Hírek, beszámolók

Újjászületik az Isten Pénze a Budapesti Operettszínházban

Megkezdődtek a Tolcsvay László, Müller Péter és Müller Péter Sziámi által jegyzett musical-klasszikus próbái a Nagymező utcai teátrumban. Az alkotók igazi karácsonyi ajándéknak szánják a darabot, amely megújulva kerül a közönség elé.

Tolcsvay László, a darab zeneszerzője szerint Somogyi Szilárd rendező még arra is képes, hogy „elintézze”, a bemutató napján havazzon – legalábbis tavaly az Isten Pénze csíkszeredai premierjén ez sikerült neki. A zeneszerző és a rendező neve lassan egybeforr, ha sikeres, mai magyar zenés darab bemutatójáról van szó. Legutóbbi közös munkájuk a Budapesti Operettszínházban a múlt évadban bemutatott Ördögölő Józsiás volt: a Tamási Áron műve alapján készült darabhoz Tolcsvay László írt zenét és Somogyi Szilárd vitte színpadra.

Az Isten Pénzét tavaly a Csiki Játékszínben vitte színre Somogyi Szilárd nagy sikerrel„A csíki előadás bemutatója szép emlék maradt az emberek lelkében, és biztos vagyok benne, hogy az Operettszínház közönségének is hasonló élményben lesz része” – mondta Tolcsvay László. A zeneszerző kiemelte, bár egy húsz éves musicalről van szó, amit külföldön, többek közt Németországban és Olaszországban is nagy sikerrel játszanak, a mostani budapesti előadás mégis „ősbemutató” lesz abból a szempontból, hogy először csendül fel a mű zenéje élő zenekari előadásban.

Tolcsvay László szeret tevékenyen részt venni a próbafolyamatban, és tanácsaival segíti a mű útját a színpadig, ám most mégis kicsit kevesebb időt tölt majd az Operettszínházban: „Ennek két oka is van. Egyrészt éppen egy új musicalt írok, így kevesebb időm van, másrészt már az Ördögölő Józsiás előkészületei során is megbizonyosodtam arról, hogy az Operettszínházban tökéletes zenei műhely működik, így az én jelenlétemre nem nagyon van szükség. Ennek ellenére, amikor tehetem, itt leszek a próbákon” – ígérte a musical zeneszerzője.

Müller Péter, a darab írója hangsúlyozta, mindig is hitte, hogy létezik evilág és túlvilág, hogy van kapcsolat az eltávozottak és az itt maradottak között, így ebben az olvasatban az Isten Pénze nem egy misztikus darab. „Számomra ez a történet soha nem volt egy mese – az evilági és túlvilági kapcsolatáról  már Dickens is hasonlóan vélekedett. Ennek ellenére a darab mondanivalója nagyon is mai: a pénz tönkreteszi az emberek életét, megöli a lelket – ez a történet most aktuálisabb, mint húsz éve, a darab keletkezésekor vagy Dickens korában volt” – véli Müller Péter.

Müller Péter Sziámi, a darab dalszövegírója hangsúlyozta, számára fontos, hogy együtt dolgozhat édesapjával. „ Sok mindenben rokon lelkek vagyunk – ő a mesterem, a barátom, nem csak az édesapám. És bár valamiért elzárkózik, tőle, de a Mária Evangéliuma és az Isten Pénze után jó volna rávenni, hogy újra együtt írjunk egy darabot. Remélem, hogy a mostani közös munka az Operettszínházban segít ebben.” Az Isten Pénze kapcsán Sziámi úgy fogalmazott, bár a darab ősbemutatója húsz évvel ezelőtt volt „az Isten Pénze, most hazajött – ide az Operettszínházba – itt fog kiteljesedni, otthonára lelni” – véli a dalszövegek szerzője.

A darab koreográfusa, Balogh-Barta Viktória szerint az ő személye, vagyis a munkája lesz az „ újítás a darabban”. „Amit a táncokkal tervezek teljesen rendhagyó, ám az Operettszínház művészeként látom hogyan születnek itt egy-egy előadás koreográfiái, így igyekszem a klasszikusabb elemeket is ötvözni az újításokkal” – fogalmazott.

Somogyi Szilárd rendező kiemelte, hogy bár az Isten Pénze egy sokszereplős, sokrétű darab, jól rendezhető, illetve nagy könnyebbséget jelent, hogy nem kell fejleszteni, átírni, modernizálni, mint ahogyan ezt néhány más mű megkívánja. „Olyan darab készül, amely a Broadway-n is megállná a helyét. Az Isten Pénze nagyon jól rendezhető darab, sok prózai résszel, ami különleges kihívást jelent, hiszen rajtuk keresztül kell megfogalmazni azt a transzcendens erőt, amit a mű sugároz.” A fiatal direktor azt is elárulta, sokat merített abból, hogy tavaly már színpadra állította a darabot – ott többek közt bebizonyosodott, hogy a mű minimál-díszlettel is nagyon hatásos és mondanivalója megállja a helyét.  „Sok lélektani ábrázolást, megfejtést magamévá tettem a csíkszeredai rendezés során, amik most segítségemre lesznek. Ennek ellenére itt, az Operettszínházban új emberekkel, új impulzusokkal és gyönyörű díszletekkel egy teljesen új darab születik” – tette hozzá a rendező.

Forrás: Színház.hu

Kapcsolódó tartalmak

Így készült a We Will Rock You

Volf Anna

Épül a Porondszínház

admin

Megjelent az István, a király jubileumi hangfelvétele

admin

Mini interjú Rákász Danival

Vincze Dániel

József extra – május 18.

Nagy Péter