Hírek, beszámolók

Madách Színház Musical Pályázat II. – Második döntő

A Madách Színház musical pályázata döntőjének második fordulójában a Dögkeselyű, valamint az Anzelm és a kígyólány keresztmetszete volt látható.

Fekete György és Munkácsi Miklós harminc év után is érdemesnek ítélte a Dögkeselyű című filmet arra, hogy némileg átírva és jelen időbe helyezve zenés színpadra kerüljön. A történet a változtatások ellenére is megőrizte szocreál hangulatát, a szereplők jól felismerhető sablonokat és sztereotípiákat elevenítenek meg a film keletkezésének idejéből. Mindez kiegészül némi aktualizált társadalomkritikával, cseppnyi búsongással a mai idők kifordított erkölcsi gyakorlatán, hogy aztán egy teljességgel kiszámítható, túlfeszített lezárásba hajszolja a néhol már-már karikatúra-jellegű cselekményt. A mű zenei világa egyszerű, jól bevált elemekből építkezik, de így is kínál néhány jó lehetőséget a szereplők számára.

Más oldalról közelít a Kiss Judit Ágnes és Fűri Anna nevéhez fűződő Anzelm és a kígyólány, mely E.T.A. Hoffmann klasszikus regényének átirata, de mint ilyen, szokatlan élességgel kérdőjelez meg manapság divatos irányzatokat, látszat-igyekezeteket. A két síkon játszódó cselekmény érzelmi hatásait ötletes koreográfia erősíti, az egymásba oldódó valóságokat a zenei világ különbözősége határolja finoman. Az újszerű dallamok fülbemászóak vagy virgoncak, ahogy a helyzet éppen megkívánja, a szereplők pedig a jelzésszerű díszletezés és beállítások ellenére már most otthonosan mozognak a képekben.

A négy pályaművet szemlélve egyértelműen kettészakadt végső mezőnnyel találjuk szembe magunkat. Az Aranyborjú és a Dögkeselyű konvenciózusabb, szilárdan a realitásban gyökerező művek, míg az Anzelm és a kígyólány, de főleg a Metis sokkal meglepőbben és szabadabban játszik a műfaji keretekkel (vagy hagyja azokat teljesen figyelmen kívül), cselekményükben pedig hangsúlyosan jelen van egy másik dimenzió, amely a mindennapossal együtt létezik, lélegzik.

Bármilyen döntés is szülessen a négy finalista musicallel kapcsolatban, szívderítő, hogy ilyen formabontó, illetve eredetiségükben élvezetes művek is helyet kaptak a végső fordulóban. Reméljük, az első Madách Musical Pályázat példáját követve ezúttal is lehetősége nyílik majd a nagyközönségnek több művet is megismerni és megszeretni.

Kapcsolódó tartalmak

Könnyű Esti Sértés a New Orleansban

Buchmann-Horváth Emese

Popfesztivál a magyar dal napján

Volf Anna

A Guys And Dolls újra a Broadway-n

admin

Interjú Simon Kornéllal A Hang-villa titka jeltolmácsolt előadása kapcsán

Kiss Brigitta

Nem sikerült színházigazgatót választani Pécsen

admin