Hírek, beszámolók

Jubileumi Karminca-bál – 30 éves a Macskák

2013 márciusában 30 éves a Madách Színház legendás produkciója. Az előadás forradalmosítot­ta a musicaljátszást Magyarországon, melyet a felnövekvő generációk legnagyobb örömünkre máig életben tartottak. De vajon mi a siker titka?

A Jézus Krisztus Szupersztár és az Evita után Andrew Lloyd Webber ko­rábbi munkatársai nélkül fogott bele egy új musical megírásába. Tim Rice szövegíró, Robert Stigwood producer és az Evitát sikerre vivő rendező, Hal Prince helyett Cameron Mackintosh és Trevor Nunn közreműködésével ál­lította színpadra az első brit megamu­sicalt, a Macskákat.

A ‘70-es évek végén született meg Webber fejében az ötlet, hogy megze­nésítse egyik kedvenc olvasmányát, T. S Eliot Macskák könyve című verscik­lusát. A zeneszerző először új produ­cert keresett a készülő musical színre viteléhez. 1980 januárjában vette fel a kapcsolatot a 34 éves, addig elsősor­ban turnéelőadások megvalósításában közreműködő producerrel, Cameron Mackintoshsal. Kettejük együttműkö­dése új fejezetet nyitott a brit musical történetében.

1980-ban tartották a Macskák mű­hely-bemutatóját Webber vidéki bir­tokán, Sydmontonban. A koncerten részt vett Valerie Eliot, T. S Eliot felesé­ge is, akinek nagyon tetszettek Webber dalai. Áldását adta a nagyszínpadi bemutatóra azzal a feltétellel, hogy csak Eliot verseiből származó sorok hangozhatnak el az előadásban. Az egyetlen dal, aminek szövege nem a Macskák könyvéből származik, a mu­sical legnagyobb slágere, a Memory (Éjfél). Ennek szövege a Preludes és a Rhapsody on a Windy Night című ver­sek Trevor Nunn által készített átirata.

A Memory zenéjét eredetileg nem a Macskákhoz írta Webber. Volt egy olyan terve, hogy musicalt ír Puccini Bohémélet című operájának kelet­kezéséről, ezért az operaszerző stílu­sában komponált egy dalt. Elsőként édesapja véleményét kérte ki, aki a Királyi Zeneakadémia igazgatója és rangidős zeneszerzés-professzora volt. Eljátszotta neki a dalt, és megkérdez­te, mire emlékezteti őt. „Ötmillió dol­lárra” – hangzott az idősebb Lloyd Webber válasza.

 

A Macskák otthona a sok bukott előa­dás miatt tiltott zónának tartott New London Theatre lett. A próbaidőszak­ban egy kisebb baleset is történt: a Grizabella szerepére szerződtetett Judi Dench megsérült, így három nappal az első preview előtt Grizabella sze­repét az Evita címszerepében hatal­mas sikert arató Elaine Paige vette át. A szereplőváltás egy másik változta­tást is eredményezett: az előadásban a Memoryt eredetileg Bombalurina énekelte volna, Paige szerződtetésével viszont Grizabelláé lett a dal.

A kreatív csapat tagjai közül megha­tározó szerep jutott Gillian Lynne-nek, aki a táncközpontú musical ko­reográfiáit megálmodta. Az előadás megrendezésére a Royal Shakespeare Company elismert rendezőjét, Trevor Nunnt kérték fel, akinek a Macskák volt az első zenés színházi munkája.

A kezdeti nehézségek ellenére a Macskák bombasiker lett Londonban. 1981-es premierét követően 21 évig volt műsoron, és 8949 előadással 2006 októberéig vezette a legtöbbet játszott West End-musicalek listáját.

A Broadway-premiert 1982 októbe­rében tartották. Amerika „bevétele” sokkal nehezebb feladat volt, hiszen Cameron Mackintosh producer neve tejesen ismeretlen volt a Broadwayn, a „brit musical” szókapcsolat pedig paradoxonnak számított. Még Webber Evitájának 1979-es sikerét sem első­sorban a brit szerzőknek, hanem az amerikai rendezőnek, Hal Prince-nek tudták be. A Macskák viszont minden elemében brit volt. A bemutató közön­ségsikerével (és az évad végén elnyert 7 Tony-díjjal) vette kezdetét a nagyjá­ból másfél évtizeden át folytatódó brit térnyerés a Broadwayn. Vagy ahogy Mark Steyn írja a Broadway Babies Say Goodnight című könyvében: „a Broadwayn így osztják fel a történel­met: BC – Before Cats, AD – Andrew Dominant”. A New York-i előadás 2000 szeptemberében, 7485 előadás után került le a műsorról, ezzel a több, mint 25 éve futó Fantom mögött je­lenleg a második a Broadway játszási listáján.

A világpremier után mindössze két évvel hazánkban is bemutatták a Macskákat. A Madách Színház szín­padán 1983. március 25-én Szirtes Tamás rendezésében, Seregi László koreográfiáival és Romhányi József fordításában debütált Webber musi­calje. A körúti színházban több mint 1500 alkalommal került színre az előa­dás, melyet nagyjából másfél millió néző tekintett meg. Eddig…

 

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Az élet zenéje

Buchmann-Horváth Emese

Musical ősbemutató a Pannon Várszínházban

Volf Anna

Tony-díj 2010: nyert a Memphis és az Őrült nők ketrece

admin

Elhunyt Paudits Béla

Sándor Petra

Cigánykerék Egerben

admin