Hírek, beszámolók

Oliver! – Nagyszabású musical Veszprémben

Az Oliver a Veszprémi Petőfi Színház elmúlt fél évszázadának egyik legnagyszabásúbb zenés produkciója. Kentaur jelmezei és díszletei valóban gazdag látványvilágot ígérnek. Összeállításunkban az alkotók mesélnek a darabról.

A premiert megelőző napon a színház sajtótájékoztatót tartott, ahol a teátrum igazgatója, az előadás alkotói és felnőtt főszereplője egy-egy célzott kérésre válaszolva meséltek a próbafolyamatról és az előadásról.

 

Mit jelent ez a nagyszabású bemutató a Petőfi színháznak?

Oberfrank Pál (A Veszprémi Petőfi Színház igazgatója):

Ez a produkció nagyon nagy kihívás a Veszprémi Színház számára. Ez az előadás kilóg az idei Magyar évadunkból, viszont más apropója van: Charles Dickens születésének 200. évfordulójára emlékezünk vele. Eperjes Károly művészeti vezetővel az a célunk, hogy minél magasabb minőségű és sokszínű előadásokat tudjunk létrehozni a veszprémi közönségnek. Ilyen komoly, nehezen elkészíthető díszlet talán még sohasem volt a színházunk színpadán. Messze a képességeink fölött teljesítünk, de úgy gondolom, érdemes volt, fontos hogy a mi közönségünk is megtekinthessen egy ilyen nagyszabású musical produkciókat is.

 

 

Beszélne az előadás zenei világáról?

Oberfrank Péter (az előadás karmestere):

Ez már a negyedik produkció, amiben részt veszek itt Veszprémben, de mindegyik teljesen más. Ezt a musicalt 1960-ban komponálta Lionel Bart, aki inkább arról volt híres, hogy számokat írt nagy személyiségeknek. Nem volt képzett zenész, viszont csodagyerek volt. Mások hangszerelték az általa megálmodott dallamokat. Az Olivert is többször átdolgozták, ő maga is 1994-ben. Most még egy ennél is modernebb hangszerelésben hallható a darab, aminek tolmácsolásában a színház zenekara segít nekünk, szerencsére itt Veszprémben rengetek, jó zenész van, akik óriási odaadással vesznek részt ebben a komoly munkában.

 

 

 

Milyen érzés Veszprémben dolgozni?

Erkel László Kentaur (Az előadás díszlet- és jelmeztervezője):

Nagyon jó. Úgy gondolom, hogy egy olyan produkció jön itt létre, mind zeneileg, mind színészileg, hogy az bárhol Európában, vagy az egész világon megállná a helyét. Mikor megérkeztünk ide, akkor egy olyan nehézségű feladattal állítottuk szembe a színházat, ami az adott színházi struktúrában nem mindennapi, hiszen másfél hónapnál nincs több egy előadásra, mert továbbiakat kell bemutatni feszített tempóban, ahhoz, hogy meglegyen az éves repertoár. Mindenki komoly erővel és odaadással, küzdött azért, hogy idáig eljuthassunk ez alatt a rövid idő alatt. Én ezen a darabon, igaz nem ugyanebben a formában, de egyszer már dolgoztam az Egyesült Államokban és nagyon örülök annak, hogy most egy ilyen művészi produkcióban is részt vehetek, ahol nem kell azt az amerikai színházi ízt képviselni.  Ez egy komoly drámai történet, szórakoztatóan, fantasztikus minőségben elénekelve, kiemelkedő színpadi háttérmunkával. A musicalt leginkább a Star Wars-hoz tudnám hasonlítani, rengeteg minden történik a színpadon, a jelenetek nagyon sűrűn váltakoznak és sok a szereplő. 130 jelmez van a darabban, 22 gyerek háromszor öltözik át és a színészek is többször, tehát adtunk munkát bőven a helyi varrodáknak. körülbelül 20 éve már dolgoztam ebben a színházban, most nagyon jó újra itt lenni.

 

 

 

 

Mit gondol Fagin karakteréről? Milyen volt a gyerekekkel dolgozni?

Kőrösi Csaba (Színművész, Fagin, a tolvajfejedelem megtestesítője):

Fagin furcsa figura, ezért is kedvelik őt a gyerekek. Szerintem azért szereti meg Olivert, mert magát látja benne.  Az angyalból ördög, ördögből angyal kettősség jellemző rá, gyermekként Még ő is ártatlan volt, csak azután lett rossz, de ismét feltűnik a pozitív énje is, mert van az értelem, hogy pénz kell neki, de ott van az érzelem is, szereti a bandát, a gyerekeket. Nem csak ő, én is nagyon szeretem őket, ez a harmadik közös darabunk, volt az Isten pénze, aztán a Legyetek jók, ha tudtok! és most az Oliver, összekovácsolódtunk, csapattá váltunk. Csodálatos érzés, amikor próba után odajönnek hozzám tanácsot kérni, vagy csak úgy beszélgetni.

 

 

 

Mit mondhat el ma Oliver története? Ön mit szeretne belőle kiemelni?

Nagy Viktor (A darab rendezője):

Ez a dickensi világ, ami itt bemutatásra kerül, vészesen hasonlít a mai világhoz. Ez nem egy erőszakos aktualizálás. Sokszor kérdezik, hogy mit üzen egy adott darab, evvel mi semmit nem akarunk üzenni, eljátszunk egy történetet, amit az író a saját korában alkotott, de mégis ismerős számunkra is. Korai kapitalizmus: szegénység, nyomor, gyerekmunka, bűnözés, koldusok, úgy gondolom Dickens tudta, hogy ez sajnos még évtizedek múlva is aktuális lesz és igaza volt. Egyetlen egy dologra fel lehet fűzni a darab mondanivalóját: lehet bármilyen nyomorúságos és kilátástalan a világ, de mégis van kivezető út, mégpedig az emberség. Ezt sajnos sokszor elfelejtjük, mert legtöbbször minden a pénzről szól. Nem azt mondom, hogy a csodákban kell, hinni, hanem, hogy az embernek van egy olyan képessége, ami lehetővé teszi, hogy túlélje a rossz helyzeteket.  Mindig felcsillan egy reménysugár, az emberség megnyilvánulása, ami helyrerakja a dolgokat. Sok musicalnek nincs semmi mondanivalója, csak látványvilága, de ez a darab erről szól ezért érdemes megcsiná
lni. Nem csak szórakoztató, hanem katartikus élményt is nyújt és ez nagyon fontos. Én a Shakespeare-i színházban hiszek, az a jó, ha egy darab sokféle réteghez szól. Ez az előadás tipikusan ilyen, tud szólni azokhoz, akiknek a látvány és a zene a legfontosabb, de van története és tovább is gondolható, például úgy hogy ideje lenne pozitív irányba megváltoztatni a világunkat. Meg tud érinteni egy 7 éves gyereket, egy 70-es éveiben járó, sok mindent megélt idős embert és egy 20 éves fiatalt egyaránt.

 

 

 

Mesélne nekünk a darab mozgásvilágáról?

Gyenes Ildikó (Az előadás koreográfusa)

A darabban a gyerekeknek van a legtöbb táncos jelenetük, a felnőtt színészeknek kevesebb. Általában a musical műfajnál nem lehet egyféle technikára leszűkíteni a táncot, a koreográfiát, igazodni kell a szereplőkhöz és a történésekhez, fűszerezni kell egy kis huncutsággal, ami illik a karakterek jelleméhez és a szereplők testi adottságaihoz, ez gyakran improvizációk útján alakul ki. A gyerekek tanításában nagy segítségemre volt, hogy nekem is van egy kisfiam, így jobban tudtam, hogyan foglalkozzam velük. Természetesen nagyon nehéz 23 gyereket egyszerre koordinálni és nekik sem volt könnyű dolguk, egyszerre figyelni a szövegre, a kellékekre, a mozdulatokra, de nagyon ügyesen megoldották.

 

 

A sajtótájékoztatón Arbas Socias Carlos és Patkós Márton is részt vettek, akik felválta alakítják az előadás címszereplőjét. Elmondásuk szerint a szöveget könnyen megtanulták, a tánccal több problémájuk volt, de most már nagyon megszerették és boldogok, hogy a Petőfi Színházban szerepelhetnek.

Stern Ágnes

Kapcsolódó tartalmak

A Vámpírok fogsoráról

Vincze Dániel

Chaplin musical szeptembertől a Broadway-n

Sándor Petra

Harmincnegyedik alkalommal adták át a Színikritikusok Díját

Sándor Petra

Tony-díj 2011: best of Neil Patrick Harris (videóval)

Volf Anna

Jekyll és Hyde Siófokon

admin