Hírek, beszámolók

Tony-jelöltek: Billy Elliot

A 2000-ben bemutatott film egy félárva észak-angliai kisfiú történetét meséli el, aki a box-kesztyűket szegre akasztva balettozni kezd – először csak titokban, hiszen a bányászok lakta vidéken egy fiú számára nem ez a legkívánatosabb szabadidős elfoglaltság. 

Billy Elliot

A titok természetesen kiderül, és Billy-nek, valamint a fiú tehetségét felismerő tánctanárnak, Mrs Wilkinsonnak meg kell küzdenie Billy apjának ellenállásával. Az apa vágül úgy dönt, hogy minden eszközzel támogatni fogja fiát, hogy felvételizhessen a nagyhírű londoni Royal Ballet School-ba. Még arra is hajlandó, hogy a bányászközösség haragját maga ellen fordítva a bányász-sztrájk idején felvegye a munkát. Billy eljut a felvételire, ahol a tánc iránti szenvedélye lenyűgözi a bizottságot, és végül felvételt nyer az intézménybe.

A film rajongóinak népes táborába tartozott Elton John, aki a filmet látva a színpadi változat elkészítésén kezdett gondolkodni. A film rendezője (Stephen Daldry) és koreográfusa (Peter Darling) csatlakozott a musical kreatív csapatához, a dalszövegek és a szövegkönyv megírására pedig Lee Hall-t kérték fel.

A musicalt a West Enden mutatták be 2005 márciusában. A premiert hosszas válogatási procedúra előzte meg. Angliaszerte több meghallgatást tartottak, ahol a jelentkezőknek nem csak tánctudásukról, de színészi és hangi kvalitásaikról is meg kellett győzniük a kreatív csapat tagjait.
A West Enden és a Broadway-n minden show heti 8 alkalommal kerül színpadra. Az Angliában érvényben lévő, gyermekmunkát szabályozó törvények nem tették lehetővé, hogy a szokásos módon egy kiemelt szereposztással vágjanak neki sorozatnak, így egyszerre három Billy és három Michael mutatkozott be a közönségnek, és osztozott  a heti 8 előadáson. A musical gyerekszerepeire folyamatosan meghallgatásokat tartanak, hiszen a mutáló fiúk kikerülnek az előadásból. A gyerekek képzése a leedsi Billy Elliot Akadémián zajlik.

A Londonban jól bevált szisztémát átvitték a Broadway-re is. A főszerepen a premierkor David Alvarez, Trent Kowalik és Kiril Kulish osztoztak, hozzájuk csatlakozott néhány hónappal később Tommy Batchelor.

BillyA Billy Elliot Londonban és a West Enden is hatalmas közönségsiker, ráadásul a musical a díjkiosztókon sem szerepelt rosszul. 2005-ben rekordnak számító, 9 Olivier-díjra jelölték, amiből végül 4-et kapott meg: legjobb új musical, legjobb hang-dizájn (Paul Arditti), legjobb koreográfia (Peter Darling) – a legjobb férfi főszereplő kategóriában pedig nem kis meglepetésre a három Billy (James Lomas, George Maguire, Liam Mower) kapta a rangos díjat.

A 15 Tony-jelöléssel – a Producerekkel holtversenyben – a Broadway-n is rekordernek számít a Billy Elliot.
Természetesen jelölték az előadást a legjobb új musical kategóriában is, ami azzal jár, hogy a musical egy részletét bemutathatják a júniusi Tony-gálán. Minden valószínűség szerint az Electricity-t láthatják majd a tévénézők, méghozzá a három Billy-re készített koreográfiával.

A szerzők is kaptak jelölést: a legjobb szövegkönyv kategóriában Lee Hall, a legjobb zene és szöveg kategóriában pedig Elton John és Lee Hall neve szerepel a listán.
A dizájner-díjak összes kategóriájában ott vannak a jelöltek között a Billy Elliot alkotói: a rendezés (Stephen Daldry), a koreográfia (Peter Darling), a hangszerelés (Martin Koch), a díszlet (Ian MacNeil), a jelmez (Nicky Gillibrand), a világítás (Rick Fisher) és a hang-dizájn (Paul Arditti) tekintetében is a legjobbak közé tartozik az előadás.

A maradék öt jelölés a szereplőknek köszönhető.
Legjobb női mellékszereplő kategóriában a londoni előadásban nyújtott teljesítményéért Olivier-díjra jelölt Haydn Gwynne (Mrs Wilkinson), és a Broadway-veterán Carole Shelley (Nagymama) neve is szerepel a listán.Tony-jelöltek
A három Billy elbírálása némi fejtörést okozott a jelölőbizottságoknak. Többszörös egyenrangú szereposztásról lévén szó a producereknek kérniük kell, hogy a három színész teljesítményét együttesen vegyék figyelembe a jelöléskor. A Drama Desk jelölőbizottsága elutasította a három Billy jelölését arra hivatkozva, hogy csak egy szereposztás előadására hívták meg őket, így nem tudják megítélni mindhármuk teljesítményét. Az Outer Critics Circle Award jelölőbizottsága egy különdíjjal ismerte el a gyerekek teljesítményét, de a színész-kategóriákban nem jelölték őket. A Tony esetében viszont megtörtént a jelölés.
A legjobb férfi mellékszereplő kategóriájában két jelöléssel képviselteti magát a Billy Elliot. Az egyik jelölt az apa szerepében látható Gregory Jbara. A másik jelölés körül adódott némi bonyodalom. Billy barátjának, Michael-nak a szerepén ketten osztoznak (David Bologna és Frank Dolce), ám nem tudni, milyen okból csak az egyikük (David Bologna) kapott jelölést. Azt valószínűsítik, hogy a producerek nem gondolták, hogy a Michaelt játszó színészek is esélyesek a jelölésre, és nem kérték, hogy a két egyenrangú szereposztást együttesen értékeljék. Így a jelölést automatikusan a premieren szereplő színész, David Bologna kapta, holott a premiert megelőző – a sajtó részvételével zajló – előadásokon Frank Dolce lépett színpadra.

Június 7-én eldől, hogy a rekord számú jelölésből mennyit tud a Billy Elliot díjra váltani. (Az örökranglistát a Producerek vezeti 12 Tony-díjjal.) Mint ahogy az is kiderül, hogy a könnyűzenei világ két jeles alakjának küzdelméből Dolly Parton (9 to 5) avagy Elton John kerül ki győztesen.

Hivatalos honlap: www.billyelliotthemusical.com

Következő: Rock of Ages
Előző: Ismerd meg a Tony-jelölteket!

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Politikai botrány alapján készülhet Webber legújabb musicale

Volf Anna

Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színház új vezetője

Krista Adrienn

Szulák Andrea A Szépség és a Szörnyetegben

Buchmann-Horváth Emese

A Kőműves Kelemen a Színikritikusok díjának jelöltjei között

Volf Anna

István, a király – utoljára a Magyar Színházban

Rechtenwald Kristóf