Hírek, beszámolók

Így készült a Jézus Krisztus Szupersztár – 3. rész

Elkészül a rockopera 
A Jézus Krisztus Szupersztár megírásának története Tim Rice önéletrajza alapján
3. rész

A rockopera hátralévő 90%-át 1970 első három hónapjában írták meg a szerzők. A koncepció az volt, hogy Jézus utolsó napjait mutatják majd be Júdás szemszögéből, azaz Jézusnak csak másodlagos szerep jut a rockoperában. Forrásul Tim Rice a négy evangéliumot és Fulton J. Sheen amerikai püspök Krisztus élete című könyvét használta, “megfűszerezve” a saját gondolataival.  A közös munka úgy nézett ki, hogy először felvázolták a jelenetet, aztán Webber megkomponálta a zenét, végül Tim Rice megírta a dalszöveget. Arra törekedett, hogy szövegei a zene nélkül is megállják a helyüket.

Úgy gondolták, hogy a színpadi változatban majd prózai jelenetek és dalok váltják egymást, albumon viszont ez semmiképp sem működött volna. Eldöntötték, hogy készül egy opera-szerű, “végigénekelt” változat csak az albumhoz, a színpadi produkcióhoz pedig majd megvágják a zenés részeket, és prózai jelenetekben bontják ki a cselekményt. A kényszer-szülte operai forma végül a színpadi változatban is megmaradt, és – mint utóbb kiderült – hatalmas ötletnek bizonyult: azóta is számtalan “végigénekelt” musicalopera, rockopera került színpadra, nem csak Webber tollából.

Szintén kényszermegoldás eredménye, hogy a Szupersztár az egyik legrövidebb mű a zenés előadások között. Merthogy a készülő dupla albumra – megfelelően magas minőség esetén – maximum 90 percnyi anyagot lehetett felvenni. Ez megakadályozta a szerzőket abban, hogy terjengős, unalmas művet adjanak ki a kezükből.

Tim Rice véleménye szerint ha nincsenek ezek a kényszerítő körülmények, akkor a Szupersztár eltűnt volna a süllyesztőben. Ha rögtön színpadra írják a rockoperát, akkor ma egy elnyújtott, dialógusokkal tűzdelt, szokványos hangszereléssel megszólaló  darab lenne. (Az ütős hangszerelés az album eladhatósága miatt volt fontos szempont.)

Tim Rice az önéletrajzában minden dalt hosszabban-rövidebben elemez. Mi a továbbiakban az érdekességeket próbáljuk kiragadni.

A Szupersztár írását a szerzők néhány korábbi dal újrahasznosításával folytatták. Az egyik a Try It And See volt, amit Webber néhány évvel korábban az Eurovíziós dalfesztiválra írt, és ami az átdolgozás után Heródes dalaként vált ismertté. A másik a Kansas Morning című 1966-os, addig kiadatlan popdal volt a Webber-Rice együttműködés legkorábbi időszakából. Ebből született az I Don’t Know How to Love Him című ballada.

Heródes dala csak a második körben nyerte el végleges formáját. Az eredeti koncepció szerint ebben a dalban akarták megmutatni Jézus frusztrált emberi énjét, amint olyan apróságok miatt dühöng, hogy teszem azt nem talál friss fügét. A dal elkészült, de a szerzők szerencsére időben rájöttek, hogy mind a szöveg, mind a dallam karakteridegen. (Tim Rice – és a Szupersztár-rajongók – legnagyobb sajnálatára a Heródes-dal Jézusos szövege elveszett.)

Tim Rice a Hozsanna szövegének megírásakor saját bevallása szerint a Hairből lopott ötletet. A “Hosanna, Hey-Sanna, Sanna Sanna Ho” szövegrészt a Good Morning Sunshine egyik részlete ihlette: “giddy glu glooby, nibby nabby nooby, la la la lo lo”. A dalt egyébként a színpadi változat előkészítése során megtoldották egy versszakkal, hogy Jézus diadalmas pillanatát hangsúlyosabbá tegyék az előadásban, és hogy lehetőséget adjanak egy komolyabb koreográfia megvalósítására.

A Biblia említést tesz Pilátus feleségének álmáról. Webberék nem akarták kihagyni ezt a momentumot, de több érv is amellett szólt, hogy ne hozzanak be újabb karaktert a már meglévők mellé. Pilátus feleségét egyetlen dal kedvéért nem akarták belevenni a darabba, mert akkor kellett volna írni egy “otthoni idill Pilátuséknál” tematikájú bevezető jelenetet, amihez kedvük sem volt, és az album 90 percesre limitált hossza sem engedte meg. Ezen felül a lemezfelvétel költségét is megnövelte volna egy újabb énekes szerződtetése. Így végül a darabban Pilátusnak jutott az álom és vele együtt a dal is.

 

Második rész: “Jesus Christ Superstar, who are you, what have you sacrificed?”

Negyedik rész: A concept album

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

A 30 éves Macskák a Margitszigeten

Volf Anna

A dzsungel könyve a Gödöllői arborétum színpadán

halasi.vivien

Simon Boglárka és Kerényi Miklós Máté is a Lévay énekverseny döntőjében

Volf Anna

Válik a népszerű színészházaspár

Sándor Petra

Gengszterek éjszakája – látványos zenés-táncos show

Kiss Brigitta