Hírek, beszámolók

Elisabeth élmények

Az Elisabeth 20. évfordulója, és a magyar nyelvű musical felújításának bemutatója tiszteletére megkérdeztük az alkotót és a színművészeket, akik a darabban nyújtott játékukkal az elmúlt húsz évben ezreknek okoztak felejthetetlen élményeket, hogy mi volt a legmeghatározóbb élményük a musicallel kapcsolatban.

Lévay Szilveszter

 

Az Elisabeth musicallel kapcsolatban, úgy szeretném megfogalmazni a legmeghatározóbb élményem, hogy hozzáfűznék előtte valamit. Michael (Michael Kunze – a szerk.) és én, Los Angelesben fejeztük be az utolsó vonásokat a darabon, és természetesen izgatottak voltunk, nem tudtuk, hogy mi fog történni. Arról beszéltünk, hogy egy taxit rendelünk a premierre, és ha baj van, akkor szünetben meglógunk. Most 20 év után, ha visszanézek, nagyon sok gyönyörű élmény volt, mégis a legfontosabb, hogy Bécsben, az Elisabeth bemutatójának végén, mikor a színpadra feljöttünk, vastaps fogadott minket, ami majdnem 30 percig eltartott. Ez úgy belevésődött a szívembe és a lelkembe, hogy ez az egyike a legszebb élményeimnek.

 

Pia Douwes

 

A legmeghatározóbb élményem a szereppel kapcsolatban, hogy mennyire megértem ezt a nőt: a magányosságát, szorongásait, a természettel és az állatokkal való kapcsolatát, az igényt, hogy fejlessze magát, a viszolygását a közszerepléstől és a kényszert, hogy utazzon, és ezáltal elmeneküljön a saját gondolatai és fájdalma elől. Ezért mindig teljes szívvel játszottam Elisabeth-et és úgy éreztem, hogy van közöttünk egy láthatatlan kapocs.

 

Kamarás Máté

 

Ez számomra egy nehéz kérdés, hiszen 1998-ban, 22 évesen játszhattam el először a Halál szerepét az Operettszínházban Budapesten. Ez a szerep a karrierem egyik legmeghatározóbb szerepe, amely azóta is az életem része, hiszen Bécsben több mint ötszázszor énekeltem németül a Theater an der Wienben, most pedig ebben az évben májusban, az Elisabeth musical 20. évfordulója alkalmából Tokióban megrendezett darabban, japánul, japán társulatban egyetlen európaiként énekeltem a Halált. Nagyon sok boldog pillanat fűződik a darabhoz, de a tokiói premieren átélni azt a fantasztikus érzést, hogy japánul, japán kollégákkal, japán közönségnek játszani Japánban – ez minden álmomat túlszárnyalta.

 

Mester Tamás

 

A próbákon megjelent a zeneszerző Lévay Szilveszter is, aki miután meghallgatott, szabad kezet adott szerepem dallamainak átírására, amivel gyakran éltem is. Így a szerep olyan lett mintha rám írtak volna. Sokan a mai napig az én verziómat éneklik. Szerettem igazi színeszekkel dolgozni, de mindig kicsit kívülállónak éreztem magam, ami pont így volt jó.

 

 

Szomor György

 

A kollégákat tudom említeni, akikkel nagyszerű élmény volt megélni a próbaidőszakot. A Szegedi Szabadtéri Színpadon ebben a darabban játszottam először, Rudolf szerepét. Fantasztikus érzés volt annyi ember előtt a színpadon állni. De ugyanilyen hatalmas élmény volt az Operettszínházbeli bemutató is. Ahogy most beállni Ferenc József szerepébe is, hiszen a saját apámat játszom! Eltelt az idő, eljött ez is, hogy Ferenc Józsefet játsszak – és nagyon élvezem.

 

Szabó Dávid

 

Én meghallgatás útján kaptam meg az Elisabethben Rudolf szerepét, és úgy izgultam mintha még sosem álltam volna színpadon, talán mert annyira tisztelem a darabot. Ez az a szerep, ami a legközelebb áll a lelkemhez, annyira én vagyok. A legmeghatározóbb élményem, hogy Földes Tamás, Szabó P. Szilveszter és Janza Kata a premierem után odajöttek és azt mondták; méltó vagyok az általuk gondolt “Elisabeth képhez”, szeretnek Rudolfként és méltó lettem a darab szelleméhez! Ez volt életem egyik legnagyobb szakmai elismerése. Köszönöm nekik!

 

 

Száraz Tamás

 

Elsőként egy főpróba jut eszembe, amikor is széthullott a kezemben a reszelő, amivel Sissit kellett volna leszúrnom. A csellista épphogy megúszta az esetet, ám egy szemöldökhorzsolást még így is kapott szegény. Mindig boldog voltam, mikor a kollégák megdicsértek, olyanok, mint például Janza Kata, vagy éppen Miklósa Erika. De emlékezetes még számomra egy fellépés is Szegeden, a Dóm téren.

 

Homonnay Zsolt

A szegedi beállásom volt a legemlékezetesebb élmény. Nagyon kevés próbám volt, és Szegeden a darab hatalmas apparátussal működött, például Elisabeth hintóval jött be a színpadra. Így sok mindenre kellett ügyelni és kevés idő maradt ezek begyakorlására. Igazából nem is a színpadi történésekre gondolok, hanem azokra a dolgokra, amiket a néző nem lát, de fontos összefogói az előadásnak. Az, hogy mikor, hol megyünk le, hol öltözünk át. Nagyon jó barátom, Szabó P. Szilveszter soka
t segített nekem ezekben. Nem csak átvitt értelemben állt mellettem, de mondhatni a szó szoros értelmében is, mert a nézők előtt zajló főpróbán végig fenn guggolt velem a Haláltoronyban, és onnan instruálva segítette az előadást.

 

Vágó Bernadett

 

Nekem egy abszolút színpadi élményem van ezzel kapcsolatban, ami talán a legmeghatározóbb, amellett, hogy Kerényi Miklós Gábor bízott bennem annyira, hogy szinte kezdő színésznőként megkaptam ezt a szerepet, amit nagyon szeretek. Úgy öt évvel ezelőtt Kamarás Máté volt a Halálom, vele kezdtük az előadást. Nagyon sok gyors öltözés van benne, Elisabeth szinte végig a színpadon van, ezért én nem értesültem arról, hogy Máté annyira rosszul van, hogy a Halálom a 25. perctől Szabó P. Szilveszter lesz. Az esküvői kép után én vártam a szőkét, és közben bejött egy gyönyörű, magas fekete. Azóta is ott állok a színpadon. Az egy nagyon meghatározó élmény volt.

 

Janza Kata

 

Az Elisabeth-tel kapcsolatban az az igazság, hogy reggelig tudnám mondani az élményeimet. 16 éve játszom ezt a szerepet, se szeri se száma a történeteknek, meghatóak, izgalmasak, drámaiak, viccesek. Tényleg csak azt tudom mondani, hogy erről már egy két részes filmet tudnék forgatni, vagy regényt tudtam volna írni. Képtelenség egy dolgot választani, nagyon sokat tudnék mesélni, hisz nekem és Szilveszternek van erről a legtöbb történetem.

 

 

Szabó P. Szilveszter

Természetesen el sem tudom mondani, mennyire szét lehetne szedni minden ízét, pillanatát ennek a 16 évnek. Nekem talán egy geg volt a legmeghatározóbb. Kerényi Miklós Gáborral együtt dolgozni nem könnyű dolog. Olyan fajta munkamorál, elhivatottság jellemzi, amibe sikerült beletanulnom a 16 év alatt, amióta együtt dolgozunk. 1997-ben volt egy olyan pont az Elisbeth próbai alatt, hogy nem sikerült semmi, már majdnem feladtuk. Kero dühös volt, kikelt magából. Amikor próbáltuk a tapsrendet, és 200 embert próbált beállítani, hogy minden működjön, már óriási feszültség volt benne. Akkor úgy döntöttünk Katóval (Janza Kata – a szerk.), hogy jelmezt cserélünk. Én felvettem az ő hosszú fehér fátyolruhácskáját, ő az enyémet, és úgy jöttünk le a tapsrendbe. Mindenki röhögött, és volt egy pár másodperces nagyon kínos „jégmosoly”, egyesek szerint annyira dühös volt az Igazgató úr, hogy úgy kellett lefogni. Nem tudom, mi mehetett akkor végbe benne, mindenesetre ez egy meghatározó pont lehetett a számára is, mert azóta ezt ő is használja. Kell egyfajta kiengedés vagy önirónia, ami azóta is végigkíséri  a munkánkat.

 

Dolhai Attila

Én annak idején Rudolf szerepét játszottam az előadásban. Nekem nagyon fontos volt ez az előadás, tulajdonképpen ennek kapcsán döntöttem el, hogy én ezt fogom, ezt szeretném csinálni. Ennek köszönhetően jelentkeztem a Színművészeti Egyetemre. A miskolci produkcióba álltam be annak idején, és nagyon varázslatos volt, ahogy Szilveszterék próbáltak. Ott egy komoly próbaidőszakban vettem részt, végignézhettem a színpadról, hogyan dolgozik Kero, és úgy éreztem, hogy ha így lehet színházat csinálni, én szeretnék ebben részt venni. Nagyon bennem maradt ez a darab sok évvel ezelőtt, és örülök neki, hogy elővettük, és felkértek a Halál szerepére. Kérdezték, hogy „kell korrepetíció?” Mondtam, hogy, egyszer azért nézzük meg. Bementem a korrepetícióra, és rájöttem, hogy annyira bennem van ez a mű, hogy végigénekeltem az előadást. Nagyon remélem, hogy sikerül meglepni a közönséget, és engem is szeretni fognak ebben a szerepben. Nem könnyű a Szilveszter után Halálnak lenni, ez az ő szerepe, és az is marad mindig.

 

Horváth Emese, Sándor Petra

Kapcsolódó tartalmak

Tavaszébredés – A Wedekind-dráma Magyarországon

Vincze Dániel

Musical Délután – Eger

Nagy Péter

Hamarosan érkezik a West Side Story az Erkel Színházba

Buchmann-Horváth Emese

Karácsonyi musicalek

admin

Becsületrenddel tüntette ki Liza Minnellit a francia kulturális miniszter

Volf Anna