Interjúk

Interjú Simon Edittel, a Vámpírok Bálja producerével

A Vámpírok Bálja magyarországi bemutatójának jelentőségét nem lehet túlbecsülni a hazai musicaléletben. Amellett, hogy a rajongók végre elsőkézből tapasztalhatják meg a Roman Polanski filmjéből készült legendás musicalt, ez az első teljesen magánprodukcióként készülő musical az országban. A darab alkotóit a bemutatóig vezető rögös útról kérdeztük.

Kiben és mikor fogant meg a Vámpírok Bálja magyarországi bemutatásának ötlete?

Már akkor megfogalmazódott bennem, amikor a családommal ott voltam a darab ’97-es bécsi világpremierjén. Az előadás az első felvonás után elbűvölt, a végére pedig elhatároztam, hogy a Vámpírok Bálját a magyar közönségnek meg kell mutatni. Ezt a darabot a musicalek gyöngyszemének tartom, különleges helye van a musicalirodalomban. Egészen egyedülálló ez a Jim Steinman-i világ, magának a Polanski-filmnek is sajátos a hangulata, óriási ötlet volt átültetni zenés színpadra. Egészen varázslatos az íze, a szatirikus volta, a zenei sokszínűsége, és nem utolsósorban azok a lehetőségek, amelyeket a darab a koreográfusnak, a díszlet- és jelmeztervezőnek valamint a művészeknek kínál. Ezek a tényezők sarkalltak arra, hogy a darabot Magyarországon mindenképpen bemutassam.

Hogyan fogtak hozzá a bemutató előkészületeihez?

Az elgondolás igen szép volt, csak az élet tartogatott meglepetéseket. Amikor az állami támogatású színházak is panaszkodnak, csodaszámba megy, ha valaki arra vállalkozik, hogy megaprodukciót hozzon létre magánvállalkozásban. Családommal Póka Balázzsal, Póka Júliával, Kentaurral és Kékesi Miklós kollégámmal folyamatosan a Vámpírok bálja megvalósulásán és talponmaradásán dolgoztunk és dolgozunk. Remélem, hogy a kiemelkedően sikeres produkciónk felhívja a törvényalkotók figyelmét arra, hogy a nemcsak sikeres, de minőségi előadások magánprodukcióban történő létrejöttét legalább a jegyek dotációjával támogassák.

A Vámpírok Bálja hatalmas produkció, csak a West End és a Broadway produkcióihoz lehet hasonlítani. Éppen ezért kértem fel az együttműködésre egy olyan nemzetközi kreatív csapatot, akik ezt a műfajt tökéletesen ismerik, művelik. Elengedhetetlennek éreztem a külföldi színházi szakemberek munkáját ahhoz, hogy világvároshoz méltó produkció szülessen Magyarországon. Hosszú évek óta ez volt az álmom.

A magyar produkció mennyiben különbözik a külföldi változatoktól?

Nem másoltuk a külföldi előadásokat, a mi produkciónk merőben más. A külföldön már bizonyított szakemberekhez: az Oscar-díjas Roman Polanskihoz, Jim Steinman zeneszerzőhöz, Michael Kunze szövegíróhoz, a művészeket kitűnően ismerő rendezőhöz Cornelisus Baltus-hoz, a nagyszerű koreográfushoz Dennis Callahan-hez, a világ egyik legjobb lighting-designeréhez Chris Ellis-hez, valamint a berlini előadás zenei vezetőjéhez Bernd Steixnerhez a legértőbb magyar kreatív csapat társult Kentaur díszlet- és jelmeztervező, Köteles Géza karmester, Miklós Tibor szövegíró, Szabó Viktor hangtervező és Póka Balázs művészeti vezető személyében. Ezért születhetett meg a csoda, ezért különbözik ez az előadás a többitől és ezért csodálkozik rá minden egyes külföldi és hazai szakember.

Elégedettek voltak a jogtulajdonosok a bemutató után?

Nagyon, és az elismerés nem csupán udvariasság.

A Vereinigte Bühnen Wien, mint jogtulajdonos képviseletében Wolfgang Hülbig rendszeresen látogatja az előadásunkat és minden alkalommal elmondja, hogy a magyar Vámpírok bálja óriási élményt nyújt számára.

Mik a további tervei a darabot illetően és azon túl?

Magyarországon addig játsszuk a darabot, amíg a közönség érdeklődik iránta. A távlati célok izgalmasak, de erről akkor beszéljünk, ha már aktuális. Örülök a közönség szeretetének és elismerésének, csodálatos dolog, hogy elhozhattuk a Vámpírok Bálját Magyarországra.

Kapcsolódó tartalmak

Gálaestet rendez az Operettszínház Rökk Marika emlékére

Volf Anna

Glee musical-szótár: 1. évad 5. rész

Volf Anna

600. Fantom

Nagy Péter

Cabaret bemutató a Centrál Színházban

admin

Avenue Q – interjú Kovács Géza bábrendezővel

Kiss Brigitta