Hírek, beszámolók

Végtelen történet: Pókember-premier a Broadway-n

Pókember (Spider-Man: Turn off the Dark) musicalváltozatának színpadra állítása lassan két éve szolgáltat friss témát a musicalrajongóknak. Az érdeklődés érthető, hisz a musical ötlete az egyik leglátványosabb zenés produkció, az Oroszlánkirály rendezőjének, Julie Taymornak a fejéből pattant ki. 

A zenét a U2 tagjai (Bono, The Edge) írták. A produkció 65 millió dollárra rúgó költségvetése minden eddigit felülmúl. (Összehasonlításképp: a Wicked “csak” 14 millió dollárba került.)
Rossz előjel volt ugyanankor, hogy a szerződtetni kívánt filmsztárok (Jim Sturgess, Evan Rachel Wood, Alan Cumming) sorra visszamondták a musicalben felkínált főszerepeket, ráadásul az előkészületek sem a megfelelő ütmeben haladtak, így a hivatalosan kihirdetetthez képest több hónapos csúszásban voltak az alkotók.

A héten ismét az érdeklődés középpontjába került a produkció: a preview-sorozat kellős közepén szerződést bontottak az ötletgazda/rendező/szövegkönyvíró Julie Taymorral, továbbá a Broadway-n eddig is példátlanul hosszú, 4 hónapos preview-sorozatot megtoldották még néhány hónappal a tervezett átírások, átalakítások miatt.

Az alábbiakban megpróbáljuk időrendben összefoglalni a Viva la Musical legutóbbi kapcsolódó cikkének megjelenése (2009 augusztusa) óta történeteket.

A Viva la Musical hírei – emlékeztető:
   2008. szeptember: Pókember 2009-ben a Broadway-n
   2008. december: Pókember: hírek a szereposztásról
   2009. február: 2010-ben Pókember a Broadway-n
   2009. június: Alakul a Pókember musical szereposztása
   2009. augusztus: Spiderman: a Broadway legnagyobb bukása?

2009. november 6.
Szerződtették a főszerepre Reeve Carney-t. A 2010 februárjára tervezett premier megvalósulása ekkor már esélytelen, de a producerek azt ígérték, hogy 2010-ben mindenképp bemutatják a musicalt a Broadway-n. Megerősítették, hogy a musical finanszírozásának problémáit megoldották.

2010. március 10.
Evan Rachel Wood egyeztetési problémákra hivatkozva kiszállt a produkcióból.

2010. augusztus 3.
Megnevezték a kreatív csapatot: rendező – Julie Taymor, koreográfus – Daniel Ezralow, díszlet – George Tsypin, jelmez – Eiko Ishioka, világítás – Donald Holder, hangdizájn – Jonathan Deans, zenei rendező – Teese Goh.

2010. augusztus 16.
Kihirdették a teljes szereposztást. A főszerepekre Reeve Carney-t (Peter Parker/Spider-Man), Jennifer Damianót (Mary Jane Watson) és Patrick Page-et (Norman Osborn/The Green Goblin) szerződtették. Bejelenteték, hogy a koreográfiát július 19-én már elkezdték próbálni, a teljes szerplőgárda számára augusztus 16-án kezdődik a próbaidőszak.

2010. november 4.
Az első preview (premier előtti) előadás időpontját november 14-re halasztották, a premier tervezett időpontja ekkor december 21.

2010. november 5.
Ismét egy halasztás: az első preview tervezett időpontja november 28, a premieré 2011. január 11.
Michael Cohl producer elnézést kért azoktól, akiknek a halasztás miatti jegyvisszaváltás gondot okoz. Mentségül a bonyolult technikai megoldásokat és a pre-Broadway tryout hiányát hozta fel. (A nagyköltségvetésü előadásokat a Broadway-premier előtt “vidéken” szokták kipróbálni, hogy a nagyobb változtatásokat megtehessék a Broadway-preview-k előtt. A preview-sorozatban így már csak az esetleges kisebb problémák megoldásán kell dolgozniuk. A Pókember producerei nem tartották szükségesnek a tryoutot.)

2010. november 28.
Az első preview időpontja.

2010. november 29.
A híroldalakon a 3 és fél órás első preview technikai problémáiról szóló beszámolók olvashatók. A New York Post tudósítása szerint 5 alkalommal kellet leállítani az előadást. Egy alkalommal például több díszletmunkás próbálta a lábánál fogva visszahúzni a címszerepet alakító Carney-t a levegőből a színpadra. Egy másik leállás során Patrick Page zongora-impróvizációval szórakoztatta a közönséget, amíg a technikai problémát sikerült megoldani.
Ugyanakkor pozitívumként említették, hogy az első előadást megelőző hivatalos vizsgálaton a biztonsági előírásokat megfelelőnek tartották. (Ennél az előadásnál ez nem elhanyagolható szempont, hiszen a próbafolyamat során egy színész a csuklóit, egy másik mindkét lábát eltörte.)

2010. november 30.
A rossz sajtóvisszhang ellenére a jegyeladás megindult az első preview-t követően: a producerek közleménye szerint 24 óra alatt 1 millió dollár értékben keltek el jegyek az előadásra.

2010. december  3.
Az Arachne szerepét alakító Natalie Mendoza az első preview alatt megsérült, így néhány napra az understudy vette át a szerepét.

2010. december 8.
Julie Taymor egy interjúban elmondta, hogy a rengeteg probléma ellenére jobban sikerült az első preview, mint amire ő számított. Elismerte, hogy rengeteg munka van még hátra a premierig.

2010. december 16.
Ismét elhalasztották a premiert, ezúttal – pontos dátum megjelölése nélkül – februárra.

2010. december 21.
Christopher Tierney, az ensemble tagja súlyos sérülést szenvedett a december 20-i előadáson, amikor egy emelvényről a zenekari árokba zuhant. A New York Times értesülései szerint 2-3, a CNN szerint 5-6 métert zuhant a színész.
A Színész Szakszervezet közleménye szerint a balesetet emberi mulasztás, és nem technikai hiba okozta.
Másnap a rendező közleményben sajnálatát fejezte ki a baleset miatt, és tudatta, hogy az orvosok véleménye szerint Tierney teljesen fel fog épülni.

2010. december 22.
Szigorúbb biztonsági protokollok betartására szólították fel a produkciót a színészek nagyobb biztonsága érdekében.

2010. december. 27.
A kritikusok fellázadtak a többszörösen halasztott premier miatt. A Broadway-n csak a premier, vagyis a készítők szándéka szerint véglegesnek tartott változat megtekintése után jelentetnek meg kritikát az újságírók. A halasztásokra reagálva a Newsday
és a Bloomberg News is kritikát közölt az előadásról, de a New York Times is leszögezte, hogy nem fognak a végtelenségig várni.

2010. december 29.
A két kritikára reagálva a produkció sajtófőnöke, Rick Miramontez meglehetősen hűvösen reagált, és udvariatlannak tartotta, hogy annak ellenére, hogy a sajtó képviselőit még nem hívták meg az előadásra (ez a szokásos eljárás), mégis megjelenhettek a szóban forgó írások.

2011. január 5.
Christopher Tierney-t kiengedték a kórházból. A színész saját lábán távozott, és elmondta, hogy alig várja, hogy ismét színpadra állhasson.

2011. január 7.
A fogyasztóvédelmi hatóságok is felfigyeltek a produkcióra. Kifogásolták, hogy a  hirdetésekből a közönség számára nem derül ki elég világosan, hogy mire (értsd: többször megállított preview-előadás vagy premier utáni végleges változat) vesznek jegyet. A musicalprodukció részéről úgy reagáltak, hogy ez nem kizárólag a Pókember, hanem az összes Broadway-előadás problémája.

2011. január 13.
Harmadszor is elhalasztották a musical Broadway-premierét. Az új időpont március 15. A producerek ígéretet tettek arra, hogy ez lesz az utolsó halasztás. A Pókember már ekkor a Broadway történetének leghosszabb preview-sorozatával dicsekedhetett.

2011. január 19.
Teljesen új befejezéssel került színre aznap este a musical. (A Broadway-n alkalmazott játszási rendnek megfelelően ez úgy történt, hogy január 19-ét megelőzően az előadásokon a régi változat ment, míg délelőttönként az újat próbálták be a szereplőkkel.)

2011. február 7.
A nagyobb sajtóorgánumok bejelentették, hogy a korábbi tervekben szereplő február 7-i premier-időpont napján fogják képviselőik megtekinteni a musicalt, és erről az előadásról fognak hivatalos kritikát írni.
A premier többszörös halasztását többek között a New York Times, a Variety, a New York Magazine, a Chicago Tribune, a Los Angeles Times, a Bloomberg.com, a Hollywood Reporter, a London’s Telegraph és a Washington Post elégelte meg.

2011. február 14.
Két biztonsági előírás megszegésében marasztalták el a produkciót.

2011. február 20.
Az előadás szóvivője a Washington Postban megjeletekre reagálva cáfolta, hogy új szövegkönyvíró és rendező után néztek volna.

2011. február 21.
A Tony-díjra jelölt Paul Bogaevet kérték fel szakértőnek a musical hangzásvilágának, hangszerelésének, hangminőségének feljavítására.

2011. március 4.
Három biztonsági előírás megszegésében marasztalták el a produkciót.

2011. március 7.
Nem hivatalos értesülések szerint Julie Taymor menesztésére, a darab átírására és a premier ismételt elhalasztására készülnek a producerek.

2011. március 8.
A produkció szóvivője cáfolta az előző nap a New York Times-ban megjelet híreket.

2011. március 9.
Az előadás producerei bejelentették, hogy lecserélik a kreatív csapatot, és átfogó változtatásokat eszközölnek a musicalen. Mivel ez időbe telik, a premiert nyár elejére halasztják. (Pontos dátumot nem jelöltek meg.) Julie Taymorral szerződést bontottak, a látvány és a történet megreformálása Philip William McKinley és Roberto Aguirre-Sacasa dolga lesz. Julie Taymor ugyanakkor (valószínűleg csak papíron) a kreatív csapat tagja marad, hiszen az ő ötleteire épült az egész előadás. Taymor nem kommentálta a bejelentést.

2011. március 11.
Június 14-re tűzték ki a premier időpontját. A megújult előadás bepróbálásához 3 hét szünetet tartanak, így április 19. és május 12. között nem lesz látható a Spider-Man a Broadway-n.

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Búcsúzik a 9 to 5

admin

József 200. jubileumi előadás (Madách Színház, 2015 Január 19.)

Motyovszki Márton

"Én a társulati színházban hiszek" – Kerényi Miklós Gábor tiszta vizet önt a pohárba

Buchmann-Horváth Emese

Színházak csatái: vetélkedősorozat 27 társulat részvételével

admin

Légy jó mindhalálig bemutatóra készül a Békéscsabai Jókai Színház

Volf Anna