Hírek, beszámolók

Készül az Oliver!

A Veszprémi Petőfi Színház idei évadának legnagyobb vállalkozása az Oliver! című előadás színpadra állítása. A rendező Nagy Viktor, a díszlet-és jelmeztervező a Jászai-díjas, nemzetközi hírű Kentaur, a koreográfus Gyenes Ildikó, a karmester a Liszt-díjas Oberfrank Péter. A főszereplő Kőrösi Csaba és 23 gyermek. A teátrum műhelyházának szakemberei, a műszaki állomány tagjai és a varrodák augusztus óta megfeszített munkával dolgoznak. – Az Oliver! a jóságba vetett hit reménydarabja – mondta Nagy Viktor rendező, aki a Veszprémi Petőfi Színházban állítja színpadra Lionel Bart népszerű musicaljét.

Nagy Viktor szereti Charles Dickens műveit. A karácsonyi énekből készült Isten pénze című musicalt kétszer magyarul és egyszer németül is megrendezte hatalmas sikerrel. Most ő választotta azt, hogy a Twist Oliverből készült zenés darabot állítsa színpadra Veszprémben. Mint mondta, a mai válságos világban fontos, hogy ne engedjék el az emberek egymás kezét és segítsék az elesetteket, a szegényeket, vegyék észre a másikat a legnagyobb bajban.
– Dickens világa, az ő történetei pontos lenyomatot adnak a jó és rossz kikerülhetetlen harcáról, az emberségről és embertelenségről. Az Oliver! arról is szól, hogy bármilyen gonosz, pénzsóvár, szeretet nélküli, nyomorúságos a világ, a jó mindig utat talál magának. Ez a mű megkérdezi azt is tőlünk, a jog, az igazság, a szeretet képes- e győzni a rossz felett. Dickens nagyon kevés pozitív szereplőt írt bele ebbe a könyvébe. Szélsőséges, főként negatív figurákat rajzolt meg, nem menti fel a gonoszokat, nem bocsát meg nekik és az őket körül ölelő világnak, de megmutatja, hogy legmélyebb nyomorban is győzhet a jó. A musical jóval könnyedebb módon dolgozza fel ezt a történetet, mint a regény. Faginről, a tolvajbanda vezéréről például nem lehet egyértelműen eldönteni, ő eredendően gonosz vagy csak a helyzete teszi azzá. Itt Nancy, az utcalány válhat pozitív hőssé, mert megmenti a tolvajbandától Olivert. Ebben a korai kapitalista világban Twist Oliver sorsa példát mutat nekünk ma is a humánumról, akkor, amikor egyre kegyetlenebb körülöttünk minden Számomra ez a mű a jóságba vetett hit reménydarabja – hangsúlyozta Nagy Viktor, aki úgy gondolja: igazi családi színházi élményt nyújt a produkció kicsiknek, nagyoknak és felnőtteknek egyaránt. Mindehhez csatlakozik Kentaur egyedi és utánozhatatlan díszlet-és jelmezvilága, valamint Gyenes Ildikó látványos koreográfiája.
A rendező szerint a nézők valószínűleg elsősorban a színészi játékot, a gyerekcsapat teljesítményét, a zenét, a dalokat szeretik meg az előadásból, ám reményei szerint összehasonlítják a régi világot a maival, átérzik, átélik majd Oliver sorsán keresztül azt is, hogy bármi történik is velünk, a jó soha sem veszíthet. Csak hinnünk kell benne. 

Kentaur víziója természetesen nagy mértékben hozzájárul majd a darab sikeréhez. A neves díszlettervező sokoldalú alkotó, otthonosan és kreatívan mozog a képzőművészet, a film és a zene világában is. A veszprémi színházban sokan ismerősként köszöntötték.

– Az 1990-es évek közepén Krámer György koreográfiájára és rendezésében készült Veszprémben egy táncest Rockodüsszeia címmel. Ez volt az első találkozásom ezzel a színpaddal díszlettervezőként. A műhelyházban azóta már többször dolgoztak nekem olyan díszleteken, amelyeket más színházaknak terveztem, remek, profi szakemberekből áll a csapat, öröm velük a munka. Jelmezt most először tervezek itt és nem udvariaskodás, de nagyon jól működik ez a részlege is a színháznak. Az Oliver! egy nagy musical, hatalmas háttérmunkát igényel színpadra állítani bárhol a világon és ez igazi kihívást jelent mindenki számára – mondta Kentaur, aki nem először tervezi meg Lionel Bart művéhez a díszletet.
A musicallel való kapcsolata 1999-ben kezdődött Londonban, ekkor kérte meg a neves producer, Cameron Mackintosh, hogy egy amerikai turnéhoz új látványvilágot teremtsen az Oliver!-hez. Ez New Yorkban készült el véglegesen és az előadás hatalmas sikert aratott, többek között kanadai játszóhelyeken is. A veszprémi előadás színpadképének alapjai erre a 13 évvel ezelőtt megálmodott “kentauri” díszletvilágra épülnek. Ebben viktoriánus korabeli Londont mutat meg, mégpedig amennyire lehet realista igénnyel, ugyanis ebből a korszakból maradtak fel fotográfiák, sőt metszetek is, így ez segítette a munkáját. A neves szakember úgy készítette el a terveket, hogy a produkció játszható legyen nagy szabadtéri színpadon, több ezer néző előtt is, hiszen a veszprémi elképzelések között szerepel ez is.
Amikor arról kérdeztük, neki lelkileg mit jelent Twist Oliver története, azt felelte, díszlettervezőként első számú feladata mindig az, hogy a mű cselekményének megfelelő környezetet teremtsen meg a színpadon. Az Oliver! ebből a szempontból nehéz mű, mert mozgalmas, rengeteg helyszínt kell rövid idő alatt megmutatni, ennek technikai kivitelezése, a változások végrehajtása pedig nagy feladat, odafigyelést és komoly műszaki munkát igényel. Mindemellett alkotóként viszont csak úgy tud bármilyen műhöz is tervezni, ha annak a történetnek a mozgatórugóit, üzeneteit, tanulságait is figyelembe veszi. A látvány nem írhatja felül a darabot, ám mindig hozzájárulhat a színházi katarzishoz.
– Ne felejtsük el, itt egy musicalról van szó, könnyedebb a feldolgozás, a végkifejlet is vidámabb, az eredeti dickensi történet bonyolultabb, összetettebb és sokkal drámaibb. A zenés feldolgozásban a hangsúlyok is más helyre kerülnek. Ami viszont örökérvényű ebben a műben is, mindaz, ami körbevesz bennünket. Miként alakul egy közösség sorsa, hol a határ a jó és rossz között, a gyermekek kiszolgáltatottsága, az árulás, a barátság, az önfeláldozás közben. Igazi tanmese ez a gyerekeknek, kamaszoknak, családoknak, mindannyiunknak. “

A VLM természetesen beszámol majd a november 6-ai premierről is.

Kapcsolódó tartalmak

József és a színes szélesvásznú álomkabát – 100. előadás

Nagy Péter

Készül a HSM3

admin

Divatminisztert keres az Operettszínház

Volf Anna

Starfactory sajtótájékoztató

Liga Mihály

Az operaház fantomja – 10 éves jubileumi előadás a Madách Színházban

Volf Anna