Interjúk

Rebecca – Interjú Béres Attila rendezővel

A sajtótájékoztatón említetted, hogy az ember életében egyszer adatik meg, hogy egy ilyen darabot megrendezzen. Ezt egészen pontosan mire értetted?
Egy rendező életében vannak nagy történetek. Ezt értsd úgy, hogy lehetősége nyílik olyan nagy történeteket elmesélni, mint mondjuk a Hamlet, Dosztojevszkij Ördögökje, a Karamazov testvérek, vagy a zenés színházon belül a Valahol Európában. Azt gondolom, hogy nagyon ritka az olyan eset, amikor egy darab az ember saját személyiségéből fakadóan hat. Úgy élem meg, mintha én lennék, ezt jobban nem tudom elmondani. A Rebecca egy rendkívülien gyönyörű történet. Talán egyedül Dosztojevszkij Ördögökje hatott rám így.

A casting során mennyire értettél egyet Kerényi Miklós Gáborral és az alkotókkal?

Ez nagyon egyszerű, hiszen a tanár úrral mi ugyanazt a szekeret toljuk. Másképp nem is működne a dolog. Azért hívott ő engem ide, ebbe a színházba, mert azt érezte, hogy azonosan gondolkodunk a színházról. Mi egy közös nyelvet beszélünk, s attól fogva, hogy ez a közös nyelv kialakul, az emberek már könnyebben megértik egymást. Nyilván belefér a vita is egy ilyen kapcsolatba, de ebben az esetben teljesen egyetértettünk abban, hogy ki milyen szerepet játsszon.

Miután kiválasztottátok a színészeket egy-egy szerepre, mi alapján dőlt el, hogy a párok (Én – Maxim de Winter) hogyan alakuljanak meg?

Az mindenképpen meghatározó dolog volt, hogy Dóri és Zoli házasok. Ők a Rebeccában is házasokat fognak játszani, s ez egy olyan adódó lehetőség volt, amit mi nem akartunk elszalasztani. De természetesen a zenés színház jellegéből fakadóan törvényszerű, hogy előbb-utóbb keverni fogjuk a szereposztásokat.

És mit tapasztaltál, ez a tény, hogy ők házasok, megkönnyíti a szerepmegformálásukat?

Nem. Ezt a viszonyt azért nem könnyű eljátszani, mert nagyon személyiségfüggő. Azt szoktam mondani, hogy Zoli közelebb van a regényben megfogalmazott de Winterhez. Az ő Maximja vadabb, titokzatosabb, Szilveszteré cinikusabb, önmarcangolóbb. Nyilván ez a saját személyiségükből adódik. Olyan nincs, hogy a fiókból kivesszük a karaktert és akkor ő ilyen. Csak az történhet meg, hogy van egy ember, aki eljátssza a szerepet. Innen kiindulva azt gondolom, hogy nagyon nehéz volt Zoliéknak eljátszani azt, amiről ez a házasság szól, hiszen ez nem a hétköznapi értelemben vett kapcsolat. Sokkal inkább egy pótlék, ami azért születik, hogy egy mérhetetlen nagy titkot elfedjen. Végül is arra én nem is vagyok kíváncsi, hogy a színész miből táplálkozik, számomra az a fontos, hogy bátran legyen „meztelen” a színpadon, s vállalja a saját legrejtettebb érzéseit és gondolatait is, hiszen akkor lesz jó egy szerep.

S a harmadik kulcsfigura, Mrs. Danvers? Az őt alakító színésznőket hogyan osztottátok be?

Mrs. Danvers egy erősen karakter figura. Nem tudom, így alakult. Az egész egy folyamat volt, melynek a végén úgy éreztem, hogy a párok mellé ezek a Mrs. Danversek illenek. Ezt nem is tudom racionálisan megmagyarázni, sokkal inkább érzetekről beszélünk.

Az esetleg nem játszott közre, hogy Szabó P. Szilveszter és Janza Kata már összeszokott párosként vannak jelen az emberek fejében?

Nem, ez nem jutott eszembe. Úgy nem is tudnék megcsinálni egy előadást, hogy a múltra alapozva építkezzem. Egyébként a Halál – Elisabeth párosításra gondolsz?

Igen, arra.

 
Ez nem is jutott eszembe. Most, hogy mondod…

Az minek a függvényében alakult ki, hogy a később meghirdetett március 18-i előadáson nyisson az ún. „első szereposztás” és március 19-én a „második”?

Általában mindig szokott ilyen kategória lenni, hogy első – vagy másodszereposztás. Én azt gondolom, hogy ez a hat ember, illeve az a huszonkettő, akik kettőzve játsszák a szerepeket, ők teljesen egyformák. Ez persze az én elfogult véleményem, de nem tudok közöttük különbséget tenni. Ezt biztosan azért van, mert nagyon megszerettem őket, nagyon közel állnak hozzám, és rendkívül jól el tudják mesélni ezt a történetet. Végül a Budapesti Operettszínház azt a döntést hozta, hogy két teljesen egyenértékű bemutatót fog tartani a két teljesen különálló szereposztás részére. Azt érzem, hogy a színház ezzel megbecsüli a művészeit. Két egyenrangú szereposztásról beszélünk tehát, de ez majd úgyis ki fog derülni március 18-án illetve 19-én.

Utasi Nikolett

Kapcsolódó tartalmak

Színházi nyílt napot tartanak Szegeden

Sándor Petra

Broadway fesztivál 2014. – 2. nap (Operettszínház, 2014. szeptember 20.)

Czibulka Stella

Duncan Sheik új musicalt ír

admin

Külvárosi legenda Miskolc belvárosában: Liliom

halasi.vivien

Tavaszébredés – Beszélgetés Kerényi Miklós Mátéval

Vincze Dániel