Interjúk

Interjú Lévay Szilveszterrel

A Grammy-díjas Lévay Szilveszterrel budapesti látogatása során beszélgetett a Viva la Musical! az Elisabeth-ről, a Rebecca Broadway premierjének előkészületeiről, és hogy mit tartogat a jövő a Lévay-Kunze szerzőpáros számára.

Nehéz döntés után nagyon sikeres filmzeneszerzői karriert hagyott maga mögött, hogy musicalt szerezzen. Hogy alakult ki Önben az elhatározás, hogy belekezdjen az Elisabeth írásába?

A feleségem, Monika volt a fő meggyőző erő, ami rávitt a komponálásra. 8 éves korában kapta meg az első könyvét, Conte Corti biográfiáját Erzsébet császárnéról. Ami egyébként még mindig megvan, az ő gyerekes kézírású “jegyzeteivel”. Monika egész életében kutatta Sissi személyét, így még mielőtt Michael Kunze megkérdezett 1980-ban, hogy lenne-e kedvem megírni ezt a musicalt, már sokat tudtam a császárnéról a feleségem által. Akkor azt a választ adtam, hogy bár nagy kedvem lenne, annak ellenére, hogy még nem írtam musicalt, tudom, hogy mennyire komoly munka, ami teljes figyelmet követel. Izgatott a feladat, mert összehasonlítva a filmzenével, a musicalben a zene nagyobb szerepet játszik, így hiába sokkal nagyobb, de szebb munka is. Nem volt ez könnyű döntés abból a szempontból sem, hogy tudtam, ha elkezdek dolgozni az Elisabeth-en, akkor hátat kell fordítanom Hollywoodnak, ami komoly és felelősségteljes döntés volt két gyermekes családapaként, hiszen az egész családom életére kihatott. De a feleségem hajthatatlan volt, mert a női megérzése azt súgta, hogy nekem muszáj ezt a felkérést elvállalnom, és a musicalen dolgoznom. Igaza lett. (nevet)

Erzsébet adott volt, a Halál figuráját viszont a császárné versei ihlették.

Igen, ez Michael (Kunze – szerk.) igencsak zseniális ötlete volt. Valójában a Halál adta meg a végső lökést számomra, hogy igent mondjak a komponálásra, emiatt éreztem, hogy muszáj kreatív szempontból is elvállalnom a felkérést. Ha nem került volna volna bele a darabba, szerintem még a feleségemnek sem sikerült volna rábeszélnie, hogy igent mondjak. A Halál mutatta meg ugyanis nekem a harmadik dimenziót a zenében. Ez a figura kellett ahhoz, hogy az idősíkokat összekösse, hiszen míg a császárné révén vissza kellett mennem jó száz évet, Luccheni viszont napjainkban narrálja a darabot. Végül a Halál alakja által hozott természetfeletti dimenzió nyitotta ki számomra a kreatív szabadság kapuját.

Az Elisabeth sikere töretlen az elmúlt húsz évben világszerte, ott is ahol Sissi figurája nem annyira a kultúra szerves része, mint Közép-Európában. Ön szerint mi áll amögött, hogy a közönség ennyire megszerette a darabot?

Japán érdekes kivétel, ők nagyon jól ismerik Erzsébetet. Érdeklődnek az európai történelem iránt, és sokan el is utaznak meglátogatni a császárné életének fontosabb színhelyeit. De minden országban azt láttuk, hogy ebben a darabban valami van, ami az emberek lelkéhez szól. Hogy pontosan mi, azt nehéz megfogalmazni, és ennek valahol örülök is. Egy jó gulyás receptjében is ha eláruljuk a titkos hozzávalót, akkor már nincs akkora értéke, hisz mindenki el tudja készíteni. (nevet) Azt hiszem, az a kulcs hogy a közönség, amikor az Elisabeth-et nézi, nem csak a császárné életének állomásait látja, hanem a teljesen más történelmi kortól, nemtől, társadalmi helyzettől és földrajzi helytől függetlenül át is éli a sorstörténetet. Úgy érzi, ez vele is megeshetne, vagy esetleg meg is történt valami hasonló. A nézők azonosulnak magukkal az emberi helyzetekkel – természetesen nem tudatosan, pusztán az érzelmek szintjén.


 

A darab komponálása közben mi gyakorolta önre a a legnagyobb hatást zeneileg?

Főként a filmzene terén szerzett tapasztalataim, a drámai zene szerepe a filmben. A musicalvilágból pedig egyértelműen a Les Mis (A nyomorultak – szerk.) gyakorolt hatást rám. Ez az egyik kedvenc musicalem. Lenyűgöző, hogy abban a darabban mennyire erősen átjönnek az érzelmek, és én is ezt szerettem volna elérni az Elisabeth-tel. A másik két kedvencem, a West Side Story és a My Fair Lady nem hatott rám annyira. Bár Bernstein darabja szerintem tökéletes, zseniálisan és gátlások nélkül, szívből megkomponált musical. Éjjel nappal tudnám hallgatni, mert minden a helyén van benne. A My Fair Lady-t pedig imádom, mert annyira egyszerű, de fülbemászó slágerek vannak benne, és maga a Pygmalion-történet eleve érdekessé teszi. Számomra egyébként mindig a zene kvalitása a lényeg: lehet a népdaltól kezdve bármi, a műfaj szinte másodlagos, ha a zene jól megírt és szépen eljátszott.

Az Elisabeth a premier után is folyamatosan változott, hisz nem egy új dal került be a különböző produkciókba.

Nagyon örülök, hogy Michaellel a kezdetektől beleegyeztünk a helyi producerekkel való tárgyalásaink során, hogy kicsit a helyi nyelvhez, kultúrához formálják a darabot. Ez a nyitottság biztosított teret a további kívánságoknak. Az első ilyen kérés Japánból jött, ahol a Takarazuka színház felkért minket, hogy írjunk a Halálnak egy dalt. Ez lett az Útvesztő minden út, amit a magyar, és később a tokiói Toho produkció is átvett. Ugyanakkor ez a dal nem jutott el se Németországba, se Bécsbe – egészen idén szeptemberig. Ez alkalommal én ragaszkodtam hozzá, hogy bekerüljön a darabba. Harry Kupfer – aki mind a világpremiert, mind a mostani produkciót rendezte – pár éve még más véleményen volt, de most neki is megtetszett az ötlet. Kis változtatással Elisabeth és a Halál duettje lett a dalból, és szerencsére remek fogadtatásban részesült. Furcsának tűnhet talán, de izgultunk, hiszen ez hiába már a musical harmadik bécsi visszatérése, nem szeretjük elbízni magunkat. Nem tudunk úgy gondolkodni, hogy úgyis siker lesz, mert egyszer már az volt.

Sok produkciót megélt a darab. A húsz év alatt volt olyan Elisabeth és Halál, aki valamiért közelebb áll a szívéhez?

Természetesen, de ez nem jelenti azt, hogy a többieket nem szeretem. Olyan ez, mint a családom. Mindkét gyermekemet imádom, de a lányom és köztem van egy különleges kapcsolat, mondhatni jobban egy húron pendülünk, ahogy a fiam és a feleségem is. A szívemhez ugyanígy nagyon közel áll Janza Kata, anélkül, hogy ezzel Pia Douwesra, Maya Hakvoortra, vagy a jelenlegi bécsi Sissire, Annemieke van Damme-ra bármi rosszat mondanék. Mindannyian gyönyörűek és végtelenül tehetségesek. Erzsébetet viszont nem lehet túl különbözően játszani, megvannak a kötöttségei. A Halál ebből a szempontból sokkal érdekesebb figura. Szabó P. Szilvesztert, Kamarás Mátét és Mester Tamást is nagyon szeretem, mindhármuknak olyan egyéni a stílusa, és mindhárman zseniálisan, de teljesen máshogyan hozzák a szerepet, ami jól mutatja a Halál sokarcúságát.

Beszéljünk kicsit a Rebecca Broadway premierjéről. Hogy haladnak a munkálatok?

Már a 2006-os bemutatón ott voltak a készülő Broadway produkció producerei, Ben Sprecher és Louise Forlenza – valójában azóta dolgozunk azon, hogy a darab eljusson az angol nyelvű közönséghez is. Most úgy tűnik, hogy már a végéhez közeledik a folyamat, de én akkor leszek nyugodt, ha felgördült a függöny, és lement az első előadás. A körülmények nem a legszerencsésebben alakultak, el kellett halasztanunk a próbákat, melyek – ha az égiek is úgy akarják – október elején kezdődnek. De öröm az ürömben, hogy a szereplőgárda a csúszás ellenére is ragaszkodik a darabhoz. Úgy gondolom, hogy kreatív szempontból nagyszerű művészeket találtunk, és ha a pénzügyi kérdések megoldódnak, szép produkció születik majd. Persze ez még mindig nem jelenti azt, hogy sikeres is lesz. A Broadway nem fogadja annyira nyitott szívvel az európai musicaleket. Van egyfajta előítélet, amit le kell győzni. Az amerikaiak a musicalt a saját gyermeküknek érzik, és nem igazán szeretik bevallani, hogy az elődje az ízig-vérig európai operett. Emellett pedig a musical ott túlnyomó részt a szórakoztatásról szól, hiszen eredetileg a neve is musical comedy volt. A mi darabjaink nagyon mások, és nem is lenne egészséges ezt utánozni, hiszen ezt az amerikaiak csinálják a legjobban. Mi a melankolikus, európai lelkületünkkel másképp mesélünk történetet, amit némi ódzkodással fogad az amerikai közönség, és főképp a kritikusok. De reméljük, ha lesznek is negatív kritikák, nem befolyásolják majd a közönséget annyira. Európában ez is a szép: itt megvan a lehetősége egy darabnak, hogy fusson pár hétig, hónapig, hogy kiderüljön, mit szólnak a nézők. Hiszen a közönségnek írjuk a darabjainkat, nem a kritikusoknak. (nevet)

Jelenleg min dolgozik?

Michaellel a Marie Antoinette producere, a tokiói Toho felkérésére írunk egy új musicalt. De egyelőre csak annyit árulhatok el, hogy ismét történelmi darabról van szó, amiben a szív és az érzelmek dominálnak.

Beszéltünk a régi nagy kedvencekről. Volt mostanában esetleg olyan új musical, ami nagyon megnyerte a tetszését?

Májusban láttam a Matildát. A produkció első osztályú, teljességgel a Broadway-West End iskola. Egészen biztosan siker lesz Amerikában is, de számomra nem nyújtott túl sok újat. A legnagyobb hatással a Warhorse volt rám. Csodálatos előadás, és bár zenés darab, nem a szó szoros értelmében vett musical. De nem mondhatnám, hogy az elmúlt időszakban láttam volna olyan új musicalt, ami bekerült volna a három kedvenc mellé.

Horváth Emese

Kapcsolódó tartalmak

Elbúcsúztatták Garas Dezsőt

Krista Adrienn

Neves musicalszínészek az Egy darabot a szívemből emlékkoncert fellépői között

József Kriszti

Emlékezzünk a csillagokra! est a RaM Colosseumban

József Kriszti

A Vörös Pimpernel – főpróba

Nagy Péter

Nagymacskát fogadott örökbe a Madách Színház

Buchmann-Horváth Emese
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
modal close image
modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese KOVÁCS RÓBERT lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese CSERNUS ANIKÓ lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese ÁDÁM GYÖNGYVÉR lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese MÓROTZ DÉNESNÉ lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese NAGY EMŐKE ENIKŐ lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese GYŐZŐ MÁTÉ lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese LUKÁCS KATALIN lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese TÓSOKY ANDRÁSNÉ ÉS HEIDT BOGLÁRKA lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese FRANK MÁRIA lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese FLAISZ JÁNOS lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertesei KŐSZEGI CSONGOR, ZSIGMONDNÉ VIND ÉVA és VARGÁNÉ HEGYI MÓNIKA lettek!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese VARGA ÉVA lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese ERMÉNYI GÁBOR és REITTER BENEDEK lettek!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese HEIDT BOGLÁRKA lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

modal header

This poll is no longer accepting votes

 

A játék nyertese KARÁCSONY ZSUZSANNA lett!
Szívből gratulálunk!

modal header

This poll is no longer accepting votes

modal header

This poll is no longer accepting votes

modal header

This poll is no longer accepting votes

modal header

This poll is no longer accepting votes

modal header

This poll is no longer accepting votes

modal header

This poll is no longer accepting votes

modal header

modal header

Xmas is coming!

We wanna celebrate with you that xmas is almost here and so we are offering you this special gift. Go and download it!

default