Interjúk

Szerencsés és boldog vagyok

A Fix TV-ben készült riportban is megemlítetted, hogy eredetileg táncosként indultál. Hogy sodródtál mégis a musicalszínház felé? Mióta tart a tánc, és mióta az éneklés iránti szerelem?

Engem tulajdonképpen a szüleim vezettek rá erre a dologra, ugyanis kiskoromban nekik köszönhetően tánciskolába jártam, de tanultam gitározni és dobolni is. Hamarosan kiderült, hogy akkor a tánchoz volt a legnagyobb affinitásom. Édesanyám hallotta, hogy egy ungvári művészeti iskola felvételt hirdetett táncosoknak, és azt javasolta, menjek el és próbáljam meg. Nem sok kedvem volt hozzá, de legnagyobb meglepetésemre felvettek, és ennek köszönhetően négy évet tölthettem el ott.

Ami az éneklést illeti, a szüleim elmondása szerint már gyerekkoromban is rengeteget énekeltem, de ennek a dolognak az igazi szeretete 22-23 éves koromban kezdődött Debrecenben. Táncos karrierem elején egy kolléganőm jelezte, hogy szerinte kiemelkedő hangi adottságokkal rendelkezem, és azt javasolta, próbálkozzak meg pár dal betanulásával a musicalirodalomból. Összemásolt nekem pár olyan számot egy cd-re, amik hozzám közel álltak, én pedig megtanultam őket. Így ismertem meg a Jézus Krisztus Szupersztárt, az Evitát és a többi legendás musicalt. Más musicalszerzők is közel kerültek hozzám az évek folyamán, de a József szerzője, Andrew Lloyd Webber az egyik kedvenceim közé tartozik.

Hogy talált meg téged József szerepe, és hogyan értékeled az eddigi alakításaid sorában?

Ez a dolog tulajdonképpen a véletlen szüleménye volt. Szirtes igazgató úr megkeresett, hogy az egyik testvérként gondolt rám a készülő darabban, aminek természetesen nagyon örültem, azonban finoman tájékoztattam arról, hogy elmegyek a meghallgatásra is, ahol Józsefet fogok énekelni. Szerencsére úgy alakult, hogy Nagy Sanyi és Puskás Peti mellett én is megkaphattam a főszerepet, amit többek között annak köszönhetek, hogy az adott pillanatban észnél voltam. Azt hiszem, az embernek minden álmáért tennie kell, nem várhatja a sült galambot. Én minden szerepemért keményen megdolgoztam, sokszor egy adott munkámból következett a másik vagy akár kettő másik. Jó példa erre a Rent, amiben Miklós Tibinek köszönhetően szerepelhettem, amit a West Side Story és az Utazás követett, majd a La Mancha lovagja a diósgyőri várban és a békéscsabai Sztárcsinálók. Volt olyan évem, amikor négy musical bemutatóm is volt, amit igen nagy dolognak érzek. Szerencsés és boldog vagyok, hogy csupa olyan szerepet kaptam, amelyek illettek a karakteremhez; ebben nyilván az is nagy szerepet játszik, hogy a rendezők jó szemmel és érzékkel válogatták ki a rám váró feladatokat.

A Madách Színház már korábban is bemutatta a József musicalt. Főszereplőként mennyiben érzed másnak a mostani előadást?

József szerepe karakterben és értelmezésben nem változott sokat, azonban a hangszerelés és a színpadi kiállítás tekintetében egy nagyon mai, nagyon modern produkcióra számíthatnak a nézők. Természetesen új, káprázatos díszletek és jelmezek készültek, és külön kiemelném a koreográfust, Tihanyi Ákost, aki hihetetlen tehetséggel és profizmussal végzi a munkáját ez alkalommal is. Az előadás bizonyos értelemben egy nagyformátumú táncshow-hoz hasonlít, iszonyatosan pörgős, „földbedöngölős” koreográfiákkal. Sajnos József nem táncol túl sokat a darab folyamán, de egy-egy táncjelenetet magamnak is sikerült kiharcolnom az első és a második felvonás végén.

Hamarosan itt a nagy érdeklődéssel várt bemutató. Hogy állnak a produkció próbái?

Azt gondolom, igen jól állunk a próbákkal. Nem szabad elfelejteni, hogy lassan Magyarországon is divatba jönnek a külföldön előszeretettel alkalmazott preview előadások, tehát tulajdonképpen már május 23-a környékére készen kell állnunk mindennel. Jó ötletnek tartom ezeket az előzetes előadásokat, hiszen így alkalmunk nyílik rá, hogy korrigáljuk a hibákat, és ez igen hatékonyan oldja a premier előtti stresszt, hozzájárulva ahhoz, hogy 110 %-os teljesítményt nyújtsunk a hivatalos bemutatón.

Szerepet kaptál Galambos Attila és Arany Tamás nemrég bemutatott Isadora című musicaljében is. Bár abban a darabban viszonylag keveset énekelsz, annál többet beszélsz oroszul, és alkalmad nyílik a táncra is. Úgy láttuk, lubickolsz ebben a szerepben. Mi az oka annak, hogy ennyire élvezed ezt az előadást?

Az orosz nyelv engem a múltamból kísért, hiszen Beregszászon születtem, Kárpátalján, pár kilométerre a határtól. Bár a szüleim magyarok voltak és magyar iskolába is jártam, egy igen kedves orosz családnak köszönhetően még kiskoromban sikerült elsajátítanom azt az igazi, ízes, moszkvai oroszt, amit gyönyörűnek találok és nagy örömmel használok ma is. Az utóbbi tíz évben, mióta Magyarországon élek, sajnos kevesebb alkalmam nyílt erre, ez a darab azonban kiváló apropót kínál arra, hogy erről az oldalamról is megmutathassam magam. A táncot illetően el kell mondanom még, hogy másfél évi katonáskodásom során bekerültem a harmadik legjobb orosz táncegyüttesbe, ahol a legrosszabb újoncként kezdtem, de azoknak a zseniknek köszönhetően, akikkel ott együtt dolgoztam, sikerült elsajátítanom az alapokat.

Fontos még megemlítenem, hogy hihetetlenül megnöveli az ember teljesítményét, ha zseniális partnerekkel van körülvéve. Pápai Erika, Hűvösvölgyi Ildikó, Bajza Viktória és a többi kollégám is fantasztikus színészek, akiktől rengeteget lehet tanulni. Olyan miliőbe léphet be az ember, amiben egyszerűen nem lehet rossz, ha tudja a dolgát és valóban felkészült. A hab a tortán az, hogy Tamásék szereztek nekem egy kifejezetten számomra készült dalt, amit minden Isadora előadáson nagy örömmel éneklek el.

Ilyen nagy ívű és sokszínű színházi karrierrel a hátad mögött felvetődik az ismert kérdés: mi az álomszereped?

Az egyik nagy vágyam Galileo szerepe a We Will Rock You musicalből, aminek el is mentem a kölni meghallgatására, ahol a 600-700 jelentkező közül bejutottam a legjobb 20 közé. Ezt igen nagy eredménynek tartom. Főként nyelvi korlátok miatt nem kaptam meg végül a szerepet, hiszen nyilván fontos, hogy a darab poénjai jól jöjjenek ki, megfelelően legyenek elosztva a nyelvi súlypontok; ezeket pedig csak anyanyelvi színészek képesek maradéktalanul megtalálni. Bízom benne, hogy ez a darab egyszer Magyarországra is eljut, hogy megmutathassam magam Galileo szerepében.

Különösen foglalkoztat még Júdás karaktere a Jézus Krisztus Szupersztárból, amit az utóbbi időben kétszer is volt lehetőségem eljátszani. Az első Sopronban egy – bátran állíthatom – 250 %-
os teljesítmény volt, míg a második, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon bizonyos okok miatt nem sikerült olyan jól. Ilyen élményekre is szükség van, hiszen nem tudnék fejlődni és tanulni a hibáimból, ha minduntalan csak felfelé kúszna a mutató. Minden ember életében előfordul ilyen törés; akkor nem tudtam 100 %-ot nyújtani, csak 50-et, de úgy érzem, nagyon sokat tanultam belőle.

Végül megemlíteném még Jézus szerepét, hiszen hangilag inkább Jézus-típus vagyok, karakterben és energiaszintben azonban Júdást érzem az enyémnek. Ami biztos, hogy ha lesz egyszer lemezem, azon eléneklem majd a Getshemanét egy egészen egyedi, új felfogásban.

A rajongók bizonyára kíváncsiak, hogy ennyi siker után mi jöhet még. Mit várhatunk a közeljövőben Serbán Attilától?

Mindig vannak terveim és álmaim, a legfontosabb pedig a hit abban, hogy ezek teljesülnek. A közeljövőt illetően olyan dolgokra gondolok, amelyekre minden musicalszínész vágyik: saját cd, saját koncert és hasonlók. Most ezeken ügyködöm, és még nem tudom, mikorra érik be a munkám eredménye, de minden erőmmel igyekszem, hogy ez a lehető hamarabb megtörténjen.

A közeljövőt illetően biztosra mondhatom egy fellépésemet a MüPában novemberben bemutatandó Bernstein-passióban, amely egy különleges komolyzenei élménynek ígérkezik Böhm György rendezésében. Ezen kívül több fellépésem is lesz a nyáron, most pedig ugye teljes gőzzel készülök a József bemutatójára. Azt gondolom, minőségi produkciókkal és feladatokkal vagyok körülvéve, ami kivételes dolognak számít ma Magyarországon, és ez boldogsággal tölt el.

(Fotó: Nádorfi Lajos)

 

Vincze Dániel

Kapcsolódó tartalmak

Jubileumi évadnyitó gálaest a Karinthy Színházban

Buchmann-Horváth Emese

Hamarosan a boltokban Schwartz életrajza

admin

Glee musical-szótár: 1. évad 1. rész

Volf Anna

Édesbús fájdalom

Vincze Dániel

Tavaszébredés – West End

Nagy Péter