Interjúk

Elisabeth 20. – Interjú Pia Douwes-szal

Az Elisabeth jubileuma alkalmából a Viva la Musical! az Erzsébet császárnét elsőként megformáló Pia Douwes-szal beszélgetett a szerephez fűződő különleges viszonyáról.

Hogyan hallottál először az Elisabeth-ről és hogyan kaptad meg a címszerepet?

A bécsi Theater an der Wien-en keresztül, illetve barátokról is hallottam, hogy egy új musical, az Elisabeth szereplőit keresik, de nem mentem el, mert úgy gondoltam, biztos egy német vagy osztrák színésznőt szeretnének a címszerepre. Végül Doris Fuhrman felhívott a színháztól, és megkérdezte, hogy el tudnék-e jönni egy meghallgatásra, mert nem találtak senkit, aki megfelelne a nagyjából 400 jelentkező közül. Három meghallgatáson vettem részt, és azután kaptam meg a szerepet, hogy a rendező (Harry Kupfer – a szerk.) látott A nyomorultakban.

A darabbéli császárné sokban különbözik az általánosan elterjedt, idealizált Sissi-képtől. Mik voltak az első gondolataid, benyomásaid a musicalről és a karakterről?

Egyből ráéreztem és megértettem, hogy a darab máshogy kívánja bemutatni Sissit, és ez személy szerint nekem sokkal jobban tetszett, mint a film által festett kép. Persze sokat nyom a latba, hogy a mozifilm egy olyan korszakban készült, amikor az emberek reményre és romantikára voltak kiéhezve. De ez a fantasztikus musical tényleg Erzsébet valódi története, és értettem, hogy mit kívántak az alkotók elérni azzal, hogy így mutatják őt meg a közönségnek. Felkészülésképp rengeteget olvastam róla, és ellátogattam azokra a helyekre, ahol élt. Sok képét is tanulmányoztam, mert szerettem volna látni a tartását, és hogy mit sugárzott a tekintete élete különböző szakaszaiban.

Mi számodra a karakter esszenciája, és mit szerettél benne a legjobban?

A karakter lényegét az Így vagyok csak én mondja el a lehető legpontosabban. Imádtam játszani Elisabeth-et, 15-től 68 éves koráig. Óriási kihívás volt megmutatni azt a folyamatot, ahogy lánykából császárnővé válik, megformálni egy olyan fiatal nőt, aki az egzisztenciájáért, és a jogaiért harcol, mint nő és mint anya, és aki jóval megelőzte a kort, amelyben élt. Szerettem, hogy Elisabeth képes ellenállni a Halál vonzerejének is, de nem tudja leküzdeni a saját depresszióját, majd végül magányos és megkeseredett felnőtté válik. És ebből a nyomorúságos állapotból mégiscsak régi szerelme, a Halál szabadítja meg.

Több produkcióban is eljátszottad a címszerepet. Melyik volt számodra a legkedvesebb, és miért?

Mindegyiket szerettem, és mindegyik különleges volt valamilyen oknál fogva, de Bécs, Essen és Berlin áll legközelebb a szívemhez. Az eredeti bécsi produkció volt a legcsodásabb, hiszen ott születettek meg a karakterek, és valamilyen szinten az a szereposztás mutatott egy irányt a későbbi produkciók számára, amit követhettek vagy eltérhettek tőle. Személyes okokból is ez volt a legfontosabb, hiszen ez a szerep hozta meg számomra a nemzetközi áttörést.

De az évek során sokat fejlődött a karakter, velem együtt. A hollandiai előadás nagyon más volt, egyfajta vérfrissítés a karakternek, hiszen nagyon más színészi megoldásokkal dolgoztam. Essenben folytatódott ez a folyamat, ráadásul újra együtt játszhattam az eredeti Halálommal. (Uwe Kröger – a szerk.) Berlin emlékeztetett leginkább az eredeti produkcióra, és nagyszerű volt újra Harry Kupferrel dolgozni, akié az eredeti koncepció volt, ami véleményem szerint még ma is a legjobban működő az összes közül. A berlini előadások során vált egyértelművé számomra, hogy mennyit változott a személyiségem az évek során, és hogy Elisabeth karaktere ugyanúgy megtette velem ezt az utat.

A darab sikere immár húsz éve töretlen. Szerinted mi teszi ezt a musicalt olyan különlegessé ennyire széles közönségnek?

A válasz egyszerű: Michael Kunze és Lévay Szilveszter mesterművet alkottak. Nagyszerű a történet és a szövegek, és csodálatos a zene, sok-sok slágerrel. Sissi legendás figura és nagyon érdekes személyiség, aki már a saját korában is közismert volt a szépsége és később tragikus élete okán.  Ha számba vesszük mindezt, nem csoda, hogy a darab ekkora sikerrel fut évek óta számos országban. 

Horváth Emese

Kapcsolódó tartalmak

Keresztes Ildikó koncertje a Veszprémi Petőfi Színházban

József Kriszti

Kié vagy, mondd? – Várkert Bazár

Buchmann-Horváth Emese

'Your Country Needs You' – megvan a győztes

admin

Megkezdődtek a Valahol Európában próbái a Magyar Színházban

Buchmann-Horváth Emese

Az ördög – Interjú Balikó Tamással

Buchmann-Horváth Emese