Hírek, beszámolók

Glee musical-szótár: 1. évad 3. rész

A második részben mindössze két musicales utalás hanzott el az Evitával (“Utálom a nyavalygásodat hallgatni, Eva Peron!”) illetve a Hairrel kapcsolatban („Ez volt a legsértőbb dolog, amit húszéves pályafutásom alatt láttam. Beleértve egy általános iskolai Hair előadást.”). Így ennek az epizódnak nem szenteltünk külön posztot. A harmadik rész viszont bőven tartogatott csemegét a musicalrajogóknak is.

Az epizód vendégszereplői között több musicales múlttal rendelkező színészt találunk.
Will szüleit két Broadway-veterán, Debra Monk és Victor Garber formálja meg.

Debra Monk a Redwood Curtain című drámában nyújtott alakításáért nyerte el a Tony-díjat 1993-ban. Zenés szerepei közül említésre méltó az 1990-ben az off-Broadway-n bemutatott Assassins (Orgyilkosok) című Stephen Sondheim musical, melynek eredeti szereposztásában Debra Monk kapta meg Sara Jane Moore szerepét. 1995-ben ismét egy Sondheim-musical következett: a színésznő a Company felújításában Joanne szerepét játszotta a Broadway-n. 2005-2006-ban szintén a Broadway-n az akkor már 9 éve futó Chicago-felújításban Morton mama szerepében láthatta őt a New York-i közönség. Két kevésbé sikeres Broadway-musical, a Steel Pier és a Thou Salt Not után 2007-ben a Curtains eredeti Broadway-szereposztásában kapott Tony-jelölést érő szerepet a színésznő. (A Curtains-t az utolsó közös Kander-Ebb musicalként hirdették ekkoriben. Fred Ebb 2004-ben bekövetkezett halálakor a két szerző több musicalen is dolgozott. A Curtains után 3 évvel, 2010-ben kerül majd a Broadway-re a The Scottsboro Boys című musical szintén a Kander-Ebb szerzőpáros tollából, melyet ‘az egyik utolsó’ közös műként aposztrofálnak.)

Show People – Curtains, Tony-gála 2007 (David Hyde Pierce, Debra Monk)

A 4 alkalommal Tony-díjra jelölt Victor Garber számtalan prózai és énekes szerepben lépett színpadra New Yorkban. 1978-ban a Deathtrap című drámában, 1989-ben a Lend Me a Tenor című komédiában nyújtott alakításáért jelölték a legnevesebb színházi díjra. Első jelentős zenés szerepét 1979-ben Stephen Sondheim Sweeney Todd című musicalében kapta: az eredeti Broadway-szereposztásában Anthony szerepét alakította. Játszott a They’re Playing Our Song (Édeskettes hármasban) és a Little Me című musicalekben, utóbbiért Tony-díjra jelölték. 1990-ben Debra Monkkal együtt szerepelt az Assassins-ben az off-Broadway-n, Garber John Wilkes Booth szerepét alakította a produkcióban. 1994-ben a Damn Yankees című musical és egy újabb Tony-jelölés következett. Azóta a színészt elsősorban prózai darabokban és tévésorozatokban láthatta a közönség.

The Ballad of Booth – Assassins

A Henri St. Pierre szerepét alakító John Lloyd Young egyelőre az egyszerepes Broadway-színészek táborát erősíti. Teljesen ismeretlen színészként kapta meg 2005-ben a The Jersey Boys című musical főszerepét. A darab a The Four Seasons zenekar történetét meséli el, és máig hatalmas sikerrel fut a Broadway-n és a West Enden. John Lloyd Young Frankie Valli megformálásáért az évad végén haza vihette a Tony-díjat. A színész ezt követően áttette székhelyét Los Angeles-be, ahol filmekben, sorozatokban szerepel, de szólólemezt is megjelentetett Love Believes címen. 2008-ban a Hollywood Bowles Nyomorultak-koncertjén eljátszhatta Marius szerepét. (Ugyanezen a koncerten Eponine-t Lea Michele alakította.)

The Jersey Boys válogatás – eredeti Broadway-szereposztás, 2006-os Tony-gála

A világhírű énekes, Josh Groban egy 2003-mas felkérésnek eleget téve a Sakk koncertváltozatában debütált mint musicalszínész. Az amerikai színész-szakszervezet produkciójában a műfaj olyan nagyságaival lépett színpadra, mint Adam Pascal, Julia Murney, Raúl Esparza, Sutton Foster vagy Norm Lewis. A bemutatkozás olyan jól sikerült, hogy az énekest a 2008-as londoni Sakk-koncerten való közreműködésre is felkérték. Josh Groban ezúttal is Anatolij szerepét alakította, riválisa ismét Adam Pascal volt. Florence és Svetlana szerepében Idina Menzel és Kerry Ellis lépett színpadra. A koncertet később műsorára tűzte az amerikai PBS csatorna, a felvétel ezt követően dvd-n is megjelent.

Anthem (Sakk) – New York, Actors’ Fund koncert 2003

John Stamos neve ebben az epizódban Emma szájából hangzik el, a második évadban viszont feltehetően komoly szerep jut majd a színésznek, akit (SPOILER!) Emma fogorvos barátjának szerepére szerződtettek, és már a második évad első epizódjában feltűnik majd a képernyőn.
A sorozatszínészként is ismert Stamos jelentős zenés színpadi múlttal rendelkezik. A How to Succeed in Business Without Really Trying című musicalben mutatkozott be a Broadway-n 1995-ben, ezt 2002-ben a Sam Mendes által rendezett Kabaré-felújítás konferansziéjának szerepe követte. 2003-ban a Nine Broadway-felújításának főszerepét játszotta el, melyet az eredeti szereposztásban színpadra lépő Antonio Banderastól vett át. Stamos legutóbb 2009-ben, a Bye Bye Birdie Broadway-felújításában kapott főszerepet.

Willkommen – Kabaré, Broadway

Ebben az epizódban musical-dalok nem hangoznak el, szót ejtenek viszont néhány musicalről.
A szépség és a szörnyeteg a Disney első, és rendkívül sikeresnek bizonyuló vállalkozása volt a Broadway-n, melyet azóta több musicalprodukció követett. A népszerű rajzfilm színpadi változatának zenéjét Alan Menken, a dalszövegeket Howard Ashman és Tim Rice írta. Az 1999 és 2007 között játszott előadás 5461 alkalommal került színre a Broadway-n, és ezzel az örökranglista 7. helyét foglalja el. 2005-től idehaza is látható a musical az Operettszínház színpadán.

A szépség és a szörny – Operettszínház, Molnár Piroska

A Yentl című film Barbra Streisand produceri közreműködésével és főszereplésével készült el 1983-ban. A film dalait az Oscar- és Golden Globe díjas Michel Legrand szerezte, legismertebb közülük az Oscar-díjra is jelölt Papa, Can You Hear Me?. A film színpadi monodráma-változatát hazánkban mutatták be 1988-ban Nagy Anikó főszereplésével.
Streisand a Broadway-n bemutatott Funny Girl címszerepének köszönhetően indult el a világhír felé vezető úton. Filmes karriere szintén Fanny Brice megformálásával indult, ezt olyan zenés filmek követték, mint a Hello Dolly, a Funny Lady, az A Star Is Born és a már említett Yentl. Az énekesnő 35 stúdióalbumot adott ki eddig. Miután legutóbbi, 2009-es Love Is the Answer című albuma is a Billboard-lista élére került, Streisand lett az első olyan művész, aki 5 különböző évtizedben készített listavezető lemezt.

Papa, Can You Hear Me? (film)

Ha nagyon akarjuk, a Sunset Boulevard film Sandy által idézett zárómondatát („And now Mr DeMille – I’m ready for my close-up” / „Kész vagyok a felvételre, Mr DeMille”) is tekinthetjük musicales utalásnak. Webber azonos című musicale ugyanis szintén ezzel a mondattal zárul. Az 1993-ban Londonban bemutatott Sunset Boulevard átírás – és botrányoktól sem mentes szereplőcserék – után 1994-ben debütált a Broadway-n Glenn Close főszereplésével, és az évad végén 7 kategóriában nyerte el a Tony-díjat. A közönségsiker ellenére a horribilis működési költségek miatt az előadás mindvégig veszteséges maradt a Broadway-n.

As If We Never Said Goodbye (Glenn Close) – Webber 50. születésnapi koncertje

Két fogalom tisztázása van még hátra.
A Broadway szót valószínűleg minden musicalrajongó hallotta már, de sokan – helytelenül – a New York-i színházakkal azonosítják. A Broadway New York egyik híres utcájára utal, de ez nem jelenti azt, hogy minden Broadway-színház fizikailag is a Broadwayn helyezkedik el. Ebbe a kategóriába kizárólag azok a professzionális manhattani színházak tartoznak, amelyek legalább 500 férőhelyesek, és zenés vagy prózai darabjaik széles közönséget vonzanak. A Broadway azért is kiemelt jelentőségű, mert az itt bemutatott előadások és az itt szereplő színészek versenghetnek az évad végén a Tony-díjért.

A Broadway-produkciók minden héten 8 alkalommal kerülnek színpadra. (Egy Broadway-hét egy szünnapot és két ‘duplázós’ napot tartalmaz, így jön össze a 8 előadás.) Minden előadás kiemelt első szereposztással fut, az esetek nagy többségében az első szereposztás heti 8 előadásra (és legalább fél évre) szerződik. Ha szabadság, betegség vagy más ok miatt az első szereposztásból valaki nem tud színpadra lépni, akkor kap lehetőséget a váltója. Váltóból (cover) is többféle létezik.

Az alternate olyan váltó, aki fix előadásszámot kap minden héten. Alternate olyan főszerepek esetében van, amelyeknél az első szereposztás szerződése heti 8-nál kevesebb előadásra szól. (Ilyen például a legmegterhelőbb női szerepnek tartott Evita, vagy Christine a Fantomból.)
A standby olyan váltó, aki minden előadáson a kulisszák mögött várakozik „ugrásra készen”, és többnyire csak akkor kap lehetőséget, ha előadás közben kell főszereplőt cserélni. (A Wickedben pélául a két főszereplőt, Elphabát és Glindát biztosítják egy-egy standby alkalmazásával.) A standby esetében – az alternate-tel ellentétben – elvileg elképzelhető, hogy egyszer sem játszhatja el a szerepet.
Végül elérkeztünk a Glee-ben is emlegetett understudy-hoz. Az understudy olyan színész, aki a darabban estéről estére kisebb-nagyobb szerepet játszik, vagy a karban énekel. Betanulja, és szükség esetén játssza egyik vagy másik főszerepet. (Attól, hogy valaki understudy, természetesen előfordulhat, hogy soha nem kell beugrania a szóban forgó főszerepbe.) A színház köteles tudatni a nézőkkel, ha understudy vagy standby lép színpadra. Míg standby-t csak néhány nagy főszerephez szerződtetnek, addig understudy-ja minden Broadway-előadás minden nagyobb szerepet játszó színészének van. Egy-egy főszereplőnek akár több understudy-ja is lehet.
És ha ez még nem lenne elég, van még egy kategória, őket swingeknek hívják. A swingek az ensemble-tagok váltói. További különbség, hogy míg egy standby csak egy szerepet tanul be, addig egy understudy több főszereplő váltója is lehet, egy swing pedig akár 6-7 ensemble-tag szerepébe is be tud ugrani szükség esetén.

Volf Anna

Előző: 1. évad 1. rész
Következő: 1. évad 4. rész

Kapcsolódó tartalmak

Közzétették az Operettszínház téli terveit

Vincze Dániel

Cirkuszhercegnő premier Szolnokon

József Kriszti

Bálint napi csókverseny az Elfújta a szél musical sztárjaival

Czitrovszky Balázs

Arany Kotta Díj 2013 – Eredmények

Vincze Dániel

Fantom-premier egyszerre négy helyszínen

admin