Hírek, beszámolók

One last refrain – búcsúzik a Rent

„Kell egy dal – ami őszintén szól,
és mint a tűz úgy lángol,

s tán örökké él…”

Ma este játsszák utoljára a Broadway-n Jonathan Larson korszakalkotó kultusz-musicalét, a Rentet.

A Broadway-premiert 1996. április 29.-én tartották a Nederlander Theatre színpadán, az előadás azonnal a közönség és a kritikusok kedvence lett. A bemutató évében a Tony-díjon, a Kritikusok Díján és a Drama Desken kívül a Pulitzer-díjat is elnyerte. A rock-musical a New York-i East Village fiatal művészeinek életét és küzdelmeit mutatja be megrendítően valósághűen. Hatása, jelentősége, stílusa miatt a Rentet a ’90-es évek Hair-jének tartják.

A siker kulcsa a zeneszerző-szövegíró Jonathan Larson.
Larson az East Village művészeinek tipikus életét élte. Többedmagával bérelt egy olcsó szobát a Greenwich Streeten, hétvégenként pincérkedéssel egészítette ki jövedelmét, állandó pénzhiánnyal küzdött, de a mostoha körülmények ellenére is megszállottan dolgozott azért, hogy elérje azt, ami minden musical-szerző álma: hogy bemutassák egy darabját a Broadway-n.
Eleinte az utópisztikus témák vonzották. Musicalt szeretett volna írni Orwell 1984 című regényéből, de nem tudta megszerezni a feldolgozáshoz szükséges jogokat. Végül a Superbia című, színházi előadásként soha be nem mutatott musical zárta le ezt a szerzői korszakát.Jonathan Larson
Ez után fordult személyesebb témák felé. 1991-ben fejezte be a 30/90 című rock-monológot, amelyet később – több változatban – elő is adott az off-Broadway-n. A nagyközönség által is ismert verzió a Larson halála után, 2001-ben az off-Broadway-n bemutatott, háromszereplőssé átírt tick, tick… BOOM! (Robbanás előtt), amely kis túlzással szóról szóra önéletrajzi musicalnek tekinthető.
1988-ban egy barátja ajánlására kezdte el foglalkoztatni a gondolat, hogy musicalt írjon Puccini Bohémélet című operájából. A történetet áthelyezte a ’90-es évekbe, és főhősei fiatal New York-i művészek lettek. Míg a tick, tick… BOOM!-ban Larson saját személyére helyezte a hangsúlyt, addig a Rent egy nagy tabló az East Village fiataljairól. A problémák, az élethelyzetek, a körülmények hasonlók, csak a nézőpont más.

Eleinte semmi nem utalt arra, hogy a Rent messzebbre jut majd, mint mondjuk a Superbia. A kezdet itt is egy műhely-előadás (workshop) volt 1993-ban, amit egy soha nem publikált stúdiófelvétel követett 1994-ben. A felvétel érdekessége, hogy Mark szerepét már ekkor is Anthony Rapp, Mimiét pedig Daphne Rubin-Vega énekelte fel. Ez a verzió is átírásra szorult, de 1995-ben végre úgy alakultak a körülmények, hogy megnyílt a lehetőség a musical bemutatására az off-Broadway-n. Egy itt elért  siker sok esetben az előadás belépőjét biztosíthatja a Broadway-re, így az off-Broadway premiert nagy gonddal készítették elő.

Larson nem érhette meg a Rent premierét. Élete első interjúja után néhány órával, az első off-Broadway előadás napján holtan találták otthonában. A 35 évesen szívbetegségben elhunyt szerző halála még jobban felerősítette művének üzenetét: „no day but today”.
Az off-Broadway premier után három hónappal átkerült a Rent a Broadway-re változatlan szereposztással, változatlan formában. Az eredeti Broadway-szereposztás akkor még ismeretlen tagjai hamarosan a műfaj legnépszerűbb előadói közé kerültek. Idina Menzel, Daphne Rubin-Vega, Anthony Rapp vagy Adam Pascal neve valószínűleg minden musical-rajongó számára ismerősen cseng.

A Broadway-bemutatót követő díjeső megtette hatását: a Rent elindult a világhír felé vezető úton. Egyszerre több társulat kezdett turnézni az előadással Amerikában, és hamarosan megtartották a bemutatót a musical másik fővárosában, Londonban is. A darab azonban a West Enden  nem tudta megismételni a New York-i hatalmas sikert.

RentA Rentet eddig 22 nyelvre fordították le, és több mint 40 országban játszották – többek között hazánkban is. 2005-ben elkészült a filmváltozat, de nem aratott osztatlan sikert.
A sok produkció között különleges helyet foglal el a 2007-ben Londonban bemutatott „Rent Remixed”, ami arról lett híres (hírhedt), hogy modernebb köntösben próbálta meg közelebb hozni a mai fiatalokhoz Larson musicalét – a nézők és a kritikusok többségének véleménye szerint kevés sikerrel.

Az utolsó Broadway-előadással a Rent történetében lezárul egy korszak. Vasárnap este a Nederlander Theatre színpadán – mely a Rent otthona immár 12 éve – utoljára hangzanak fel Larson jól ismert dalai. A nézőtéren ülő szerencsések a jelenlegi szereplőkön kívül a Rent korábbi sztárjait is láthatják majd. Az utolsó előadásról hivatalos felvétel készül, amit szeptember végén vetítenek az amerikai mozik.

Búcsúzik tehát a Rent attól a várostól, amely ihlette, ahol megszületett. De a világ minden táján továbbra is sok produkció visszhangozza Jonathan Larson szavait:

„No other path
No other way
NO DAY BUT TODAY!”

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Meghallgatás Kaposváron

admin

Spring Awakening: megvan a londoni szereposztás

admin

Lezárult a Madách Színház musicalpályázatának második szakasza

admin

Úgy élj, mint a szél – Baranyai Annamária és Balogh János zenés estje

Buchmann-Horváth Emese

A Mamma Mia sikertörténete

Vincze Dániel