Hírek, beszámolók

Így készült a Miss Saigon

1985 decemberében, A nyomorultak premiere után a musical két szerzője, Claude-Michel Schönberg és Alain Boublil új ötlettel kereste meg az előadás producerét, Cameron Mackintosh-t. Elmondták, hogy a Pillangókisasszony modern változatán dolgoznak, és átadták neki az első felvonás dalait tartalmazó demófelvételt. Mackintosh érdekesnek találta elképzelést és tetszettek neki a dalok, így elkezdődhetett a komolyabb előkészítő munka.

A zeneszerző, Claude-Michel Schönberg régóta dédelgetett álma volt a Pillangókisasszony feldolgozása, de nem tudta, hogy milyen módon lehetne modernizálni Puccini operájának történetét. Egészen addig, amíg meg nem látott egy fotót az újságban. “Egy zsúfolt reptéren egy anya búcsúzik sírva a lányától. (…) A kis vietnami lány a Ho Chi Minh reptérről indul az Egyesült Államokba, ahol soha nem látott édesapja, egy egykori amerikai katona vár rá. Édesanyjával soha többé nem fog találkozni. Ez a fotó indított el mindent.”
A szerzők ugyan a szerelmi történetre szerették volna helyezni a hangsúlyt, ugyanakkor fontosnak tartották a történelmi szituáció bemutatását is.

Cameron Mackintosh producer úgy gondolta, hogy a darab sikere a Kimet alakító színésznő kiválasztásán múlik. Ennek megfelelően időt és pénzt nem kímélve a világ számos pontján, többek között Honolulun, New Yorkban, Los Angelesben, Londonban, Hawaii-on és Manilában is tartottak meghallgatásokat. Olyan ismeretlen tehetséget kerestek, aki egzotikus, jól énekel európai stílusban, ártatlan, szép, továbbá “strapabíró” hanggal rendelkezik. A meghallgatások utolsó körében végül két manilai lány, Monique Wilson és Lea Salonga között kellett döntenie a kreatív csapatnak. Három nap közös munka után Kim szerepét Lea Salongának ajánlották fel. Monique Wilson az ensemble-ban kapott lehetőséget, később pedig Lea Salongát váltotta a londoni produkcióban. A Professzor szerepére az addig kizárólag prózai előadásokból ismert Jonathan Pryce-t szerződtették. (Érdekesség, hogy Pryce az után döntötte el, hogy szeretné magát zenés szerepben is kipróbálni, hogy megnézte barátját, Patti LuPone-t A nyomorultakban.)

A Miss Saigon Londonban debütált 1989. szeptember 6-án John Napier rendezésében, a premiert szeptember 20-án tartották. A hatalmas közönségsikert mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a musical 1990-ben, 4264 előadás után került le a West Enden, és 1994-ben “otthona”, a Drury Lane Színház legtöbbet játszott produkciója lett. Az előadást négy kategóriában jelölték Olivier-díjra, ebből kettőt, a legjobb női illetve férfi főszereplőnek járó szobrot vihették haza.

Nem volt kérdés, hogy London után a Broadway-n is bemutatják az előadást. A musicalt megelőzte a híre: az évad legjobban várt bemutatója a Miss Saigon lett a maga 24 millió dolláros jegyelővételével.
Cameron Mackintosh eredeti terve az volt, hogy a New York-i bemutatóra új tehetséget keres a főszerepre, de nem talált megfelelő színésznőt, így Lea Salonga kapott lehetőséget az amerikai premieren is. A producer ragaszkodott ahhoz is, hogy a Professzor szerepét az óceán túloldalán is Jonathan Pryce alakíthassa. Az amerikai színész szakszervezet azonban először nem adott az engedélyt a két, nem amerikai főszereplő szerződtetésére. Lea Salonga esetén az volt az indoklás, hogy se nem brit, se nem amerikai állampolgár. Ezt a döntést pár héttel később a bíróság megsemmisítette. Jonathan Pryce ellen az volt a kifogás, hogy úgy játszik ázsiai karaktert, hogy ő maga nem ázsiai származású, és ez az ázsiai származású Broadway-színészekre nézve sértő. Felrótták Cameron Mackintosh-nak, hogy egy megfelelő, ázsiai származású férfi főszereplő megtalálására nem áldozott annyi időt és figyelmet, mint a női főszereplő kiválasztására. Végül miután Mackintosh kilátásba helyezte, hogy be sem mutatja New Yorkban a Miss Saigont, amennyiben nem fogadják el a feltételeit, a szakszervezet meghátrált, és áldását adta Pryce szerződtetésére.
Talán a szakszervezettel lefolytatott pengeváltás, talán a szakmabelieknek a brit musicalek iránti növekvő ellenszenve okozta, hogy a közönségsiker és a bevételi rekordok ellenére a musicalt mellőzték a legfontosabb színházi díjaknál. 11 Tony-jelölésükből például csak hármat nyertek, kizárólag a színészeknek (Lea Salonga, Jonathan Pryce, Hinton Battle) köszönhetően. A legjobb új musical díját illetve a kreatív díjak többségét a The Will Rogers Follies című előadás kapta.
A Miss Saigon 4092 előadást ért meg a Broadway-n, ezzel az örökranglista 12. helyét foglalja el.

A világpremier óta eltelt 24 évben 25 ország 246 városában, 12 nyelven mutatták be Schönberg , Boublil és Richard Maltby musicalét. A nyomorultak film sikerének köszönhetően pedig talán nemsokára megvalósulhat az 1995 óta dédelgetett terv is a Miss Saigon filmváltozatának elkészítéséről.

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Csillag-díj átadó – Operettszínház évadzáró party (2014. június 30.)

Czibulka Stella

Kaszás Attilára emlékeznek Révkomáromban

Volf Anna

Gyenge évad után musical-dömping a Broadway-n

admin

Anconai szerelmesek Szolnokon

halasi.vivien

Ünnepi nyílt nap a Margitszigeti Szabadtéri Színpadnál

Stern Ágnes