Hírek, beszámolók

Szenved a Billy Elliot, tarol a The Book of Mormon a Broadway-n

A The Book of Mormon, a Wicked és a Lion King tarolt, sok előadás viszont csak szenvedett a Broadway-n ezen a nyáron. A producerek szerint mindenről a Cirque du Soleil tehet.

A nyári “turistavadászat” nem a korábban megszokott módon zajlott le a Broadway-n. A szokásos szereplők mellett ugyanis megjelent a Cirque du Soleil társulata, akik a 6000 fős Radio City Music Hallban heti 9 alkalommal adják elő Zarkana című produkciójukat június óta. (Az összehasonlítás kedvéért: a legnagyobb Broadway-színház a Gershwin Theatre, a Wicked otthona. Nézőterén körülbelül 1800-an férnek el.) Bár a Cirque du Soleil a Broadway-előadásokkal ellentétben nem közli hétről hétre a bevételi adatait, a becslések szerint a Broadway top-előadásait lekörözve mintegy kétmillió dolláros bevételre tesznek szert minden egyes héten.

Egy ilyen váratlan versenytárs szinte minden Broadway-produkció számára megnehezíti a talpon maradást.
Szeptember első hétvégéjén az alig 150 előadást megért Baby, It’s You, valamint a nagy reményekkel bemutatott Kapj el, ha tudsz is lekerült a műsorról. (Utóbbi fél évig futott a Broadway-n.)

Priscilla Queen of the Desert (Priscilla, a sivatag királynőjének kalandjai) a Broadway-n példátlan módon pénzvisszafizetési garanciával próbálja a nézőket becsábítani az előadásra. A musical reklámozásába intenzíven beszállt a show egyik producere, az ismert színésznő, Bette Middler is. A Priscilla másik producere, Garry McQuinn úgy nyilatkozott, hogy már nagyon bánják, hogy az egyik legzsúfoltabb Broadway-szezonban hozták az előadást New Yorkba.

A szintén gyengélkedő Sister Act (Apácashow) producerei is a reklámokon próbálnak változtatni. A premier óta eltelt hónapokban a musicalt a ragyogó, ám ismeretlen főszereplővel, Patina Millerrel próbálták eladni – sikertelenül. Most olyan hirdetéseken dolgoznak, amelyekkel a turisták számára is vonzóvá tudják tenni az előadást.

A 2008-as világra szóló Broadway-siker és a számtalan Tony-díj után szinte hihetetlen, hogy a Billy Elliot is a rosszul teljesítő előadások listáján szerepel. A néhány hónapja még a Wickedével és az Oroszlánkirályéval vetekedő bevételi mutatók hatalmasat zuhantak, múlt héten a jegyek kevesebb, mint 60%-át tudták csak értékesíteni. A producerek úgy reagáltak a visszaesésre, hogy bejelentették: kreatív változtatásokat eszközölnek az előadásban. A dialógusok átírásával szeretnék elérni, hogy könnyebben befogadható legyen a musical.

Az Addams Family producerei hagyományosabb módot választottak a jegyeladások növelésére: a nyár elején szerződtették Brooke Shields-et. A nyár végére azonban világossá vált, hogy a hollywoodi sztár sem tudja megmenteni az előadást, hiszen december végén lekerül az Addams Family a Broadway-n.

A Broadway bevételi toplistáját évek óta a Wicked vezeti. Stephen Schwartz musicalének elsőségét hosszútávon csak az Oroszlánkirály veszélyeztette eddig, párszor (többek között az elmúlt héten) sikerült is megszereznie az első helyet. A két nagyágyúhoz időszakosan egy-egy új előadás csatalkozik. (Hosszú ideig tanyázott a premier után a dobogó harmadik fokán a Billy Elliot.) Jelenleg a márciusban bemutatott, Tony-díjas The Book of Mormon, és a júniusban bemutatott Pókember bevételi adatai tudják felvenni a versenyt a két mesemusicallel. Utóbbi előadás rendkívül magas üzemeltetési költséggel bír, így a nyár nyertese egyértelműen a jóval kisebb költségvetésű, magas jegyárak mellett is teltházas The Book of Mormon.
A Variety összefoglalója szerint a múlt heti képzeletbeli dobogó első helye az Oroszlánkirályé lett (1675 férőhelyes nézőtér, 1.299.169 dolláros bevétel), a második helyre – nagyon kevéssel lemaradva – a The Book of Mormon futott be (1075 férőhelyes nézőtér, 1.293.582 dolláros bevétel), a Wicked heti bevétele pedig ezúttal csak a harmadik helyre volt elég (1800 férőhelyes nézőtér, 1.253.990 dolláros bevétel). A The Book of Mormon eredménye a nézőtér nagyságának figyelembe vételével kivételes, ráadásul ez a musical volt az egyetlen a Broadway-n, amely a hagyományosan rossznak számító héten (a Labor Day után) teltházas tudott maradni. (Összehasonlításként: az Oroszlánkirály 8, a Wicked 10 százalékot rontott az ominózus héten.)
A The Book of Mormon rajongóinak további jó hír, hogy az ew.com tegnapi értesülései szerint a musical szerzői a megfilmesítést is kilátásba helyezték.

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Zenés előadások a DESZKA színházi fesztiválon

Volf Anna

Ének az esőben közönségtalálkozó

Buchmann-Horváth Emese

Webber-gála

Nagy Péter

My fair lady a Centrál Színházban

Sándor Petra

Kovács Áron musical címszerepben – Robin Hood a Margitszigeten

admin