Hírek, beszámolók

Így készült a Wicked

Tíz évvel ezelőtt a mai napon, 2003. október 30-án mutatták be a Broadwayn Stephen Schwartz és Winnie Holzman musicalét, a Wickedet.

A musical alapjául Gregory Maguire ‘Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West’ (A boszorkány – A Gonosz Nyugati Boszorkány élete és kora) című regénye szolgált, mely az L. Frank Baum által írt, világszerte ismert Óz-történet átdolgozása. A Wicked a Gonosz Nyugati Boszorkány, azaz Elphaba karakterét állítja a középpontba, és teljesen új megvilágításba helyezi az Óz, a csodák csodája szereplőit és eseményeit.

Úgy tűnt, hogy az 1995-ben megjelent regény először film formájában fog újabb rajongókat szerezni. A Wicked megfilmesítésének jogait a szerző eladta a Universal Pictures-nek, ahol Marc Platt producer vette szárnyai alá a projektet. Készíttetett egy forgatókönyvet, de nem volt elégedett a végeredménnyel. Nem sokkal később az ismert musicalszerző, Stephen Schwartz (Godspell, Pippin) egy zenés színpadi változat elkészítéséhez kérte Gregory Maguire beleegyezését. Az ötlet Marc Platt tetszését is elnyerte, így a készülőben lévő előadás producere – a később csatlakozó David Stone mellett – a Universal lett, a filmterveket pedig egy időre jegelték.

A musical szövegkönyvének megírásra Marc Platt az Emmy-díjra jelölt írót, Winnie Holzmant kérte fel. Schwartz és Holzman úgy döntött, hogy nem követik pontosan a regény cselekményét, a történet középpontjába Elphaba és Glinda (a későbbi Jóságos Boszorkány) barátságát helyezték. A szövegkönyv egy év alatt készült el. Ezt követően a ’90-es évek végétől felolvasóesteken próbálták ki a musicalt. Glinda szerepét Stephen Schwartz kifejezetten Kristin Chenoweth-nek írta, a színésznő a legelső felolvasóestektől részt vett a munkában. Elphabát a felolvasóesteken 2000-ig Stephanie J Block, ezt követően Idina Menzel formálta meg.

Idina Menzel a No Good Deed című dalt énekli az egyik felolvasóesten:

2000-től David Stone producer bevonásával elkezdődött a Broadway-produkció előkészítése. Ekkor szerződtették a musical sikerében később elévülhetetlen érdemeket szerző kreatív csapat tagjait: Joe Mantello rendezőt, Wayne Cilento koreográfust, Eugene Lee látvány- és díszlettervezőt, Susan Hilferty jelmeztervezőt és Kenneth Posner világítástervezőt.

A producerek úgy döntöttek, hogy a Broadway-premier előtt San Franciscóban próbálják ki az előadást 2003 májusában. A nagy anyagi ráfordítással járó, általában néhány hetes úgynevezett ‘pre-Broadway tryout’-nak hagyománya van az Egyesült Államokban. Célja, hogy a kész produkció a Broadway nyüzsgésétől távol kerüljön színpadra először, és lehetőséget biztosítson az alkotóknak a szükséges, akár nagyobb szabású változtatások véghezvitelére a New York-i bemutatóig. A Wicked esetén – mint később kiderült – szükség is volt a tryoutra, hiszen San Franciscóban derült ki például, hogy a főhős, Elphaba nincs eléggé jelen az előadásban, teljesen elhomályosítja őt Glinda karaktere.
Szerencsére Stephen Schwartz még a premierdátumok kijelölésekor ragaszkodott hozzá, hogy legalább három hónap álljon rendelkezésére a San Francisco-i sorozat és a Broadway-próbák elkezdése között a darab átírására. Az alkotók egybehangzó véleménye szerint ez a három hónap döntő fontosságú volt a musical későbbi sikere szempontjából. A kreatív csapat – részben a San Francisco-i kritikák figyelembe vételével – teljesen újragondolta az előadás egyes részeit. Beáldozták például a musical egyik legnagyobb táncjelenetét (Which Way Is the Party) azért, hogy Fiyero egy olyan dalt kaphasson, ami jobban tükrözi a karakter életszemléletét (Dancing Through Life). Szintén nagy változás volt, hogy a Broadway-premier előtt lecseréltek három színészt. Ekkor kapta meg a Varázsló szerepét a Broadway-legenda, Joel Grey. Idina Menzel egy néhány héttel ezelőtti interjúban árulta el, hogy ő sem érezte magát biztonságban, komolyan foglalkoztatta az a lehetőség, hogy a Broadway-premier előtt tőle is megválnak a producerek.

Which Way Is the Party San Franciscóból (Norbert Leo Butz):

2003. október 8-án debütált a Wicked New Yorkban a Gershwin Színházban. A premier előtti (preview) sorozat nyugalmasan telt, ekkor már csak apróbb változtatásokra volt szükség. A hivatalos világpremierre 2003. október 30-án került sor.
A hagyományokhoz híven másnap megjelentek a kritikák. Bár a közönség lelkesen fogadta az előadást, a kritikusokat nem sikerült elbűvölni: a Wicked vegyes kritikákat kapott. A producerek a kritikák ellensúlyozásaképp megpróbálták tovább erősíteni a közönségsikert. Ebből a szempontból kulcsfontosságú volt, hogy észrevették, hogy elsősorban nem a felnőtt közönség, hanem a tinik szerették meg az előadást. A lányok könnyen tudtak azonosulni a két főhős valamelyikével. Vagy ahogy David Stone producer fogalmazott egy, a darab sikerét firtaró kérdésre: “Minden lány tudja, hogy milyen érzés ‘zöldnek’ lenni.”

Defying Gravity az eredeti Broadway-szereposztással:

Az évad végén, 2004 júniusában került sor a legnagyobb jelentőségű New York-i színházi díj, a Tony átadására. A Wicked a legnagyobb esélyesként, 10 jelöléssel várta a Tony-gálát. Elsődleges céljuk az volt, hogy elnyerjék az este legfontosabb díját, a legjobb musicalnek járó szobrocskát. (Ez az a díj, mely a közvélekedés szerint óriási lökést tud adni a jegyeladásoknak, és érezhetően fokozza az előadás iránti érdeklődést.) A Wickednek végül mindössze három kategóriában (legjobb női főszereplő, legjobb díszlet, legjobb jelmez) sikerült nyernie, a legfontosabb kategóriákban az Avenue Q diadalmaskodott. A legnagyobb csalódás talán Stephen Schwartz-ot érte, aki írt ugyan három sikermusicalt (Godspell, Pippin, Wicked), de Tony-díjat még nem tudott nyerni. A Tony-s csalódást némileg enyhítette, hogy az eredeti Broadway-szereposztással felvett cd 2005-ben elnyerte a Grammy-díjat.

A New York-i előadás számos rekordot döntött a premier óta eltelt 10 évben. A Wicked a Broadway hivatalosan kiadott heti bevételi listájának élmezőnyében (többnyire az első helyen) található a premier óta, ráadásul 2004-től minden egyes naptári évben a legnagyobb éves összbevétellel zárt a Broadway-előadások között. A hatalmas érdeklődésre való tekintettel rendszeresen tartanak kulisszajárásokat a Gershwin Színházban (Behind the Emerald Curtain). A másfél órás programban a kellékek, jelmezek, díszletek megtekintésén kívül a résztvevők az előadás szereplőivel is beszélgethetnek
.

Virtuális kulisszajárás Londonban:

A New York-i siker után elindult az amerikai nagyvárosokat érintő turné Stephanie J. Block és Kendra Kassebaum főszereplésével. Londonba 2006 őszén érkezett meg a Wicked. A West Enden 3 hónapon át az eredeti szereposztás Elphabája, Idina Menzel játszotta a főszerepet, Glindát Helen Dallimore alakította. Az első nem angol nyelvű produkciót Japánban mutatták be 2007-ben. Szintén ebben az évben debütált a Wicked német nyelven Stuttgartban Willemijn Verkaik és Lucy Scherer főszereplésével. Az ausztrál premiert 2008-ban tartották, az első non-relika változat pedig Finnországban került színre 2010-ben. 2011-ben Hollandiában, 2013-ban Új-Zélandon és Mexikóban mutatták be a Wickedet. A következő premiert Szöulban tartják majd 2013 novemberében.

Részletek a német előadásból:

2004 óta tervben van a musical filmváltozatának elkészítése. A forgatókönyv megírására Winnie Holzmant szerződtették, szeptemberben pedig arról szóltak a hírek, hogy JJ Abrams, James Mangold, Ryan Murphy és Rob Marshall esélyes a film megrednezésére. 2013 februárjában Adam Fogelson, a Universal Pictures elnöke azt nyilatkozta, hogy A nyomorultak film sikerének köszönhetően a tervezettnél hamarabb elkészülhet a Wicked filmváltozata.

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Így lett világsiker A nyomorultak – 5. rész

Buchmann-Horváth Emese

My Fair Lady remake: sztárok harca Higgins szerepéért

admin

The Producers – Premiere

Nagy Péter

Az első 5 év…

admin

Mamma Mia! – interjú Savári Sándorral

Mezőfi Orsolya