Interjúk

Elfújta a szél – Interjú Somogyi Szilárddal

A szegedi Dóm téren jártunk, ahol az Elfújta a szél összpróbája előtt Somogyi Szilárd, rendezőt kérdeztük az előadással kapcsolatos gondolatairól.

 

Mint azt az Operett Színház előadásainál megszokhattuk non-replica változatot láthatunk. Nagyban eltér majd az eredetitől?

Csakúgy, mint a Rómeó és Júliánál, ez is egy teljesen más dramaturgiájú előadás, mint az eredeti francia változat. A változtatásokra azért volt szükség, mert a Franciaországban bemutatott előadás sokkal montázsosabb, aki nem látta a filmet vagy nem olvasta a könyvet, nem biztos, hogy érti. Fontosnak tartottuk, hogy nálunk ne így legyen. Ezért néhány zeneszám tartalma is változott vagy más szituációban lett felhasználva.

 

Zenéjében mennyire hasonlít a Rómeó és Júliához?

Természetesen vannak hasonlóságok. Szerintem például Webbernek is sok műve hasonlít és ez így is van jól, hiszen egy zeneszerző akkor felismerhető, hogyha stílusa van.
Gérard Presgurvic első musicaljéhez képest az Elfújta a szél dalai kevésbé poposak, de az adott dramatikus pontokon azért megszólal egy-egy slágergyanús dal is.

 

Egy többkötetes regényt sokkal nehezebb lehet színpadra állítani, mint egy drámát.

A történet maga mégis csak egy dráma. Az egzisztenciájukért küzdő hősök mindig nagyon érdekesek, legyen szó Elisabethről, Rudolfról, vagy éppen Scarlettről. Ebben az esetben ez egyrészt egy szerelmi dráma, másrészt pedig egy nő túlélési ösztönéről, nagyon erős család- és hazaszeretettről szól, ezek mind nagyon fontos témák. Az a típusú gondolkodásmód, amit Scarlett képvisel, példaértékű is lehet.

 

Szóval szerinted Scarlett pozitív hős?

A filmmel ellentétben én mindenképpen pozitívra akartam őt rendezni. A film nem, de a regény jobban kifejti, hogy mit miért tesz úgy Scarlett, ahogyan. Mi is megpróbáltuk megkeresni, hogy mitől lehet szerethető Scarlett O’Hara. Elsősorban arra koncentrálunk, hogy mekkora fejlődésen megy keresztül, fel kell nőnie.

 

Mennyiben különbözik Gubik Petra és Vágó Zsuzsi Scarlettje?

Amikor valaki kioszt egy szereposztást, akkor tisztában kell lennie vele, hogyha az egyik hölgy a Gubik Petra, a másik pedig a Vágó Zsuzsi, akkor ugyanolyan előadás nem fog tudni születni. Mind a ketten másképp közelítik meg a karaktert. Másmilyen úton jutnak el azokhoz a pontokhoz, amiket én mint rendező meghatározok nekik. Ezért tulajdonképpen két teljesen különböző előadás születik.

 

 

A második felvonás egyik jelenete, az Egy házasság állomásai, nagyon hasonlít az Elisabeth azonos című jelenetére.

Igen, ez teljesen tudatos volt. A két hősnő sorsa valahogy összekötődik bennem, ezért engedtem meg magamnak ezt a rendezői fricskát. Aki tudja, miről van szó, az elmosolyodik vagy maximum kikéri magának. Én a magam részéről nagyon szeretem, és örülök neki, hogy az az Elisabeth, vagy jelen esetben Belle Watling mondja, hogy „Egy házasság állomásai”, aki annak idején Kerényi Miklós Gábor igazgató úr rendezésében sikerre vitte az Elisabethet itt a Dóm téren.

 

Itthon és külföldön is rengeteg helyszínen dolgoztál már. Miben érzed másnak a Dóm teret?

Azt érzem, hogy ez a színpad megköveteli, hogy az ember monumentálisat alkosson. Szeretem, hogy itt nagyon fontos, hogy lekössük a nézők figyelmét a hatalmas színpadképekkel, látványos elemekkel, de egy-egy ilyen után a prózai jelenetek is nagyon nagyot tudnak szólni.

 

Hamarosan Sopronba is mentek, sokat kell változtatni?

Lesznek változtatások. Kapásból nem ez a 14 méteres forgószínpad lesz, hanem „csak” 11 méteres. Tulajdonképpen az egy ötvözete lesz a majdani operett színházi előadásnak és a dóm téri verziónak, de szintén különleges élményt nyújt majd a nézőknek.

 

Stern Ágnes

Kapcsolódó tartalmak

Bette Midler a Hello, Dolly!-ban tér vissza a Broadwayre

Volf Anna

Musicalpremierek a Pannon Várszínházban

Volf Anna

Mary Poppins premier party (Madách Színház, 2012. szeptember 21-22-23.)

Tóth Barbara

David Bowie Lazarus című musicaljét Londonban is bemutatják

halasi.vivien

„Hit nélkül sem alkotni, sem élni nem lehet.”

Rechtenwald Kristóf