Interjúk

Én, József Attila – interjú Nagy Sándorral

Nagy Sándorral a Madách Színházban nemrég bemutatott Én, József Attila című musical kapcsán beszélgettünk, amiben ő a címszereplő József Attilát alakítja.

József Attila élete és költészete középiskolai tananyag. Te annak idején hogyan viszonyultál hozzá?

Nagyon kedveltem, valószínűleg pont azért, mert nagyon fiatalon kezdett verseket írni, és a világa akkor nagyon megfogott engem.

Gondolom, az előadás miatt most újra előkerested a köteteit.

Igen, és nemcsak a verseket olvastam újra, de az édesanyjával, testvéreivel és persze a szerelmeivel való kapcsolatáról is, hiszen ebben a darabban éppen a kapcsolatok milyenségét akarjuk megmutatni, a versein keresztül.

Szerinted miben adhat többet a darab a nézőknek a költőről, mint az iskolai tananyag?

Elsősorban érzéseket, magánéletének kis rezdüléseit és nagyobb tendenciáit mutatja meg, ezek pedig a kötelező tananyagból szükségszerűen maradnak ki, hiszen erre az iskolában nincs idő. Másrészt – ahogy Szirtes tanár úr is fogalmazott – a zene egy nagyon erős és populáris eszköz, amivel meg lehet szólítani a közönséget. Lehet, hogy valakit alapvetően maga a költészet nem érdekel, de a zene, a színház szeretete behozza őket az előadásra és így ők is megismerhetik József Attila életének egy töredékét. Nagyon sok olyan visszajelzést kaptam, hogy akik megnézték az előadást, utána elővették a versesköteteit, és olvasgatták a verseit. Ezért nagyon jó konstellációnak tartom ezt az előadást, ami szerintem nem is igazán musical. Én inkább zenés drámának mondanám, amiben nagyon jó arányban van a zene és a vers, tökéletesen simul egyik a másikhoz.

Milyen egy olyan karaktert alakítani, akinek verseit, életét szinte mindenki ismeri, de ő maga megfejthetetlen volt?

Nagyon figyeltünk arra, hogy semmiképp sem egy őrültet ábrázoljunk, hanem egy önmagával és a világgal viaskodó embert, egy mérhetetlen szeretetéhséget, és ezáltal pont egy függőséget is. A Tudod, hogy nincs bocsánatban írta, hogy „Atyát hívtál elesten, embert, ha nincsen isten”. Az ember szerintem ilyen: ha valami földöntúliban nem tudja megtalálni azt, amibe lehet kapaszkodni, akkor valakiben vagy valakikben próbálja megkeresni. Ő ezt százszoros hevültséggel csinálta. Sokat segítettek a versei, mivel azok mindig megmutatták, hogy egy adott korszakban milyen állapotban volt, kivel milyen volt a viszonya. Alapvető instrukció volt ránk nézve az, hogy ő folyton égett, mintha tudta volna, hogy csak 32 éve van, és ezalatt mindent meg kell élni, amit csak lehet.

Találtál esetleg párhuzamot az Ő és a saját életed között, ami segítette a szerepformálást?

Igen. Gondolkodásban, megtapasztalásban is sok helyen úgy éreztem, hogy magamévá tudom tenni a szerepet. Szerencsére azért sok minden nem történt meg velem azokból, ami József Attilával igen.

A bemutató óta milyen visszajelzéseket kaptál?

A közönség részéről nagyon jó visszajelzéseket kaptam, de hallottam, hogy megjelentek nagyon szélsőséges kritikák is. Ezeket általában nem olvasom el, mert nem hiszem, hogy ha valaki megnéz egy előadást, akkor abban a zenétől a díszleten, a világosításon át mindent rossznak talál. Nekem a közönség véleménye számít. Ők azt gondolom, hogy nagyon szeretik, ahogy mi is. Egyedi dolog született itt a Madách Színházban egy közös alkotói munka eredményeképp, ami nekünk nagyon sokat jelent, és szerintem azoknak is, akik megnézik és értékelik ezt az előadást.

Kiss Brigi  

Kapcsolódó tartalmak

Lekerül a Gyűrűk ura Londonban

admin

Musical Duettek – Szinetár Dóra és Bereczki Zoltán koncertje Pécsen

Nagy Péter

Bohém Casting – 2012. október 31.

Buchmann-Horváth Emese

JÁTÉK – Szilveszterezz a Vámpírokkal!

admin

My Fair Lady a Margitszigeten

Rechtenwald Kristóf