Hírek, beszámolók

Broadway-összefoglaló (2012. január-február)

legutóbbi híradásunk óra eltelt két hónap a tavaszi premierekre való előkészület jegyében telt. Március közepére a még be nem mutatott musicalek is megkezdték a próbákat vagy a preview (premier előtti) játszási sorozatot. Legkésőbb április 26-ig, a Tony-nevezés határidejéig a 2011-2012-es évad összes bemutatóját megtartják, és májustól megkezdődhet a június 10-ei Tony-gáláig tartó díjszezon. Az évad legfontosabb musical-premiereiről hamarosan rövid összefoglalóval jelentkezünk, de most lássuk az elmúlt hónapok eseményeit.

Január 22-én került le a Broadway-n Stephen Sondheim Follies című musicalének felújítása. A produkció a washingtoni Kennedy Centerből került a Broadway-re 2011 augusztusában, a premiert szeptember 7-én tartották. Az Eric D. Schaeffer rendezésében bemutatott musicalben olyan legendás színésznők énekelték Sondheim dalait, mint Bernadette Peters vagy Elaine Paige. Az előadás nagyon jó kritikákat kapott, az eredetileg tervezettnél hosszabb időt töltött a Broadway-n, de így sem tudta visszahozni a 7,3 millió dolláros befektetést. A musical hanganyaga a Broadway-felújítás szereplőgárdájával novemberben jelent meg.

Részletek az előadásból:

Január végén értesítették a producerek a sajtót arról, hogy mégsem mutatják be idén a Broadway-n Lévay Szilveszter Rebeccáját. A premiert a következő Broadway-szezonra halasztották azzal a magyarázattal, hogy nem gyűlt össze időre a musical színpadra állításához szükséges összeg. A következő évadig talán a szereposztás újragondolására is lehetőségük lesz a producereknek, hiszen sokan kétségüket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy a Mrs Danvers szerepére szerződtetett Karen Mason (Mamma Mia!) minden szempontból megfelelne a szerep kívánalmainak. Rajta kívül Sierra Boggess (Én), Tam Mutu (Maxim), James Barbour (Jack Favell), Howard McGillin (Frank Crawley), Donna English (Beatrice de Winter), Nick Wyman (Giles) és Henry Stram (Ben) lépett volna színpadra a márciusi premieren.

Február elején jelentették be, hogy nyárra visszatér a New York-i Radio City Music Hallba a tavaly nyáron sok Broadway-előadás életben maradását megnehezítő Cirque du Soleil produkció, a Zarkana. Miattuk – a tavalyihoz hasonlóan – idén sem tudják a Radio City Music Hallban tartani a Tony-gálát, így ismét a Beacon Theatre ad majd helyet a legnagyobb színházi díjátadó ünnepségnek.

Február 8. és 19. között a City Center Encores! sorozata keretében játszották Stephen Sondheim Merrily We Roll Along című musicalét. A kritikusok által is nagyra tartott előadás főszerepeit Lin-Manuel Miranda (In the Heights), Colin Donnell (Anything Goes) és Celia Keenan-Bolger (The 25th Annual Putnam County Spelling Bee) alakította.

Részletek az előadásból:

Február 11-én Az operaház fantomja jubilált New Yorkban. Az 1988. január 26-án bemutatott musical a 10000. előadását ünnepelte ezen a napon. A Fantom az első olyan produkció, amelyet több mint 10000 alkalommal játszottak a Broadway-n. (A Fantom jelenleg 10033 előadásnál jár, az örökranglista második helyén álló, 2000-ben levett Macskákat 7485 alkalommal játszották New Yorkban.)

Részlet az ünneplésből:

Február 28-án kezdődött az off-Broadway-ről áthozott Once (Egyszer) preview-sorozata. A producerek azért döntöttek a transzfer mellett, mert a 2012-2013-mas szezonban viszonylag kevés új musical debütál a Broadway-n, és úgy gondolták, most van esélye az előadásnak. A Once premierét március 18-án tartják, a két főszerepet Steve Kazee és Cristin Milioti alakítja.

Részletek az előadásból:

Március 1-jén tért vissza a Broadway-re a Jézus Krisztus Szupersztár. Mi is többször hírt adtunk arról, hogy hogyan került a Kanadában bemutatott produkció végül a Broadway-re. A Des McAnuff rendezésében és Paul Nolan (Jézus), Josh Young (Júdás) valamint Chilina Kennedy (Mária Magdolna) főszereplésével színpadra állított előadás premierét a háromhetes preview-sorozatot követően március 22-én tartják.

Részletek az előadásból:

Az off-Broadway-n március 1-jén tartották a Carrie felújításának premierét. A Stephen King regényből készült musical 1988-ban debütált a Broadway-n, és óriásit bukott. A közönségsiker ugyan megvolt, a kritikusok viszont lehúzták az előadást. A befektetők kivették a pénzüket a produkcióból, és hiába futott teltházzal, a premiert követő 3. napon le kellett venni az előadást. A musicalszerető közönség azóta várta vissza a Carrie-t New Yorkba. Sokan drukkolnak azért, hogy a Molly Ranson és Marin Mazzie főszereplésével bemutatott előadás a következő évadban átköltözzön a Broadway-re.

Részletek az előadásból:

Március 12-én kezdődött az Evita-felújítás preview-sorozata a Broadway-n. A New York-i közönség az eredeti Broadway-produkció 1983-mas levétele óta nem láthatta Webber és Tim Rice musicalét, így nagy várakozás előzte meg a visszatérést. A 2006-os londoni felújítást láthatja márciustól az amerikai közönség a londoni előadás Evitájával, Elena Rogerrel a címszerepben. Mellette Che szerepét Ricky Martin, Peront a Tony-díjas Michael Cerveris alakítja. A premiert április 5-én tartják.

Az előadás tévéreklámja:

Az elmúlt két hónap bevételi szempontból – a hagyományoknak
megfelelően – az év gyengébb időszakai közé tartozott, de még így is sikerült felülmúlni a tavalyi év hasonló időszakának bevételi adatait.
Január végén a How To Succeed… felújítás bevételeinek zuhanása volt az egyik szembeötlő jelenség. Daniel Radcliffe-fel a főszerepben 1,9 millió dolláros heti bevételt ért el a show, Darren Criss háromhetes beugrása alatt ez 1,3 millióra csökkent, Nick Jonas-szal pedig mindössze 0,7 millió dollár értékben adtak el jegyeket január végén.
A 10000. előadás a Fantom jegyeladásainak megugrását eredményezte. A jubileum hetében az előző hetihez képest 23%-kal nőtt a show bevétele.
Február végén, március elején nagy visszaesés következett a jegyeladásokban. Bevételi szempontból az idei év legrosszabb hetét ekkor könyvelhették el a Broadway-n. A Fantom bevételei 30%-kal csökkentek a jubileumi héthez képest, de a Mary Poppins és a How To Succeed… is rosszul, 500-600 ezer dollár körül teljesített. (Bár a mindössze 280 ezer dolláros jegyeladást produkáló Godspellhez képest ez még mindig elfogadhatónak tűnik.) Talán mondani sem kell, hogy egyetlen show, a The Book of Mormon tudott még ebben a nehéz időszakban is növelni a bevételein. A tavalyi Tony-díjas 2%-os növekedéssel (1.493.754 dolláros bevétellel) eddigi legjobb hetét zárta a Broadway-n.
A következő hét jobb adatokat hozott. A Szupersztár első teljes hete is ekkorra esett, a show 8 előadás alatt 600 ezer dolláros bevétellel zárt 93%-os jegyeladás mellett. A Once hasonlóan nyitott, 550 ezer dolláros bevételük volt úgy, hogy a jegyek 96%-át értékesítették. A hetet szokás szerint a Wicked és a Lion King nyerte, a harmadik helyre befutó The Book of Mormon pedig ismét felülmúlta az előző heti bevételét. Látványos visszaesést produkált a héten a Mamma Mia!; az Apácashow és a Priscilla pedig úgy tűnik, ismét bajban van, hiszen a jegyek alig több mint felét tudták eladni. Előbbi musical producerei a távozó Patina Miller helyére érkező Raven-Symoné szerződtetésétől várják a jegyeladás fellendülését. A színésznő március 27-től játssza Deloris szerepét a Broadway-n.

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

A magyar musical napja először a Bajor Gizi Színészmúzeumban

Volf Anna

Artúr király búcsút int Londonnak

admin

Kabaré a Porondszínházban

Stern Ágnes

Dvd ajánló: Show Business – The Road to Broadway

Nagy Péter

Öt kontinensről mérettetik meg magukat jelentkezők a Kálmán Imre Karmesterverseny középdöntőiben

Buchmann-Horváth Emese