalát meg nagyon szerettem, a csillagokat, a bolygókat. És hogy milyen összefüggés lehetséges a két dolog között? Sokat beszélgettünk Bélával erről.

Ezek tőlem távol állnak, de mindig csodálom azokat az embereket, akik ilyen dolgokban tudnak hinni.

 

Nagy-Tyukos Krisztina

Kapcsolódó tartalmak

Jó estét, Nyár! – Interjú Siménfalvy Ágotával

Buchmann-Horváth Emese

Publikus a Gladiátor musical szereposztása

Buchmann-Horváth Emese

A lázadás szimbóluma. Óriási siker a Hair szegedi premierjén

Rechtenwald Kristóf

Csónakos utazás a mesevilágba 40 éve és most

Vincze Dániel

Tévésorozat az amerikai zenei listák élén

admin