Hírek, beszámolók

Megkezdődtek a Marie Antoinette próbái a Budapesti Operettszínházban

Lévay Szilveszter és Michael Kunze Marie Antoinette című musicaljét Kerényi Miklós Gábor rendezésében, március 4-én mutatja be a Budapesti Operettszínház. Az előadásokra január 12-től válthatók jegyek.

Az idei évad legnagyobb vállalkozására készül a Budapesti Operettszínház. Január 11-én megkezdődtek a Marie Antoinette próbái. Lévay Szilveszter látványos musicale a tragikus sorsú francia királyné életét dolgozza fel sajátos megközelítésben, két nő párharcát és drámáját állítva a középpontba. A premiert március 4-én tartják a Nagymező utcai zenés teátrum nagyszínpadán. „Az Operettszínházban nem ritka az ünnepi pillanatok száma” – kezdte beszédét a sajtónyilvános olvasópróbán Lőrinczy György főigazgató. „Egy színházban mindig kivételes pillanat egy olvasópróba, de egészen kiemelt és kivételes ünnep, ha Lévay darabot mutatunk be, amit Kerényi Miklós Gábor rendez. Azt kívánom, a Marie Antoinette egy közös álom legyen, és ugyanúgy sikerüljön, mint az Elisabeth és a Mozart.”

Kerényi Miklós Gábor a színház művészeti vezetője, a darab rendezője szólt arról, hogy az előadásnak igen komoly a tétje, egyrészt mert Lévay bemutató régen volt már a teátrumban, másrészt, mert a Marie Antoinette egy egészen különleges és izgalmas mű. „A musicaljátszásban létezik olyan út, amely a zenés színházat értékes színházi formának tartja, a szórakoztatáson belül fajsúlyosabb dolgok közlésére is vállalkozik és bizonyos témákról komolyabban szeretne beszélni. Ennek a tétje is erősen benne van a mostani vállalkozásunkban.” – hangsúlyozta KERO, aki úgy látja, ez a mű igazán alkalmas arra, hogy a mai világunkról beszéljen.

Fotó: Kállai Tóth Anett

Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja emberi sorsokat mutat fel, és azt üzeni: nem lehet előre tudni, kit hova „pottyant” az élet. A műben van egy izgalmas feltételezés, miszerint Marie Antoinette-nek van egy féltestvére, aki nyomornegyedben él, mert az apja, a császár félkapcsolatból nemzette. A két testvér találkozik a Nagy Francia Forradalom idején. Egyikük valós történelmi személy, Franciaország egykori királynéja, a fényűző életet élő Marie Antoinette, akit a népharag taszított le a trónról 1789-ben és nyomorúságos börtönévek után 1793-ban fejezték le. A másik fiktív személy, Margrid Arnaud, egy nehéz sorsú, szegény lány, aki forradalmárnak áll, és akiről később derül csak ki, hogy az uralkodónő féltestvére.

A Marie Antoinette arról szól, hogy bukik el a királyné, és Margrid hogyan harcol azért, hogy ez bekövetkezzen, de a végén rádöbben: a világ mennyire manipulatív, milyen könnyen válik a forradalmárból csőcselék, az emberből állat, mi az, hogy pletyka, mi az, hogy karakter gyilkosság” – foglalta össze a mű lényegét KERO és hozzátette: ez az a pillanat, amikor a bulvársajtó megszületik, és egy pletykalap úgy tudja befolyásolni a közhangulatot, hogy emiatt gyilkosságok, támadások történnek és erősen jelen van az idegengyűlölet, hiszen köztudott, hogy a nép nem kedvelte az osztrák származású királynét. A rendező a rendhagyó történelemórának is beillő sajtótájékoztatón arról is beszélt, hogy Marie Antoinette a divat királynője volt, aki saját divatminisztert tartott. Felismerte, milyen fontos a nőknek a szépség, hogy tudatosan öltözzenek, különleges stílust alakítsanak ki, és szükségük van saját egyéniségük megmutatására.

Fotó: Kállai Tóth Anett

A musicalben hangsúlyos szerepet kap egy másik szál is, egy gyönyörű, romantikus, be nem teljesülő szerelem Marie Antoinette és egy svéd gróf, Axel von Fersen között, aki létező személy volt, Gusztáv svéd király egyik legközelebbi barátja. A gróf pontosan azt ismerte fel a királynéban, amit később az utókor is, hogy olyan nő volt, aki tudta, hogy a nőiességnek komoly és messzemenőkig való értéke van a világban. „Ebben a történetben nem a történelmi igazságok a lényegesek, hanem a viszonyok, amiket meg tudunk benne fogalmazni” – fejtette ki Kerényi Miklós Gábor.

A Marie Antoinette ősbemutatóját Japánban tartották 2006-ban, ezt követte két kisebb európai premier Brémában és Tecklenburgban, jelenleg pedig Koreában játsszák. „De nyugodtan mondhatjuk – tette hozzá Kerényi Miklós Gábor –, hogy a budapesti előadás, ami az összes eddigi színpadi feldolgozást alapul véve született meg, önálló változatnak tekinthető, ilyen értelemben tehát európai premier, ami reményeink szerint igazi nagy áttörést jelent majd a mű életében.” 

Fotó: Kállai Tóth Anett

Az újságírók ízelítőt kaptak a musical zenei világából is. Négy dal csendült fel Szabó P. Szilveszter, Homonnay Zsolt, Vágó Bernadett, Polyák Lilla, Gubik Petra, Vágó Zsuzsi, Gömöri András Máté és Horváth Dániel tolmácsolásában.

A Budapesti Operettszínház legjobb erőit vonultatja fel az előadásban. Az egyik szereposztásban Polyák Lilla és Gubik Petra lesz Marie illetve Margrid, a másikban Vágó Bernadett és Vágó Zsuzsi. A kártyákat keverő, a hatalomra vágyó és ezért mindenre képes Orleans herceg bőrébe Szabó P. Szilveszter és Homonnay Zsolt bújik, Lajos király megformálója Mészáros Árpád Zsolt valamint Magócs Ottó lesz. A svéd grófot, Axel von Fersen-t Gömöri András Máté és egy fiatal tehetség, Horváth Dániel alakítja. A további szerepekben az Operettszínház olyan színészei láthatók, mint Peller Anna, Kékkovács Mara, Siménfalvy Ágota, Auksz Éva, Kocsis Dénes, Veréb Tamás, valamint Bálint Ádám, Angler Balázs, Kisfaludy Zsófia, Prescsák Zita, Csuha Lajos, Pálfalvy Attila, Ottlik Ádám és Jantyik Csaba.

Fotó: Kállai Tóth Anett

A darabot Lőrinczy Attila fordította, a dalszövegeket Müller Péter Sziámi jegyzi, aki szakavatott ismerője a Lévay-Kunze szerzőpárosnak, hiszen nevéhez fűződik az Elisabeth, a Rebecca és a Mozart! magyar nyelvű változata is. Az előadás látványvilágáért Khell Csörsz díszlet- és Füzér Anni jelmeztervező felel. Zenei vezető Makláry László, meleltte Balas
sa Krisztián
vezényli az előadást, koreográfus Lőcsei Jenő.

A Marie Antoinette márciusi és áprilisi előadásaira január 12-től válhatnak jegyet az érdeklődők a Budapesti Operettszínház minden ismert elérhetőségén, valamint a jegy.hu országos hálózatában.

Forrás: Budapesti Operettszínház

Kapcsolódó tartalmak

Kaliforniai álom 1. – A filmről

Vincze Dániel

Magyar musical debütál ma este

admin

Krizbai Teca a Madách Színházban

Kiss Brigitta

Győri Nemzeti Színház, Győri Balett: bemutatók a jövő évadban

jambor.dorottya

Aranypálca – másodikként magyar karmester jutott a döntőbe

Buchmann-Horváth Emese