Hírek, beszámolók

Aranypálca: Ilya Gaisin harmadikként a döntőben

Aranypálca Kálmán Imre Nemzetközi Operett-Musical Karmesterverseny harmadik középdöntőjében az olasz Tania Morandini, az orosz Ilya Gaisin és a spanyol-amerikai Roberto Palmer mérték össze tehetségüket. A zsűri az orosz versenyzőt juttatta tovább a fináléba.

Az 1983-as születésű Ilya Gaisin öt éves kora óta hegedül. Kitüntetéssel végzett a Moszkvai Központi Zeneiskolában, 2006-ban hegedűművészként, majd 2008-ban szimfonikus karmesterként is diplomát szerzett. Felsorolni is nehéz, hány díjat nyert el hegedű- és vonósnégyes versenyeken az elmúlt években, Oroszországtól Finnországig, szerte a világban. Ilya több mint 20 nemzetközi fesztiválon vett részt aktív közreműködőként. Számos jelentős zenekart dirigált már Oroszországban, Litvániában, Dagesztánban és Franciaországban is. 2005-ben alapította meg saját kamaraegyüttesét. A japán Tokoha főiskolán rendszeresen tart mesterkurzusokat, négy éve pedig az Orosz Állami Zenekar Szimfonikus Zenekarának segédkarmestere. Ilya az Aranypálca Nemzetközi Karmesterverseny egyetlen orosz származású döntőse. Nem ismeretlen számára ez a helyzet, hiszen hasonló cipőben járt már a franciaországi Svetlanov Karmesterversenyen.

Ksenia Jarko karmester barátom keresett meg, hogy jelentkezzek az Aranypálcára. Ő már megnyert korábban egy hasonló nemzetközi versenyt, sőt, az első Kálmán Imre dirigensversenyen is döntős volt, és szerette volna, ha én is megmérettetek. Nem kellett kétszer kérnie, hiszen imádom az operettet. Ráadásul Budapesten is jártam már,  nagyon szeretem ezt a várost. Tudtam, hogy ez a dolog csak izgalmasan sülhet el. Elsődleges célom az volt, hogy jól érezzem magam.” – mondja a fiatal orosz karmester, aki a legjobban az eredményhirdetés pillanatában érezte magát… “Egy barátom  rendezett nekem egy meglepetés bulit fél évvel a születésnapom után. Még csak nem is sejtettem semmit. Gyanútlanul mentem haza, ahol ajtónyitás után a létező összes jó barátomat ott láttam a lakásban. Elképesztő volt! A meglepettség és öröm rendkívül magas foka. Pont ugyanígy éreztem magam a középdöntőn végén. Az Aranypálca atmoszférája kellemes és emberi, nem olyan, mint egy versenyé. Ettől csak még jobban izgulok, hiszen nem felejthetem el, hogy ez egy verseny! Amikor becsukom a szemem és visszaemlékszem a szeptemberi középdöntőre, eszembe jut az 1000 ember, a rengeteg kamera, a színfalak mögötti kedvesség és a segítőkész művészek. Lelkesedést érzek és dörzsölöm a kezem türelmetlenségemben…”

A Budapesti Operettszínházban rögzített harmadik középdöntőn Ilyának két másik társával – az olasz Tania Morandinivel és a spanyol Roberto Palmerrel – együtt három számot kellett vezényelnie. Ilyának jutott Lehár Ferenc Szép álom szállj a szívemre című dala Fischl Mónika előadásában, Schwatz Godspell musicaljének egy részlete Mészáros Árpád Zsolt és Kerényi Miklós Máté közreműködésével, valamint Lehár Cigányszerelmének cigánytábor nyitóképe az Operettszínház balettkarának és a kórusának részvételével.

“Többször volt már alkalmam operett-előadást vezényelni. Csodálom ezt a műfajt. Karmester professzorom sokáig a Moszkvai Operett Színházban dolgozott. Neki is köszönhető, hogy jobban megismerhettem ezeket a lenyűgöző dalokat. Bár ismerem és szeretem a musicaleket és rockoperákat is, nekem az igazi élményt Lehár Ferenc Cigányszerelmének vezénylése okozta. Ez egy briliáns zenekari előadás volt!”

Az orosz karmester szerint csak jó és rossz zene létezik, átmenet nincs. A Budapesti Operettszínházban mint mondja, ő csak az előbbivel találkozott. “Vannak olyan színészek, akik teljesen figyelmen kívül hagyják a karmestereket, és mi bármit tehetünk, ők úgyis azt csinálnak, amit akarnak. Az Operettszínház művészeiről ez egyáltalán nem mondható el. Ők minden apró pálcavonásra reagáltak. Szavakba sem tudom foglalni milyen hatalmas segítség voltak nekem ezen a versenyen. Nagyon hálás vagyok nekik. A zenészek pedig profik. A legendás orosz karmester, Mravinsky azt mondta: a művészetnek megrázónak kell lennie, különben nem művészet. A verseny előtt volt alkalmam megnézni a színház Rómeó és Júlia című előadását. Bevallom, sírtam, mikor Júlia felébredt, és látta, hogy a szerelme halott. Minden elismerésem az Operettszínház társulatáé!”

Forrás: operett.hu

Kapcsolódó tartalmak

Egy nyári éj mosolya – az alkotók szemével

Utasi Nikolett

HSM 3 – London premier

Nagy Péter

Megvan a Sweet Charity szereposztása

admin

A padlás másképp

Stern Ágnes

Made in Hungária jövőre Szolnokon

Volf Anna