Kritikai sarok

Érinthetetlenek ősbemutató a Margitszigeten

Az Érinthetetlenek a hatvanas évek amerikai gengszterromantikáját vegyíti egy modernkori Rómeó és Júlia történettel, valamint gondosan összeválogatott magyar popslágerekkel. Ez első hallásra igencsak eklektikus egyvelegnek hangzik, az alkotóknak mégis sikerült olyan egységes darabot alkotniuk, ami izgalmas esti szórakozást ígér, de annál többet is ad.

Crash, a maffiafőnök (Egyházi Géza) belefáradt a bűnözésbe. Kiégettségét gyökeres életmódváltással kúrálná „Sarlós” Fedor (Józsa Imre) segítségével – a Szovjetunióban. Crash felesége, Suzanne (Fehér Adrienn) – nem mellesleg az asszonyi hűség mintaképe – még csak-csak követné urát, de lányuk, Hanna (Andrádi Zsanett) beleszeret Nickbe, a helyi rendőrfőnökbe (Magyar Bálint), aki felnyitja a szemét apja valós kilétét illetően. Mindeközben Nick beépített embere, a Zoltánból lett Colton (Gerner Csaba) teljes mellbedobással ügyködik Crash lebuktatásán. Teszik mindezt a magyar popslágerek palettájának akár extrém végleteiből válogatott dalokkal elmesélve. Az Érinthetetlenek zenei univerzumában ugyanis békésen megfér egymás mellett Ákos és az Emergency House, Katona Klári és a Tankcsapda, vagy éppen az Edda és Sub Bass Monster. Ez nagyrészt Czomba Imre ütős rock-szimfonikus átdolgozásainak köszönhető, ami a sokszínűség ellenére is egységes keretet ad a daloknak, másrészt pedig a remek színészcsapat által felmutatott művészi intelligenciának, amellyel nem csak a prózai részekhez, de a popszerzeményekhez is nyúlnak.

Legyen szó kis vagy nagy szerepekről, az előadás bővelkedik a remek alakításokban. Egyházi Géza ismét bizonyítja, hogy hegyes szemfogak és drámaian libbenő fekete köpönyeg nélkül is tökéletesen megállja a helyét a színpadon. Maffiafőnöke nem kegyetlenkedő karikatúra, hanem ellentmondásokkal teli ember: bűnöző, akinek tartása van, és hisz a betyárbecsületben. Ellenpólusa a darabban nem a rendőrfőnök, hanem annak spiclije, a Gerner Csaba által megformált Colton. Gerner gyomorforgatóan machiavellistára veszi a figurát némi pszichopata éllel, a darab végkifejletében pedig olyan tockost ad nézőnek a Tankcsapda Agyarországával, hogy még Lukács László is elismerően csettintene. (Egyike ez azoknak a daloknak a darabban, melyről az ember sosem hitte volna, hogy egy musicalben hallja viszont, de valahogy mégis működik.)  

A társproduceri teendőket is ellátó Andrádi Zsanett intelligens és mély érzésű Hannát formál nem kevés ironikus humorral, aki egyik pillanatról a másikra kényszerül szembenézni a valósággal és kemény, felnőtt döntést hozni. A főbb szereplők közül Magyar Bálintnak van talán a legnehezebb dolga, hiszen Nick tipikus jófiú, de „szomszéd srácos” sármja megmenti a rendőrfőnököt a sótlanság csapdájától. Józsa Imre szabadon és remek időzítéssel éli ki komikusi vénáját Fedor szerepében, darabbéli antréjáról pedig a nézők nagy valószínűséggel maradandó élményeket őriznek majd.

Fehér Adrienn játéka végig magas hőfokon izzik, intenzitása a Hogyan tudnék élni nélküled? című Demjén-dalban teljesedik ki, mely az előadás egyik drámai és érzelmi csúcspontja, csakúgy mint az Andrádi Zsanett által énekelt Miért nem próbálod meg velem és Pálfalvy Attila Hol van a szó? interpretációja. Az epizódszerepekben Pálfalvy és Janik Lászó remekül mutatják meg az amerikai álom árnyoldalát, Trokán Anna nagyszájú, bulizós Xeniája és Fekete Linda vodkát vedelő, ordenáré Olgája pedig nyugodtan ringbe szállhatnának a legszórakoztatóbb nimfomán címért.

Fincza Erika látványos elemekben is bővelkedő koreográfiáit a 24 tagú tánckar precízen adja elő, és ugyanez a pontosság és összhang jellemző a Czomba Imre által dirigált 26 rock és szimfonikus muzsikusra. A „Néző, kérünk, hibánkra most ne nézz. Így lesz az is mi csonka még egész.” Shakespeare idézettel az előadást felvezető Simon Kornél első nagyszabású rendezése beváltotta az általa ígérteket: feszes, jó ritmusú és szórakoztató előadás született, amely helyenként elgondolkodtat, jó párszor megnevettet és nincs híján a fricskáknak és meglepetéseknek sem. Mindezek mellett az Érinthetetlenek nem akar több lenni annál, ami: kikapcsolódást nyújtó pop-musical. Ebben viszont kérlelhetetlenül a tökéletességre törekszik.

Horváth Emese

Kapcsolódó tartalmak

Zsaki-Kávéház klippremier

Kiss Brigitta

Michael Ball Sweeney Todd szerepében

Volf Anna

Nyerj Vámpírok Bálja ajándékcsomagot!

admin

Színházak éjszakája – 2012. március 31.

Kiss Brigitta

Isten pénze – Interjú Szabó P. Szilveszterrel

Sándor Petra