Hírek, beszámolók

Reflektorfényben az Avenue Q – Érdekességek a VLM-től!

Tudtad-e?

Nem az Avenue Q volt a Lopez-Marx szerzőpáros első közös műve. Első ötletük az volt, hogy a televízió számára a Szezám utca karaktereit felhasználva megírják a Hamlet paródiáját (Kermit, Prince of Denmark). Nyolc dal és a szövegkönyv készült el a műből. A történet alapötlete szerint Kermit Dániába utazik, ahol kiderül, hogy ő Hamlet hasonmása. Ennél fogva lépten-nyomon összekeverik őket, és ez érdekes bonyodalmakhoz vezet.

A szerzőpáros 2000-ben Kleban Díjat kapott a darabért, majd a Szezám utcát készítő Jim Hanson Company látókörébe került a projekt. A film végül nem valósult meg, mert úgy találták, hogy nem a gyerekekhez szól.

A visszautasítás hatására döntöttek úgy a szerzők, hogy saját báb-karaktereket kell alkotniuk, mert így nem lesz szükségük a Jim Hanson Company beleegyezésére vagy segítségére.

A szövegkönyv írója, Jeff Whitty később csatlakozott a dalszerzőkhöz. Az ő megérkezése előtt még nem volt a történetben szerelmi szál, ugyanakkor a szerelmes dalok (Fine, Fine Line; Mix Tape) készen voltak. Központi helyet foglalt el viszont a sztoriban egy autóbaleset, ami Whitty-nek köszönhetően kikerült a musicalből.

A Wicked szerzője, Stephen Schwartz bár elismert és sikeres musicalszerző, még nincsen Tony-díja. Legtöbben azt valószínűsítették, hogy 2004-ben a Wicked dalaiért végre haza viheti a rég áhított Tony-t, ám a szavazók az Avenue Q szerzőinek ítélték a rangos díjat. A pletykák szerint a Tony-gálán a Lopez-Marx szerzőpáros győzelmének kihirdetése után Stephen Schwartz elhagyta a termet.

Robert Lopez és Jeff Marx mindketten zeneszerzők és dalszöveg-írók is egyben. Felmerülhet a kérdés, hogy milyen módon dolgoztak együtt az Avenue Q megírásakor.

Saját bevallásuk szerint nem osztották fel a munkát egymás között, hanem mindent együtt csináltak. Olyannyira, hogy törekedtek arra, hogy külön-külön ne is foglalkozzanak a musicallel, csakis együtt. Így valóban minden dal közös munka, és minden ötlet közös gondolkodás eredménye.

Nem csak valamelyikük lakásán a zongora mellett agyaltak a musicalen. Egyikük szavai szerint az Avenue Q legnagyobb része éttermekben és kávézókban született.

Az off-Broadway próbák alatt került ki a musicalből a Tear It Up and Throw It Away című dal. Később Stephanie D’Abruzzo (Kate) és Rick Lyon (Nicky) felénekelte, és cd formájában az eredeti műsorfüzettel megvásárolhatták az érdeklődők.

How Much Do The People In Your Neighborhood Make? című dal pedig akkor került ki a darabból, amikor biztossá vált, hogy nem tévéműsor, hanem színpadi előadás lesz az Avenue Q-ból.

A díszlet elkészítésénél a méret nagy dilemmát okozott az emberek és a bábok eltérő magassága miatt. Végül egy kompromisszumos megoldásnál maradtak: a díszletben szereplő ajtók és ablakok az emberek számára kicsit kicsik, a bábok számára pedig kicsit nagyok, így nem látszik olyan nagynak a különbség az emberek és a bábok magassága között.

A díszlet alapötletét a különböző helyeken nyitható Adventi naptár adta.

A Broadway-re szinte egy az egyben az off-Broadway előadás került át. Az alkotók attól féltek, hogy a nagyobb térben nem gyakorol akkora hatást a nézőkre egy-egy poén vagy helyzet, mint a kisebb off-Broadway színházban, de tévedtek. A színészek meglepődve tapasztalták, hogy sokkal hevesebb reakciót vált ki a darab a nagyobb létszámú közönségből, ráadásul olyan mozzanatokra is reagált a Broadway-közönség, amire az off-Broadway-n semmiféle visszajelzés nem jött.

Az off-Broadway zenekar 4 főből állt, a Broadway-re két zenésszel többet szerződtettek.

A Broadway-előadás színpadra állításának, valamint a hozzá kapcsolódó reklámoknak a teljes költsége 3,5 millió dollár volt. Ez odaát roppant alacsonynak számít, hiszen a Broadway-n a prózai előadásokat körülbelül 2, míg a sokkal költségesebb musicaleket átlagosan 6-10 millió dollárból viszik színre.

A báb-karakterek sikere a szerzők szerint abban áll, hogy egytől egyig „stilizált változatai azoknak az embereknek, akiket ismersz”.

A Broadway-premiert kísérő reklámhadjárat előtt nagy kérdés volt, hogy a produkciónak előnye vagy hátránya származik-e abból, ha a bábok is megjelennek a plakátokon és a reklámfilmekben. Végül úgy döntöttek, hogy a reklámokban a bábokat és a színészeket egyaránt szerepeltetik.

Robyn Goodman producer szerint az Avenue Q abban különbözik az egyéb, fiatalok által írt és napjaink problémáit humorosan bemutató alkotásoktól, hogy nem cinikus, és végkicsengése optimista, éppen ezért szerethető.

Az Avenue Q néhány báb-szereplője a Szezám utca egy-egy karakterének paródiája. Nicky megfelelője Ernie, Trekkie-é Cookie Monster, Rodé pedig Bert.

A két Bad Idea Bear az Amerikában nagyon népszerű Care Bears (Szíves bocsok) kifigurázott mása.

Az Avenue Q egy kitalált New York-i utca. Manhattanben található az Avenue A, B C és D, a brooklyni utcanevei között pedig szinte az egész abc megtalálható az Avenue A-tól az Avenue Z-ig, néhány kivétellel. Ezek közé a kivételek közé tartozik az Avenue Q. Ezen a környéken megy keresztül a Q jelű metró, melynek a logója emlékeztet az Avenue Q New York-i produkciójának logójára.

Az Avenue Q-t az évad legelején mutatták be a Broadway-n. Itt is, mint minden Broadway-előadásnál a cél az évad végi Tony-gálán való jó szereplés volt. Azért, hogy a Tony-szavazók még véletlen se feledkezzenek meg a jóval korábban bemutatott Avenue Q-ról, egy „választási kampány” keretében emlékeztették őket a kedves báb-musicalre.

Vote Your Heart című dalt a Tony-szavazók számára írták a szerzők. Ebben Rod azon gondolkodik, hogy a Rotary Klub elnökválasztásán kire szavazzon. A tehetős bankárra, aki talán cserébe megívná a kastélyába, vagy egy régi barátjára, esetleg arra a jelöltre, akinek a legszebb a mosolya.

Purpose című dalt Christmas címmel, átírt szöveggel az eredeti londoni szereposztás tagjai énekelték el a West End Christmas nevű eseményen. A felvétel később cd-n is megjelent.

Time című dal a londoni előadáshoz készült. Klipet is forgattak hozzá, amit a két felvonás közötti szünetben vetítettek a preview-k alatt.

A Las Vegas-i előadás eredetileg többé-kevésbé a Broadway-előadás másolata volt. Később a vegasi színházi hagyományoknak megfelelően egyfelvonásos, 90 perces produkcióvá dolgozták át.

Gary Coleman karak
tere ment át a legtöbb változáson. Az amerikai előadásokban Garyt nők játsszák, míg Londonban férfiakat válogattak a szerepre.

Mivel Gary Coleman neve más országokban nem mond túl sokat, a későbbiekben az ő karakterét több helyen is lecserélték. Izraelben például Gary helyett egy ottani híresség, Michal Yannai szerepelt, aki ráadásul saját magát alakította a darabban. Mexikóban is egy helyi színészre utalt Gary karaktere, ám a színészt nem nevezték meg. A magyar előadásban Michael Jacksont láthatjuk Gary Coleman helyett.

Az Avenue Q a legsikeresebb produkció, aminek a New York-i Golden Theatre valaha otthont adott. Minden korábbi darabjuknál nagyobb bevételt termelt, és minden korábbinál hosszabb játszási sorozattal büszkélkedhet.

Special a Gypsy című musical, míg a The More You Ruv Someone a West Side Story előtti tisztelgés.

Az Avenue Q bábjai népszerű vendégei a különböző tévéműsoroknak világszerte. A promóció részeként mindegyikükkel készült tévéinterjú New Yorkban és Londonban is.

A musical rajongói közé tartozik David Hasselhoff, aki nem csak a Broadway-n látta az előadást, de a londoni premieren is jelen volt. Úgy nyilatkozott, hogy szívesen venné, ha az Avenue Q szerzői elkészítenék a Baywatch musical-változatát.

A Broadway 2003-2004-es évadának fontosabb eseményeit, kulisszatitkait mutatja be az érdeklődőknek a Show Business: The Road To Broadway című film, mely dvd formájában is megjelent. Az alkotók négy Broadway-musical útját követték az évad végéig. A négy kiválasztott musical az Avenue Q, a Caroline Or Change, a Taboo és a Wicked volt.

Bölcsességek… a mi utcánkból!

 

„Everyone is a little bit racist.”

„Look around and you will find,
no one’s really color-blind.”

„Four years of college
and plenty of knowledge
have earned me this useless degree.”

„Is there anybody here it doesn’t suck to be?
It sucks to be me!”

„If you were gay
that’d be okay.
I mean ’cause, hey,
I’d like you anyway.”

„The Internet is for porn.”

„Right now you are down and out and
feeling really crappy
And when I see how sad you are
it sort of makes me…
happy!”

„The more you love someone the more you want to kill them.”

„I wish I could go back to college.
In college you know who you are.”

„Except for death and paying taxes
Everything in life is only for now!”

„SEX
– is only for now!
YOUR HAIR
– is only for now!
GEORGE BUSH
– is only for now!”

„I can make you feel special.”

„There’s a fine, fine line
between what you wanted, and what you got.
You gotta go after the things you want
while you’re still in your prime.
There’s a fine, fine line
between love, and a waste of time.”

„Helping others brings you closer to God,
so give me a quarter…”

„I dated a monster once, but got sick of pickin’ the fur outta my teeth.”

„Thank you gentlemen and… obstacles to those gentlemen.”

„You’ll be faced with problems
of all shapes and sizes.
You’re going to have to make
a few compromises
for now.
But only for now!”

Hasznos linkek:


Avenue Q a Broadway-n

Avenue Q Londonban

Avenue Q Budapesten

Avenue Q Szingapúrban

Avenue Q Kanadában

Avenue Q Mexikóban

Avenue Q Ausztráliában

The Lyon Puppets

Jeff Marx: How To Win A Highschool Election

Working In Theatre – az American Theatre Wing beszélgetés-sorozatának vendége az Avenue Q

BMI Theatre Workshop

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

A Magyar Költészet Napjára

Buchmann-Horváth Emese

Tarzan – Hamburg

Nagy Péter

Hatan szeretnének színházigazgatók lenni Pécsen

admin

Átadták a Dömötör-díjakat Szegeden

Volf Anna

Finding Neverland: filmből musical?

admin