Hírek, beszámolók

Chicago

A Centrál Színház év végi bemutatója a Chicago. különleges előadás, kicsit újragondolva, aktualizálva, de szórakoztató voltát megőrizve.

A musical a húszas évek közepének egyik nagysikerű vígjátékából – Maurine Dallas Watkins előadásából – készült. 1975-ös New York-i világpremierje óta a legsikeresebb musicalek közé tartozik.  2002-ben film is készült belőle Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones és Richard Gere főszereplésével. Nálunk 1980-ban mutatták be először a Fővárosi Operettszínházban, majd később több teátrumban is színre került. Legutoljára tavaly a Miskolci Nemzeti Színházban.

A Centrál Színház előadása az eredeti helyszín – az 1920-as évek Amerikája – helyet valahol másol  játszódik, valami mást mutat meg. A színpad egy keretet kap, aminek következtében egy tévéképernyőre hasonlít. A díszlet egy egyszerű ezüst háttér, időnként pedig a jelenetek egy szűrőszerű réteg mögé szorulnak, így a színek megfakulnak, érzékeltetvén például a revü megkopottságát. A börtön (majd később tárgyalóterem) tévék sokaságából áll vagy tekinthető kapszula hotelnek is, – ami japánban (a kevés hely miatt) népszerű szállásfajta. Hogy mindez mit mutat? Az embernek talán nincs is másra szüksége csupán tévére és ágyra. Reflektál a világ médiától való függőségére. A börtönt, mintha egy valóságshow helyszínévé alakítaná. A darab alaptörténete hasonló egy reality show-hoz, nem feltétlenül kell tehetség vagy nemes tettek, hogy ismertté válj – sőt talán kifejezetten előny, ha rosszat tettél. Ha valaki megfelelően menedzsel könnyen celeb lehetsz. Meddig? Amíg nem jön helyetted más.

Figyelemreméltó megoldás, hogy Fred Casely, azaz Roxie Hart szeretője, majd áldozata tölti be a konferanszié szerepét is. Schmied Zoltán mindkét szerepkörben remekel. Főangyalként a Cellatangó alatt angyalszárnyakat ad a többi áldozatra is. Bár olyan súlyos büntetésre, hogy brutális gyilkosságok áldozatai legyenek nem szolgáltak rá, kétség kívül inkább ördögszarvat érdemelnének, azonban a fehér, tollas szárnyak remekül mutatnak a romlott közegben, csak úgy, mint a gyilkos nők kecses testén a tüllszoknya.

A koreográfus-rendező, Bozsik Yvette – ahogy egykor a legendás Bob Fosse is – a mozdulatokat helyezte előtérbe. Mindent a csodálatos tánckar visz előre, minden szereplőt ők segítenek olyanná válni, amit a darab megkövetel. Nem mintha a szereplőgárda segítségre szorulna, egyszerűen csak ez a koncepció, így születhetett valami új.  A nem mindennapi koreográfiákból egyébként a színészek is kiveszik a részüket, ami nem lehet egyszerű feladat. A Roxie-k (Ágoston Katalin / Mórocz Adrienn \ Tompos Kátya) és Velmák (Jordán Adél \ Schell Judit \ Szilágyi Csenge) csak úgy lubickolnak a nagyravágyó, kevély, ordenáré és akaratos karakterük megformálásában. Morton Mama (Falusi Mariann) igazi korrupt tyúkanyó, szeretetteljesen segít (magának) az előrébbjutásban. Amos, azaz „Mr. Celofán” (Cserna  Antal \ Stohl András)szánalmasan sajnálatraméltó, időnként már-már aranyos, pont amilyenek lennie kell. Kockás pulóverében nem csoda, hogy láthatatlan, főleg az olyanok mellett, mint Billy Flynn, aki magenta színű öltözetben pompázik. Ehhez méltán ripacs is és persze manipulatív és megnyerő. Számára is minden csak Showbiz, egy pillanata azonban szinte már őszinte, amikor rárivall védencére, akinek a hírnév egyenlő az élettel, eközben nem jön rá, hogy ez már csak azért sem igaz, mert lógva is lehetne híres (ideig – óráig).

Az előadás nem hangsúlyozza ki annyira a pozitívnak felfogható küzdeni tudást, mint az álságosságot, manipulációt és korrupciót, amit nem csak a médiára vagy az országra, hanem a világra vonatkoztat, mindez mégsem nyomja el a darab szórakoztató voltát.

Stern Ágnes

 

 

A stáb:

Velma Kelly:
Jordán Adél / Schell Judit / Szilágyi Csenge

Roxie Hart:
Tompos Kátya / Ágoston Katalin / Mórocz Adrienn

Billy Flynn: Kulka János

Morton Mama: Falusi Mariann

Amos Hart:  Stohl András / Cserna Antal

Mary Sunshine:  Botos Éva

Konferanszié: Schmied Zoltán

További szereplők:

Vati Tamás

Krausz Alíz

 Samantha Kettle

  Fülöp Tímea

 Tallós Andrea

Székely Szilveszter

 Kalmár Attila

 Gombai Szabolcs

 Vislóczki Szabolcs

 Feledi János

Gyulai Júlia

Hasznos Dóra

 Stohl Luca

 

Díszlettervező: Khell Zsolt

Jelmeztervező: Berzsenyi Krisztina

Zenei vezető: Fekete Mari

Fénytervező: Pető József

Dramaturg: Baráthy György

Koreográfus asszisztens:
Soós Erika, Vislóczki Szabolcs

Súgó:   Kántor Nóra

Asszisztens: Vándor Veronika

Film: Iványi Marcell, Becsey Kristóf

Fotó: Horváth Judit

Koreográfus – rendező: Bozsik Yvette

Kapcsolódó tartalmak

Pótmeghallgatás Sondheim – Egy kis éji zene c. musicaljére

Kiss Brigitta

A sajtónak már bemutatta új albumát Peller Károly

Utasi Nikolett

La Mancha lovagja a Szegedi Nemzeti Színház következő évadának műsorán

Volf Anna

Ma lenne 70 éves Iglódi István

Rechtenwald Kristóf

Jézus Krisztus Szupersztár (Feke-Serbán-Polyák)

oldadmin