Hírek, beszámolók

Így készült a Jézus Krisztus Szupersztár – 2. rész

“Jesus Christ Superstar, who are you, what have you sacrificed?” 
A Jézus Krisztus Szupersztár megírásának története Tim Rice önéletrajza alapján
2. rész

 

A Szupersztárt megelőző ötletek és próbálkozások nem voltak hibavalók. Az íróasztalfiók számára írt dalok, dallamötletek hasznosnak bizonyultak, és közülük több a rockoperában nyerte el végső formáját. Kezdve rögtön a címadó dallal.

A Dávidról szóló musicalből egy fél dal készült el. A dallam ma már világszerte ismert, a szöveg azonban először így hangzott: “Samuel, Samuel, this is the first book of Samuel.”
Néhány hónappal később pedig így: “Jesus Christ, Jesus Christ, who are you? What have you sacrificed?”

Webber komplett dalt kerekített a refrénhez, Tim Rice pedig megírta a dal ma is ismert szövegét. Végül egy apró változtatás tette fel a pontot az i-re. Rice a refrén második és negyedik visszatérését új szövegre cserélte, és megírta pályafutása általa legfontosabbnak tartott dalszöveg-sorát: “Jesus Christ, Superstar, do you think you’re what they say you are?” Ugyanezzel a lendülettel a dal címét is megváltoztatták Júdás daláról Szupersztárra. (A rockopera munkacíme ebben a fázisban még “Jesus Christ” volt, de a “szupersztár” szó hamarosan a címbe is bekerült.)

Készen volt tehát az első dal, bár még nem tudták, hogy a musicalben hol kap majd helyet. David Land szerződést kötött egy single kiadására az MCA-vel. A megegyezés szerint az MCA a projekt minden szeletéből részesedést kap: az albumból, ha a single sikeres; a színházi előadásból, ha az album sikeres; a filmből, ha az előadás sikeres. Így utólag kizsákmányolásnak tűnhet a szerződés, de akkor Rice és Webber boldog volt, hogy ismeretlen szerzőpárosként egyáltalán találtak olyan kiadót, ami hajlandónak mutatkozott elkészíteni az első dal majd a teljes rockopera hangfelvételét.

A Szupersztár feléneklésére Murray Headet kérték fel. A hangszerelés elkészítését Webber a világ minden kincséért sem engedte volna át másnak, biztos akart lenni benne, hogy a dal pontosan úgy fog megszólalni, ahogy ő elképzelte. Tekintetbe véve a projekt kétes kimenetelét, elképesztő apparátust mozgósított a kiadó egyetlen dal felvételéhez. Merthogy Webber – ismeretlenség ide vagy oda – nem fogta vissza magát: egy 50 fős szimfonikus zenekar, egy rock-szekció (Joe Cocker akkori zenekara, a Grease Band), egy popos hangzású kórus, egy gospel kórus (The Trinidad Singers) és Murray Head közreműködésével készült el a legendás single. Azért, hogy a lemez B oldalára is kerüljön valami, Webber írt egy instrumentális művet, ami John 19;41 címen került a lemezre és később – kicsit más formában – a musicalbe.

John 19:41 a Szupersztár-single B oldaláról:

Az alkotók maximálisan elégedettek voltak a végeredménnyel. Az MCA-UK 1969. november 21-én jelentette meg az albumot, az ajánlást hozzá a Szent Pál katedrális esperese írta. A britek azonban kevéssé érdeklődtek a felvételt iránt. Egyedül a pletykalapok címoldalára sikerült felkerülniük egy légből kapott hírnek köszönhetően, miszerint a rockopera főszerepeire John Lennont és Yoko Onót kérték fel. A kiábrándító érdektelenség oda vezetett, hogy a szerzők elbizonytalanodtak. Úgy gondolták, hogy a színházi producerek érdeklődését ezzel az egy dallal nem tudják felkelteni, így színházi előadás helyett egyelőre lemezfelvételben gondolkodnak: megírják a teljes rockoperát, és megpróbálják kiadatni az MCA-vel.

Karácsony előtt meglepő fordulat történt: az MCA-UK képviselőinél az amerikai anyacég elkezdett érdeklődni a Szupersztár iránt. Az MCA az Egyesült Államokban kimaradt a Beatles vezette brit invázióból, ráadásul valódi őskövületként tartották számon őket, hiszen ekkoriban szinte kizárólag country-albumok kiadásával foglalkoztak, a modern irányzatokat messze elkerülték. Minden bizonnyal ebből a szerepből szerettek volna valamelyest kitörni, amikor egy olyan merész és újszerű  projekt mögé álltak, mint a Szupersztár. Tim Rice szerint ez a körülmény még inkább fokozta Amerikában a kislemez iránti érdeklődést.

Az amerikai rajongók ráadásul sokkal többet tettek annál, hogy hallgatták a lemezt. Volt olyan rádióállomás, ami vallási vezetőket hívott kerekasztal-beszélgetésre, hogy kielemezzék a dal szövegét. Egy New Jersey-i katolikus pap prédikációjának témájául választotta a Szupersztárt, mondván “pontosan ezek a kérdések merülnek fel a fiatalokban”. A Billboard és a Record World kiadványok egyaránt a hallgatók figyelmébe ajánlották a felvételt. Az MCA karácsony előtt teljes oldalas hirdetéseket vásárolt a legnagyobb lapokban. A reklám szövege így hangzott: “December 25-én az MCA zárva tart a Szupersztár születésnapjának tiszteletére.”

Superstar – Murray Head

Első rész: How it all began… – Így kezdődött

Harmadik rész: Elkészül a rockopera

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Könnyed zenés revü a Vidám Színpadon

admin

Billy Elliot visszatért az Erkel Színházba

Buchmann-Horváth Emese

Elfújta a szél próba – Janza Kata

Liga Mihály

Stratégiai együttműködés a Thália Színház és az MTVA között

Volf Anna

ÉLJ TISZTÁN! – Drogellenes Világnapi koncert a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

Buchmann-Horváth Emese