Hírek, beszámolók

Évzárás, évkezdet a Broadway-n (2011/12)

Legutóbb novemberben jelentkeztünk összefoglalóval a Broadway-ről. Összeszedtük, mi történt az azóta eltelt hónapokban.

PókemberWickedAz év utolsó hete, a karácsony és újév közötti időszak az év talán legerősebb hete a Broadway-n: sokan mennek színházba az ünnepek alatt, és a nagy érdeklődésre való tekintettel a legsikeresebb musicalek a szokásos heti 8 előadáson felül továbbiakat is beiktatnak. Így nem meglepő, hogy a tavalyi évhez hasonlóan idén is ezen a héten született rekordbevétel a Broadway-n. Míg 2011-ben a Wicked döntötte meg az utolsó héten a bevételi rekordot (2.228.235 dollár), addig idén a Pókember tarolt óriási fölénnyel (2.941.790 dollár). Az előadás egy másik rekordot is megdöntött: még soha nem fordult elő a Broadway-n, hogy egy előadást egy hét alatt 17.375-en tekintsenek meg. A hírnek talán a show befeketetői örültek a legjobban, hiszen irreális összeget, a New York Times becslése szerint 75 millió dollárt öltek az előadásba, mindezt heti 1 millió dollárra becsült működési költségek mellett. Ki lehet számolni, hogy hány év kell ahhoz, hogy az átlagosan 1,5-1,7 milliós heti bevétel mellett nyereséges legyen a produkció. (A Broadway-előadások költségvetése általában 5-15 millió dollár.) Január első hetében aztán helyre állt a világ rendje: a Pókember visszacsúszott a dobogó harmadik fokára, az élen ismét Az oroszlánkirály (1.872.430 dollár) és a Wicked (1.850.216 dollár) végzett, a negyedik helyet pedig újra a The Book of Mormon szerezte meg (1.428.663 dollár). Ritkán fordul elő, hogy nem a Wicked vezeti a heti összesített listát. Ezt mutatja, hogy az egész éves “versenyt” Schwartz musicale nyerte, sorozatban immár 8. alkalommal (amire még szintén nem volt példa a Broadway történetében).

A két ünnep közötti növekvő nézőszámot a nemrég bevezetett dinamikus jegyárazással próbálják kihasználni a producerek. A rendszer lényege, hogy a napi-heti eladások figyelembe vételével folyamatosan változtatják a jegyárakat, a kereslet növekedésére így gyors áremeléssel, a visszaesésre árcsökkentéssel tudnak reagálni a színházak. Fontos előfeltétele a rendszer működésének, hogy viszonylag pontosan tudják előre becsülni a várható keresletet. Ebben azok az előadások járnak élen, amelyek a turnéelőadásaikon már kísérleteztek a dinamikus árazással (Wicked, The Lion King, The Jersey Boys), és van olyan mennyiségű adatuk, ami alapján pontosabban meg tudják becsülni, hogy mi az a legmagasabb összeg, amit egy-egy jegyért még el lehet kérni. Az új jegyárazási rendszernek köszönhető, hogy többek között a lassan negyedszázada színpadon lévő New York-i Fantom is minden eddignél nagyobb bevételt produkált 2011 utolsó hetében (1.579.428 dollár).

Hugh JackmanA Broadway tavalyi sikertörténeteinek sorát gyarapítja Hugh Jackman koncertműsora, mely 2012. január 1-jén került le, és két és fél hónapos futási ideje alatt háromszor döntötte meg a Broadhurst Theater heti jegyeladási rekordját. A dinamikus jegyárazásnak köszönhetően az árak az egekbe szöktek. A koncert egyik producere a szemtelenül magas jegyárakkal kapcsolatban elmondta, hogy a nézők eddig is kifizették a jóval magasabb árat, csak épp a jegyüzéreknek. Most csak annyi változás történt, hogy őket megpróbálják kiiktatni a rendszerből.
A sorozat végére Jackman egy jó hírrel is szolgált a lelkes New York-i közönségnek: a 2013-2014-es évadban Houdini szerepében ismét színpadra lép a Broadway-n.

A The Book of Mormon töretlen sikerének részletezésétől ezúttal eltekintünk, november óta a helyzet változatlan. Londonhoz kapcsolódó hír, hogy a Daily Mail információi szerint az Olimpia után, 2013-ban a Prince of Wales Theatre színpadán debütál majd a musical Európában. (A színház jelenleg a Mamma Mia! otthona, ők hamarosan a Novello Színházba költöznek.)

Az év vége nem minden musical számára jelentett jót a Broadway-n.

December 30-án, mindössze két hónap után búcsúzott a Bonnie & Clyde. A szerző, Frank Wildhorn nem örvend nagy népszerűségnek a kritikusok körében, gyakorlatilag előre borítékolható volt, hogy ezt a musicalét sem fogják szeretni. A show ugyan 80-90%-os nézettséggel tudott futni, ám ez főleg a jegyek leárazásának volt köszönhető (ld dinamikus jegyárazási rendszer). A bukás ellenére január 2-án már stúdióba is vonult a szereplőgárda, hogy felvegye a musical dalait tartalmazó albumot. A Clyde szerepét alakító Jeremy Jordan nem maradt sokáig munka nélkül: villámgyorsan lecsaptak rá a Newsies producerei, így márciustól a Disney-musicalben láthatja őt a Broadway közönsége.

December 31-én az Addams Family rajongói szomorkodhattak. A musical búcsúja nem volt váratlan, hiszen azt már hónapokkal korábban bejelentették. A producerek közleménye szerint a show közel járt ahhoz, hogy visszahozza a befektetett dollármilliókat, de végül veszteséggel zárt. Reménykednek benne, hogy a nemzetközi produkciók és az amatőr licenc kiadása hozzásegíti őket ahhoz, hogy a végső pénzügyi mérleg pozitív legyen.

Ugyan nem musical, de a talpon maradás nehézségei jól lemérhetők a Private Lives korai búcsúján. A Kim Cattrall főszereplésével bemutatott előadásról kevesen tippelték volna, hogy az eredetileg tervezettnél 1 hónappal korábban, mindössze 65 előadás után lekerül a Broadway-n.

A Jersey Boys producerei január első hetében jelentették be, hogy a télre való tekintettel pénzvisszafizetési garanciát vezetnek be január 6. és március 25. között. A karácsony utáni visszaesés egy kemény téllel kombinálva több show vesztét okozta már a Broadway-n, a Jersey Boys ez ellen próbálja bebiztosítani magát.

Január első hetében a How to Succeed… című musical is újra az érdeklődés középpontjába került. Ekkor búcsúzott ugyanis a felújítás két eredeti főszereplője, Daniel Radcliffe és John Larroquette. Radcliffe szerepét három hétre a Glee-ből ismert Darren Criss veszi át, őt pedig Nick Jonas követi majd Finch szerepében.

How to Succeed...

Január 8-án két musicalt is búcsúztattak a Broadway-n. Lekerült az off-Broadway-ről nagy reményekkel áthozott Lysistrata Jones, mely vegyes kritikákat kapott, és csupán 7 hétig volt műsoron a Broadway-n. Szintén január 8-án búcsúzott a szebb napokat is megért Billy Elliot, melyet 3 évig játszottak New Yorkban. Novemberi beszámolónkban már írtunk arról, hogy bajban van az előadás. Úgy tűnik, hogy az akkor bejelentett változtatások sem segítettek. A producerek így sem lehetnek nagyon szomorúak, hiszen a musical nyereséggel fejezte be Broadway-pályafutását.

Január 9-én a Porgy és Bess (helyeseben az átdolgozott, új címmel ellátott “The Gershwins’ Porgy and Bess”) premierének örülhetett a New York-i közönség. Az Audra McDonald és Norm Lewis főszereplésével bemutatott produkció már a premier előtt kapott hideget-meleget. A New York Times írása szerint a musical műfaj követelményeihez igazított előadás a Gershwin-örökösök egyik próbálkozása arra, hogy a lehető legtöbb dollárt kivasalják a műből a licenc 2030-as lejártáig. A produkciót még a nyári “vidéki” előbemutató kapcsán támadta Stephen Sondheim, John Kander (Chicago, Cabaret) pedig a Porgy és Bess kapcsán tette azt a nyilatkozatot, hogy a szerzőknek meg kéne adni azt a jogot, hogy előírhassák, haláluk után hogyan védjék műveiket.

Január 12-én jelentették be, hogy a hónap végén lekerül a Harry Connick Jr. főszereplésével bemutatott On a Clear Day You Can See Forever felújítás. A befektetők 12 millió dollárt buktak a november 12-től műsoron lévő musicalen. A rossz nyelvek (Michael Riedel, The New York Post) szerint Harry Connick Jr. rendkívül rosszul tűri a kudarcot. A show sztárjaként (100.000 dollárt közelítő heti fizetésért) neki kellett volna bevonzania a nézőket, de ez a jelek szerint nem sikerült. Az On a Clear Day… helyére az Alan Menken által jegyzett Leap of Faith jöhet tavasszal Raúl Esparza főszereplésével.

Január 13-án búcsúzott Patti LuPone és Mandy Patinkin limitált szériás koncertsorozata. A legendás páros a New York-i siker után vidéki koncertkörútra indul.

Az elmúlt néhány hét eseményeinek összefoglalása után hamarosan újabb New York-i összeállítással jelentkezünk, melyben a tavasszal érkező musicaleket (Leap of Faith, Rebecca, Once, Newsies, Flashdance, Ghost, Evita, Jézus Krisztus Szupersztár) próbáljuk majd sorra venni.

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Anne Hathaway lesz Judy Garland

admin

Mr. Banks megmentése

Stern Ágnes

Nyomorultak: a színészek

Volf Anna

LGT-musical a Veszprémi Tavaszi Fesztiválon

admin

Hegedűs a háztetőn a Kőszegi Várszínház műsorán

Volf Anna