Hírek, beszámolók

Hiánycikk az új musical a Broadway-n

Néhány napja hosszú elemzésében a The New York Times is megkongatta a vészharangokat az idei vérszegény musical-felhozatal láttán.

Egy Broadway-évad színvonalát musical-fronton az új musicalek száma is jelzi. Az eddigiek alapján úgy tűnik, az idei évad sokkal inkább a felújítások, nem pedig az új musicalek éve lehet.

Ez a megállapítás még úgy is megállja a helyét, hogy néhány napja bejelentették, hogy a legnagyobb költségvetésű és legjobban várt felújítás, a Funny Girl mégsem kerül színre idén a Broadway-n. Lesz viszont Godspell és Jézus Krisztus Szupersztár, lesz Evita Ricky Martinnal, hatalmas sikerrel fut a nyár végén bemutatott Follies-felújítás, decemberben debütál Harry Connick Jr főszereplésével az On a Clear Day You Can See Forever (Egy tiszta nap szembenézhetsz az örökkévalósággal) felújítása, januárban pedig az erősen átdolgozott és máris rengeteg vitát kiváltó Porgy és Bess érkezik a Broadway-re. Ugyan hivatalosan az új musicalek közé sorolódik, de jukebox-jellege miatt új zenét nem tartalmaz a George és Ira Gershwin dalaiból összeállított, tavasszal debütáló Nice Work If You Can Get It.

Az évadban biztosan színre kerülő új musicalek listája nem túl hosszú, ráadásul a New York Times újságírója szerint nincs köztük olyan, ami minden szempontból igazi nagy dobás lehetne.
Az új musicalek bemutatását a helyhiány is megnehezíti. A Broadway-színházak tulajdonosainak állítása szerint több színházat kereső produkció van, mint ahány üres színház. Ráadásul sok esetben az sem mindegy, hogy az üresen álló színházépületnek mekkora a befogadóképessége, hiszen egy nagy költségvetésű előadás csak nagy befogadóképességű színházban tud nyereséges lenni. (A helyhiány természetesen mindent összevetve nagyon is jó dolog, hiszen azt jelzi, hogy a régebben bemutatott produkciók sikeresek. Ez azonban nem vigasztalja az új, ám megfelelő színházépület híján parkolópályára állított előadások producereit.)

A Bono által jegyzett Pókembert a tavalyi évadban több okból is a vicc kategóriájába sorolták a Broadway-n. (Lásd vonatkozó cikkünket.) A véget érni nem akaró preview-sorozat miatt a musical premiere már erre az évadra tolódott. Talán így jártak jól, hiszen idén a kis létszámú mezőnyben még az is megtörténhet, hogy végül Tony-ra jelölik az előadást.

Ghostot is azért hozzák idén Londonból a Broadway-re, mert kevés a versenytárs, így esély kínálkozik a jó szereplésre a Tony-gálán. (Onnan pedig egynenes út vezethet a sikeres amerikai turné elindításához.) A tapasztalt Broadway-producer, Robyn Goodman ugyanakkor úgy gondolja, hogy még a Ghost bemutatásának is megvan a kockázata, hiszen az elmúlt időszakban a filmfeldolgozások nem igazán arattak sikert a Broadway-n. (Lásd a Women in the Verge… és a Catch Me if You Can bukása, a Sister Act és a Priscilla szenvedése.)

Rebecca a maga 12 millió dolláros költségvetésével a New York Times szerint nem tud az évad garantált bombasikere lenni. A cikkíró szerint ugynakkor biztató fejlemény, hogy a Broadway-n rendkívül befolyásos Shubert Organization is csatlakozott a produceri csapathoz. (A Rebeccának otthont adó Broadhurst Színház is az ő tulajdonukban van.)

Szintén új musical Wildhorn Bonnie és Clyde-ja, ám Wildhorn neve az utóbbi időben nem jelent garanciát sem a díjözönre, sem a közönségsikerre.

A nagy dobásnak szánt produkciók közül a The Big Fish premierét elhalasztották a főszerepre szerződtetett Michael C. Hall televíziós elfoglaltságai miatt.

A Ghosthoz hasonlóan más előadások producerei is pusztán a gyenge évad miatt, próba-szerencse alapon hozzák musicaleiket idén a Broadway-re. A hírek szerint az eredetileg az off-Broadway-n bemutatott, kis költségvetésű musicalek közül a Lysistrata Jones, a The Toxic Avenger és a Once is átkerülhet a Broadway-re.

A “vidéki” előadások közül a Disney Newsies (Rikkancsok) című, a Paper Mill Playhouse-ban bemutatott előadása debütálhat a Broadway-n. A Disney eredetileg nem gondolt a Broadway-transzferre (utóbbi Broadway-előadásaik közül a Kis hableány és a Tarzan is megbukott), de a nagyszerű kritikák és a közönségsiker – valamint a nem túl acélosnak tűnő Broadway-évad – hatására úgy döntöttek, hogy egy limitált sorozat erejéig New Yorkban is bemutatják az előadást.

Az új musicalek mérlege tehát egyelőre a következőképpen fest: 1 tavalyról “örökölt” előadás (Pókember); 5 transzfer, amit elsősorban a kevés versenytárs miatt hoznak át a Broadway-re (Ghost, Lysistrata Jones, The Toxic Avenger, Once, Newsies); és 3 olyan musical, ami nem kényszerűségből és nem szemfüles transzfernek köszönhetően mutatkozhat be a Broadway-n (Rebecca, Bonnie és Clyde, Nice Work If You Can Get It).

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Kaliforniai álom 2. – A film születése

Vincze Dániel

Musicales programok a Nők Lapja hétvégén és a Múzeumok Majálisán

admin

Jirí Menzel érdeklődik a Sose halunk meg című musical iránt

admin

Tizenkét új bemutatóra készül a debreceni Csokonai Nemzeti Színház

Volf Anna

Megjelent az István, a király jubileumi hangfelvétele

admin