Hírek, beszámolók

Új magyar musical bemutató és zenés programok a Budapesti Tavaszi Fesztivál műsorán

A 2014-es Budapesti Tavaszi Fesztivál a Mata Hari musical ősbemutatójával és temérdek zenés színházi programmal várja az érdeklődőket.

Április 1-én, a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében kel életre minden idők leghírhedtebb kémnője Várkonyi Mátyás és Béres Attila vadonatúj musicalében. A Mata Hariról szóló zenés darabot az egyik legrejtélyesebb kémhistória ihlette, melynek nyomozati iratait száz évre, 2017-ig titkosították. A helyszín Párizs, a tomboló életöröm, a lázadó nők, a forradalmárok, a művészek és a szerelmesek városa – valamint a háttérben csendben konspiráló kémeké. Ide toppan be a titokzatos indiai asszony, aki zsarnok férjétől menekülve, férfitámasz nélkül, saját eszközeivel akarja meghódítani a világot. A főbb szerepekben a közönség Kecskés Tímeát, Kováts Krisztát, Egyházi Gézát, Szemenyei Jánost, Miller Zoltánt és Szolnoki Tibort láthatja. A darab zeneszerzője és rendezője Várkonyi Mátyás, dalszövegszerzője és dramaturgja Béres Attila, a koreográfiákat Kispál Anita jegyzi, a jelmezeket Horváth Kata tervezte.

A közelmúltban mutatták be a József Attila Színházban a Munkácsy, a festőfejedelem című musicalt a festő születésének 170. évfordulója alkalmából. Március 22-én 14 órától a színház nyílt napot tart, melynek során  a résztvevők izgalmas háttér-információkat tudhatnak meg a darabról, lesz kulisszajárás Nemcsák Károllyal, talkshow az előadás szereplőivel, kiállítás, valamint minikoncert a musical dalaiból.

Zenés népszínház a flaszteren címmel rendez “operett-musical-nyüzsgést” a Budapesti Operettszínház a teátrum előtt, március 23-án 14- 16- valamint 18 órától. A műsorban válogatás hangzik el a színház népszerű musical- és operett repertoárjából Bordás Barbara, Homonnay Zsolt, Vágó Bernadett, Szabó Dávid, Szendy Szilvi és Kerényi Miklós Máté előadásában, valamint a Pesti Broadway Stúdió és az Operett Akadémia növendékeinek közreműködésével.

A száz éve született Tolnay Klárira emlékezve, Budapesttől New Orleansig kalauzolja a közönséget a Madách Színház társulata március 27-én. A legendás művésznő szerint a “színházban az összes érzékszerveket meg kell mozgatni. A szemre, a fülre… a szívre kell hatni, és ez az út vezet az észhez is. A színház a ma vallása.” A Bencze Ilona által rendezett emlékezés kísérletet tesz annak megfejtésére, hogy mi tesz egy művészt naggyá és egyáltalán megfejthető-e ez a varázs. A Hot Jazz Band a muzsika segítségével idézi fel a huszadik század egyik legnagyobb színésznőjének, a közönség kedvencének egyéniségét, pályáját a kor keresztmetszetében, s mindeközben megelevenedik a ’30-as, ’40-es évek zenei világa is, és eljutunk New Orleans francia negyedének szűk utcáira is. A zenés utazáson a közönséget Bencze Ilona, Oroszlán Szonja, Kautzky Armand és Nagy Sándor kísérik végig.

Szintén március 27-én debütál a Thália Színház és az Orlai Produkció közös bemutatója, a Katonák. A Hunyady Sándor Bakaruhában című egyfelvonásosának és Stravinsky A katona története című emblematikus zeneművének találkozásából született darab egy évszázaddal ezelőttre, az első világháború idejére viszi vissza a nézőt. Az előadás részben tiszteletadás, emlékezés az áldozatokra, részben felhívja a figyelmet a háború értelmetlenségére. Egyszerű, hétköznapi, emberi kívánságot tolmácsol, nehogy a történelem megismételje önmagát. A két történetet ugyanazok a színészek keltik életre: Bánfalvi Eszter, Tenki Réka, Szabó Kimmel Tamás, Sztarenki Dóra, valamint a produkciót rendezőként is jegyző Mátyássy Bence.

Április 4-én újabb ősbemutató helyszíne lesz a Művészetek Palotája: Somnakaj címmel láthatja a közönség az első zenés színpadi roma sorsjátékot, melyet Mészöly Gábor műve alapján Müller Péter Sziámi dolgozott színpadra. A történet bővelkedik humorban, misztikumban, de mégis reális képet fest a hazai cigányságról. Az előadás koncert és színház, tánc és irodalom, tradicionális képzőművészet, hagyományőrzés és modern formák találkozása. A darab a roma kultúrát nem csupán elszigetelt valóságában mutatja be, de az ősi tradíciókat tükröző dalok mellett megjelennek a XXI. század hatásait is magukban foglaló, új alkotói formációk, stílusbeli újítások, átdolgozások. A darabban egy fiatal roma lány, Somnakaj meséli el saját történetét, melynek állomásai megelevenednek a történet során. Az előadásban koncertszerűen szólalnak meg többek között autentikus roma népdalok tradicionális formában, ezek modern átiratai, Marko Markovic balkáni behatásokat tükröző roma szerzeménye, Szakcsi Lakatos Béla roma jazz dala, improvizációja, Romano Drom dalok, valamint rap és slam betétek. Szirtes Edina Mókus és Kovács Antal hangszerelésében újraértelmezheti a közönség mindazt, amit a cigány zenéről tudni vélt. A színes zenei crossover jól tükrözi azt az összefogást, amely a résztvevők tekintetében is, eddig soha nem látott módon valósul meg a színpadon. A darab szereplői Falusi Mariann, Horváth Kristóf, Rácz Kati, Szakács Hajnalka, Balogh Lajos, Kovács Antal és Mező Misi, a zenei rendező Szirtes Edina Mókus, a díszleteket és jelmezeket Kentaur álmodta meg, a darab rendezője Szabó Máté.

Forrás: btf.hu

Kapcsolódó tartalmak

A dzsungel könyve (Pécsi Nemzeti Színház)

Szűcs-Szabó Marianna

"Itt volt és csodát tett, aztán elrepült"

polauf.eszter

Ma van az 52. színházi világnap

Sándor Petra

A zene világnapja – Szupersztár

Volf Anna

100. előadásához érkezik a Monty Python musical

Utasi Nikolett