Kritikai sarok

"Szerelem nélkül mit ér az élet?" – Egy New York-i lány kalandjai a Pesti Magyar Színházban

A Sweet Charity egy fiatal, törékeny, mégis harcedzett lányról szól, aki semmi másra nem vágyik, mint hogy szeressék, hogy észre vegyék. Charity, aki idestova nyolc éve a Fan-Dango lokál táncosa, mindenféle urak különleges vágyainak kiszolgálója, sem vágyik másra, minthogy egyszer eljöjjön érte a mesebeli herceg, s kiszabadítsa őt ebből a nyomorgó, lélektelen világból. A fiatal lány a testét igen, a lelkét még nem adta el. Újabb és újabb csalódásokon esik át, mégsem adja fel a reményt. Határtalan naivitása lendíti át a legkeményebb helyzeteken is. Charlie, az ingyenélő vőlegénye csak a lány összekuporgatott pénzére vágyik, s rövid úton „szakít” vele, kirabolva, majd tóba dobva őt. De a fiatal, naiv lány még ebből sem tanul. Szabadidejében a várost járja, s különböző kalandokba bocsátkozik. Szemtanúja lesz a híres filmsztár, Vittorio Vidal és felesége, Ursula hangos szóváltásának, majd a színész neje bosszantásaképp felviszi a lányt a lakására. Charity ámul a csillogástól, s remegő tini lányként csacsog a „félistennel”. „Szerelem nélkül mit ér az élet?” – idéz Charity Vidal egyik filmjéből, de a lánynak mégsem terem ennél több babér. A nosztalgiázó „félisten” és felesége már aznap este kibékülnek, s az ágyban kötnek ki, miközben Charity a feleség elől elrejtőzve a szekrényben tölti az éjszakát.
Majd próbál munkát találni. Nem sok sikerrel, hisz semmihez nem ért. Nem beszél nyelveket, írógépet távolról sem látott még, s nem beszél választékosan, s semmilyen iskolát nem végzett. A kudarcba fulladt munkaügyis jelenése után szorul be a liftbe egy pánikbeteg fiatalemberrel, Oscarral. S itt minden megváltozik. A fiú felfigyel a lányra, s kissé bátortalanul, de összeszedi magát, s randevúra hívja Charity-t, aki azonban a hatodik találkozó után sem meri elmondani, hol dolgozik valójában. A ligetben faképnél hagyja a srácot. Később, összeszedve bátorságát, felfedi titkát, de a szerelmes Oscart ez sem zavarja. Már el is jegyzik egymást, készülnek az esküvőre, mikor a pánikbeteg fiú a lokálban tett bemutatkozás után újra pánikba esik, s visszaretten a házasságkötő előtt. Búcsút vesz a lánytól, aki már nem térhet vissza régi életébe sem. Az igazán magára maradt Charity azonban nem adja fel. Kofferral a kezében elhatározza, valahol máshol új életet kezd.

Ruttkay Laura (fotó: Tyukodi László)

Charity egyfajta női bohóc, egy női Chaplin-figura, aki a maga esetlenségével éri el, hogy felfigyeljünk rá. Nem lehet nem észrevenni. Kapcsolatba kerül velünk. Többnyire sajnálatot vált ki belőlünk, azonban mindenképpen szerethető figura. Persze, néha már sok. Az a tipikus naiv lány, akinek be nem áll a szája, aki mellett a férfi nem juthat szóhoz, aki óriási szeretetével szinte agyonnyomja szeretett „áldozatát”. Alakjával először Federico Fellini, az olasz filmmágus alkotásában, a Cabiria éjszakáiban találkozhattunk, majd Itáliából Bob Fosse költöztette át a tengerentúlra, a hatvanas évek New York-jába Neil Simon segítségével. Az Operettszínház 2003-as bemutatóján (r.: Alföldi Róbert) ismerhette meg először Charity történetét a magyar publikum. A Magyar Színház mostani produkcióját Pelsőczy Réka rendezte, aki a legfőbb szerepeket lekettőzte. A címszerepben Auksz Évát és Ruttkay Laurát láthatjuk. Utóbbi azonban egyik mellékszerepben feltűnik az első szereposztásban is. S ugyancsak két férfi alakítja Oscar karakterét is. A két szereposztás jelentősen eltér egymástól mindkét főszereplő esetében. A karakterek különbözőségét a bizonyos jelenetekben eltérő jelmezek is felszínre hozzák. A táncos múlttal rendelkező, kiváló torkú Auksz Évától nem áll távol ez a szerep. Ruttkay Laura azonban kislányos mozgásával, tiszta, mindig rácsodálkozó tekintetével, szeleburdi játékával ellensúlyozza kissé szerényebb hangi adottságait. Charity karakterét ő is tökéletesen megtalálta.
Oscar szerepében Jegercsik Csabát és Gémes Antost láthatja a közönség, s itt talán még erősebb a két karakter közti különbség. Gémes először nagyon is esetlen fiúként jelenik meg a liftes jelenetben, akár egy szétszórt egyetemista szemben Jegercsik kicsit szárazabb hivatalnok/menedzser-alakjával. Gémes azonban nagyon hamar a férfiszív széles skáláját vonultatja fel. Először előttünk áll a félénk, pánikbeteg, görcsös fiú, majd a bátorságát összeszedő srác, a szerelmes Oscar. Később látjuk őt, amint szembe kell néznie a ténnyel, a lány, akit szeret, nem közönséges foglalkozást űz. De még ekkor is győz a szerelem. Gémes arcán nagyon jól leolvashatók, mit érez ilyenkor egy szerelmes, ámde kételyekkel küzdő férfi. A lokálban tett látogatás során fokozatosan komorodik el, s teljesen eluralja őt az undor. Az undor a környezet miatt, az undor amiatt, hogy szíve hölgyéhez hány, meg hány férfi nyúlt már hozzá. S aztán ott áll előttünk a házasságkötő terem előtt, s látjuk, amint szemlesütve kimondja: „Nem tudom megtenni!” Ruttkay Charityjének arcán emitt fagy le a naiv mosoly, s jelenik meg rajta valami döbbent beletörődés, nincs remény, nincs kiút. Az ő kettősük Pelsőczy Réka nagyon jó választása.

S egytől-egyig nagyon jók a mellékszereplők is. Szűcs Kinga (Nickie) és Steinkohl Erika (Helene) Charity barátnőinek szerepében csábítóan táncolnak, felszabadultak, s jól is énekelnek. A prózai jelenetekben pedig még tovább tudják árnyalni a keményszívű bártündérek jellemét. Arcukról hol a fásultság, hol az új élet reménye olvasható le. Ha nem is táncol, s nem is énekel, mégis a darab egyik legjobb prózai mellékszereplője Dániel Vali Carmen Pignatelli szerepében, aki a rossz nyelvek szerint már az első telepeseket is kényeztette bájaival. Egyfajta Madám, aki csípős nyelvével fegyelmezi a lázongó lányokat, s aki ugyanakkor egyfajta tyúkanyóként terelgeti őket, lelki támaszt adva nekik.
A lányok gazdája, a rossz modorú Herman egyhangú szerepe mellett Pavletits Béla egy másik jelmezt is magára húzhatott, Daddy Brubeckét, aki hippi szektavezérként az egyik legjobban megkoreografált jelenetben uralja táncosaival a színpadot. Ha nem is nagy szerepben, de látható volt a deszkán Tóth Sándor is, aki az olasz filmsztár, Vittorio Vidal megszemélyesítőjeként újra megmutathatta játékos énjét a színpadon. Vidal kezdetben  hisztérikus, talján dzsigolóként jelenik meg előttünk, de a tiszta szívű Charity belőle is kihozza a romantikus, gyengéd férfit. Charity csodálja a sztárt, ő pedig megnyugszik a csillogó szemű lány láttán. Érdemes még megemlíteni a több epizódszerepben feltűnő Szatmári Attilát, a Vidal feleségeként színre lépő Benkő Nórát, valamint a lokál egy szem férfi táncosát, a Sam szerepében megjelenő, akrobatikus képes
ségeit csillogtató Horváth Zoltánt.

Jelenet a darabból (fotó: Tyukodi László)

Nem vitás, a Magyar Színház ezzel a premierrel felzárkózott a pesti Broadway másik két teátrumához, a Madáchhoz és az Operetthez. Cziegler Balázs színes, ötletes, könnyen mozdítható díszletelemei, Bujdosó Nóra változatos jelmezei s Dékány Edit örökkön mozgó, izgalmas koreográfiája kerek egésszé formálják Charity történetét. Puskás Péter és a Budapest Jazz Orchestra pedig a gyönyörű, tisztán hallható, fülbemászó dallamokról gondoskodnak. Pelsőczy Réka nagy fába vágta a fejszéjét. Az inkább színészként, mint rendezőként működő művésznő egy interjúban elmondta: „Általában magasabbra tartjuk a prózát a musicalnél. Ettől függetlenül háromszor több munka a musical megrendezése. Olyan, mintha három darabot rendeztem volna egyszerre…” – utalva a próza, a zene és a tánc hármasára. A Magyar Színház teltházas és vastapsos premierje után talán elmondható, megérte a fáradság. A Sweet Charity valóban az idei évad sikerdarabja lehet a Magyar Színházban.

(A fotókat Tyukodi László a Magyar Színház megbízásából készítette)

Rechtenwald Kristóf

Kapcsolódó tartalmak

Kerényi Miklós Máté születésnapi koncertje a Budapesti Operettszínházban

Sándor Petra

Ricky Martin visszatér a Broadway-re

admin

Rendszerhiba

admin

Rendhagyó módon népszerűsítették az Iseumi Szabadtéri Játékokat Szombathelyen

Volf Anna

Új fenntartóhoz kerülhet az Operettszínház

Volf Anna