Hírek, beszámolók

Évzárás, évkezdet a Broadway-n (2011/12)

Legutóbb novemberben jelentkeztünk összefoglalóval a Broadway-ről. Összeszedtük, mi történt az azóta eltelt hónapokban.

PókemberWickedAz év utolsó hete, a karácsony és újév közötti időszak az év talán legerősebb hete a Broadway-n: sokan mennek színházba az ünnepek alatt, és a nagy érdeklődésre való tekintettel a legsikeresebb musicalek a szokásos heti 8 előadáson felül továbbiakat is beiktatnak. Így nem meglepő, hogy a tavalyi évhez hasonlóan idén is ezen a héten született rekordbevétel a Broadway-n. Míg 2011-ben a Wicked döntötte meg az utolsó héten a bevételi rekordot (2.228.235 dollár), addig idén a Pókember tarolt óriási fölénnyel (2.941.790 dollár). Az előadás egy másik rekordot is megdöntött: még soha nem fordult elő a Broadway-n, hogy egy előadást egy hét alatt 17.375-en tekintsenek meg. A hírnek talán a show befeketetői örültek a legjobban, hiszen irreális összeget, a New York Times becslése szerint 75 millió dollárt öltek az előadásba, mindezt heti 1 millió dollárra becsült működési költségek mellett. Ki lehet számolni, hogy hány év kell ahhoz, hogy az átlagosan 1,5-1,7 milliós heti bevétel mellett nyereséges legyen a produkció. (A Broadway-előadások költségvetése általában 5-15 millió dollár.) Január első hetében aztán helyre állt a világ rendje: a Pókember visszacsúszott a dobogó harmadik fokára, az élen ismét Az oroszlánkirály (1.872.430 dollár) és a Wicked (1.850.216 dollár) végzett, a negyedik helyet pedig újra a The Book of Mormon szerezte meg (1.428.663 dollár). Ritkán fordul elő, hogy nem a Wicked vezeti a heti összesített listát. Ezt mutatja, hogy az egész éves “versenyt” Schwartz musicale nyerte, sorozatban immár 8. alkalommal (amire még szintén nem volt példa a Broadway történetében).

A két ünnep közötti növekvő nézőszámot a nemrég bevezetett dinamikus jegyárazással próbálják kihasználni a producerek. A rendszer lényege, hogy a napi-heti eladások figyelembe vételével folyamatosan változtatják a jegyárakat, a kereslet növekedésére így gyors áremeléssel, a visszaesésre árcsökkentéssel tudnak reagálni a színházak. Fontos előfeltétele a rendszer működésének, hogy viszonylag pontosan tudják előre becsülni a várható keresletet. Ebben azok az előadások járnak élen, amelyek a turnéelőadásaikon már kísérleteztek a dinamikus árazással (Wicked, The Lion King, The Jersey Boys), és van olyan mennyiségű adatuk, ami alapján pontosabban meg tudják becsülni, hogy mi az a legmagasabb összeg, amit egy-egy jegyért még el lehet kérni. Az új jegyárazási rendszernek köszönhető, hogy többek között a lassan negyedszázada színpadon lévő New York-i Fantom is minden eddignél nagyobb bevételt produkált 2011 utolsó hetében (1.579.428 dollár).

Hugh JackmanA Broadway tavalyi sikertörténeteinek sorát gyarapítja Hugh Jackman koncertműsora, mely 2012. január 1-jén került le, és két és fél hónapos futási ideje alatt háromszor döntötte meg a Broadhurst Theater heti jegyeladási rekordját. A dinamikus jegyárazásnak köszönhetően az árak az egekbe szöktek. A koncert egyik producere a szemtelenül magas jegyárakkal kapcsolatban elmondta, hogy a nézők eddig is kifizették a jóval magasabb árat, csak épp a jegyüzéreknek. Most csak annyi változás történt, hogy őket megpróbálják kiiktatni a rendszerből.
A sorozat végére Jackman egy jó hírrel is szolgált a lelkes New York-i közönségnek: a 2013-2014-es évadban Houdini szerepében ismét színpadra lép a Broadway-n.

A The Book of Mormon töretlen sikerének részletezésétől ezúttal eltekintünk, november óta a helyzet változatlan. Londonhoz kapcsolódó hír, hogy a Daily Mail információi szerint az Olimpia után, 2013-ban a Prince of Wales Theatre színpadán debütál majd a musical Európában. (A színház jelenleg a Mamma Mia! otthona, ők hamarosan a Novello Színházba költöznek.)

Az év vége nem minden musical számára jelentett jót a Broadway-n.

December 30-án, mindössze két hónap után búcsúzott a Bonnie & Clyde. A szerző, Frank Wildhorn nem örvend nagy népszerűségnek a kritikusok körében, gyakorlatilag előre borítékolható volt, hogy ezt a musicalét sem fogják szeretni. A show ugyan 80-90%-os nézettséggel tudott futni, ám ez főleg a jegyek leárazásának volt köszönhető (ld dinamikus jegyárazási rendszer). A bukás ellenére január 2-án már stúdióba is vonult a szereplőgárda, hogy felvegye a musical dalait tartalmazó albumot. A Clyde szerepét alakító Jeremy Jordan nem maradt sokáig munka nélkül: villámgyorsan lecsaptak rá a Newsies producerei, így márciustól a Disney-musicalben láthatja őt a Broadway közönsége.

December 31-én az Addams Family rajongói szomorkodhattak. A musical búcsúja nem volt váratlan, hiszen azt már hónapokkal korábban bejelentették. A producerek közleménye szerint a show közel járt ahhoz, hogy visszahozza a befektetett dollármilliókat, de végül veszteséggel zárt. Reménykednek benne, hogy a nemzetközi produkciók és az amatőr licenc kiadása hozzásegíti őket ahhoz, hogy a végső pénzügyi mérleg pozitív legyen.

Ugyan nem musical, de a talpon maradás nehézségei jól lemérhetők a Private Lives korai búcsúján. A Kim Cattrall főszereplésével bemutatott előadásról kevesen tippelték volna, hogy az eredetileg tervezettnél 1 hónappal korábban, mindössze 65 előadás után lekerül a Broadway-n.

A Jersey Boys producerei január első hetében jelentették be, hogy a télre való tekintettel pénzvisszafizetési garanciát vezetnek be január 6. és március 25. között. A karácsony utáni visszaesés egy kemény téllel kombinálva több show vesztét okozta már a Broadway-n, a Jersey Boys ez ellen próbálja bebiztosítani magát.

Január első hetében a How to Succeed… című musical is újra az érdeklődés középpontjába került. Ekkor búcsúzott ugyanis a felújítás két eredeti főszereplője, Daniel Radcliffe és John Larroquette. Radcliffe szerepét három hétre a Glee-ből ismert Darren Criss veszi át, őt pedig Nick Jonas követi majd Finch szerepében.

How to Succeed...

Január 8-án két musicalt is búcsúztattak a Broadway-n. Lekerült az off-Broadway-ről nagy reményekkel áthozott Lysistrata Jones, mely vegyes kritikákat kapott, és csupán 7 hétig volt műsoron a Broadway-n. Szintén január 8-án búcsúzott a szebb napokat is megért Billy Elliot, melyet 3 évig játszottak New Yorkban. Novemberi beszámolónkban már írtunk arról, hogy bajban van az előadás. Úgy tűnik, hogy az akkor bejelentett változtatások sem segítettek. A producerek így sem lehetnek nagyon szomorúak, hiszen a musical nyereséggel fejezte be Broadway-pályafutását.

Január 9-én a Porgy és Bess (helyeseben az átdolgozott, új címmel ellátott “The Gershwins’ Porgy and Bess”) premierének örülhetett a New York-i közönség. Az Audra McDonald és Norm Lewis főszereplésével bemutatott produkció már a premier előtt kapott hideget-meleget. A New York Times írása szerint a musical műfaj követelményeihez igazított előadás a Gershwin-örökösök egyik próbálkozása arra, hogy a lehető legtöbb dollárt kivasalják a műből a licenc 2030-as lejártáig. A produkciót még a nyári “vidéki” előbemutató kapcsán támadta Stephen Sondheim, John Kander (Chicago, Cabaret) pedig a Porgy és Bess kapcsán tette azt a nyilatkozatot, hogy a szerzőknek meg kéne adni azt a jogot, hogy előírhassák, haláluk után hogyan védjék műveiket.

Január 12-én jelentették be, hogy a hónap végén lekerül a Harry Connick Jr. főszereplésével bemutatott On a Clear Day You Can See Forever felújítás. A befektetők 12 millió dollárt buktak a november 12-től műsoron lévő musicalen. A rossz nyelvek (Michael Riedel, The New York Post) szerint Harry Connick Jr. rendkívül rosszul tűri a kudarcot. A show sztárjaként (100.000 dollárt közelítő heti fizetésért) neki kellett volna bevonzania a nézőket, de ez a jelek szerint nem sikerült. Az On a Clear Day… helyére az Alan Menken által jegyzett Leap of Faith jöhet tavasszal Raúl Esparza főszereplésével.

Január 13-án búcsúzott Patti LuPone és Mandy Patinkin limitált szériás koncertsorozata. A legendás páros a New York-i siker után vidéki koncertkörútra indul.

Az elmúlt néhány hét eseményeinek összefoglalása után hamarosan újabb New York-i összeállítással jelentkezünk, melyben a tavasszal érkező musicaleket (Leap of Faith, Rebecca, Once, Newsies, Flashdance, Ghost, Evita, Jézus Krisztus Szupersztár) próbáljuk majd sorra venni.

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

A siklósi várban mutatják be először szabadtéren a Gladiátor című előadást

halasi.vivien

Készül a Csínom Palkó, avagy egy színházi vállalkozás diszkrét bája a Budapesti Operettszínházban

Buchmann-Horváth Emese

Idina Menzel Londonban koncertezik

Volf Anna

Sakk musical-koncert – premier

Vincze Dániel

Három színház fenntartását veheti át Budapest

Bárány Anna