Hírek, beszámolók

Aranypálca – másodikként magyar karmester jutott a döntőbe

Az Aranypálca Kálmán Imre Nemzetközi Operett-Musical Karmesterverseny legmásodik középdöntőjéből a magyar Balassa Krisztián lépett tovább a döntőbe.

Az 1980-as születésű Balassa Krisztián karrierjét gyerekszínészként kezdte, 1986-tól játszott és énekelt a Nemzeti Színházban, illetve a Magyar Állami Operaházban. Tanított a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, azóta pedig karmesterként és korrepetitorként is közreműködője a Budapesti Operettszínház előadásainak. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmester szakának mesterképzésében vesz részt, másoddiplomáját ebben a tanévben veheti át. Az Aranypálca operett-musical karmesterverseny legfőbb célját a tehetségkutatásban látja, a jelentkezésben azonban még a nyereménynél is jobban motiválta, hogy megismerkedhet külföldi kollégáival.

“Egy karmesternek nagyon nehéz megmutatnia magát, a színházi dirigenseket még kevésbé jegyzik. Egy ilyen versenynek köszönhetően óriási lökést kaphat a szakma, és talán engem és a többi résztvevőt is többen megismernek. Szerettem volna kipróbálni magamat. Ennél is fontosabb volt azonban, hogy találkozhattam külföldi pályatársaimmal, és láthattam, ők hogyan dolgoznak. A jó kapcsolat kialakítása, egymás munkájának megismerése mindennél többet ér, számomra ez az igazi tapasztalat. Onnantól, hogy fölemelik a pálcát, egészen a gáláig való közreműködésükig figyeltem a munkájukat. Néha szó szerint csak ültem és néztem őket…” – mondja Balassa Krisztián.

A Budapesti Operettszínházban rögzített második középdöntőn a magyar karmesternek, két másik társával – az orosz Artem Gladkovval és a dél koreai Sung-Joon Kwonnal – együtt három számot kellett vezényelnie. Krisztiánnak jutott két Lévay Szilveszter sláger: a Mozart! Schikaneder revüje Kerényi Miklós Máté előadásában, valamin az Elisabeth-ből a Tej, Mészáros Árpád Zsolttal és a Musical Együttessel kiegészülve. Duett-száma Kálmán Imre Bajadérjának Shimmy-je volt, Kékkovács Mara és Szabó Dávid előadásában.

Krisztián él-hal a színházért, szívügye az opera és az operett. A hobbija és a szakmája között éppen ezért, nem tesz különbséget. Rengeteg munka van azonban amögött, amit látunk. A zenekar alakítja a karmestert, a karmester pedig a zenekart.

“Onnantól kezdve, hogy belépek a zenekari árokba, csak az éltet, hogy alkossak. Imádok létrehozni a csendből, a semmiből, valamit. Felemelő érzés az elhaló taps után zenével megtölteni a teret. 6 éve ez az életem. Előtte egy évig külföldön sérült gyerekekkel dolgoztam. Ez egy nagyon jó tapasztalat volt. Megtanított arra, hogyan bánjak az emberekkel, ami rendkívül hasznos a szakmámban, hiszen a karmester munkája rengeteg összetevőből áll. Nem ott kezdődik, hogy egyszer csak beintünk a pálcával. 40 ember lelkiállapotát kell figyelembe venni a zenekari árokban, és legalább 30 emberét a színpadon. Meg kell tudnom valósítani a saját elképzeléseimet, összhangba hozva a darab rendezőjének és minden kreatív résztvevőjének gondolataival. A végén pedig rá kell venni a zenekart, hogy mindezt megtegye. De ne csak azért, mert én kérem! Hanem, mert el kell hitetni velük, hogy ez nekik is így jó. Ehhez elengedhetetlen a jó kommunikáció. A ‘kalimpálás’ csak ezután kezdődik és csak egy szelete mindennek. A lényeg a kulisszák mögött van, ami hatalmas meló. A Tokody Ilona operaénekesnő, Kesselyák Gergely karmester, Lévay Szilveszter zeneszerző és Kerényi Miklós Gábor rendező alkotta zsűri most ezt is értékelte, és ez az igazi elismerés ezen a versenyen.”
 

Forrás: operett.hu

Kapcsolódó tartalmak

Júniusban Vörös Pimpernel előbemutató Győrben

Utasi Nikolett

Musical ősbemutató a Pannon Várszínházban

Volf Anna

István, a király Balatonföldváron

Volf Anna

Oscar: nem kaptak jelölést a musicalfilmek

admin

Toldi – Zenés költemény

Stern Ágnes