Kritikai sarok

Vérfagyasztó átváltozás a Dóm téren

Az idei szegedi szabadtéri szezon Steve Cuden, Frank Wildhorn és Leslie Bricusse musicalével, a Jekyll & Hyde-dal nyitott péntek este. Ugyan az égiek kezdetben megviccelték a színpadon állókat és a nézőket, kis csúszással elkezdődhetett az előadás. Az eső elállt. A kezdeti csend után tekintetünk a színpad közepén álló, fehér lepellel letakart hordágyra, s a felette gondterhelten görnyedő fiatal alakra, s öltönyös barátjára szegeződött. 

A színpadra álmodott steril, kórházi környezetben itt, a szegedi klinikák szomszédságában ma is aktuális tudományetikai kérdések merültek fel: meddig mehet el az orvostudomány az emberek gyógyításában? Hol húzódik az etikus és etikátlan orvosi beavatkozás határa? Lehet-e istent játszani? Küldetése-e az orvostudománynak, hogy a természet törvényeit átírva segítse az emberiséget?

Ki is volt hát a történetbéli Doktor Jekyll? Hova is nyúlik vissza vérfagyasztó története, amelyet most megzenésítve a szegedi nézők elé tárt Molnár László, az előadás rendezője és egyben kettős címszereplője?

A történet ihletője bizonyos William Brodie, a skóciai Edinburgh tisztes üzletembere, példás családapa, a templomi közösség oszlopos tagja, akiről később derült csal ki, hogy egy másik én is lakozik testében, s éjszakánként egészen más hatja át életét: szerencsejáték, szex, bűnbanda-szervezés. Nyilvános ítélet folytán kötél általi halálra ítélték. Az ő esete egyre jobban foglalkoztatta R. L. Stevensont, aki miután 1886-ban felkérték, írjon egy regényt, megalkotta Doktor Jekyll és Mr. Hyde irodalmi alakját.  Az önmagán kísérletet végrehajtó doktor és a belőle feltámadó szörnyeteg alakja számos filmrendezőt ihletett meg később, s a XX. században vagy egy tucat feldolgozás született meg belőle. Az első filmet 1908-ban mutatták be, s a későbbiekben is minden évtizedre jutott legalább egy mozifilm, olyan nagy színészekkel a címszerepben, mint John Barrymore (1920), Antony Perkins (1989), vagy Michael Caine (1990). A regény és a megannyi filmadaptáció után az ezredforduló után Jekyll és Hyde történetét Wildhorn és társai megzenésítették és színpadra alkalmazták.

Visszatérve a musicalbéli Jekyll és Hyde alakjához…  A fiatal, lelkes és agilis doktor fogadalmat tesz halott édesapjának, hogy segít a kórházban magatehetetlenül fekvő elmebetegeken, s egy olyan szérumot állít elő, amellyel jó és rossz szétválasztható, a rossz kizárható, s ezzel a beteg ember megszabadítható az őt mélybe rántó béklyóktól. A szérum hasznát igazolandó, Jekyll emberkísérletekbe fogna, s ehhez kéri a Szent Júdás Kórház vezető testületének áldását. Az illusztris társaság mindezt az isteni/ természeti törvényekbe való beavatkozásnak tekinti, s elutasítja a doktor kérését. Jekyll ezek után eldönti, maga lesz a kísérleti alany. Azonban nagyon hamar kiderül: elveszti a kontrollt önmaga felett, s veszélyes énje bármikor képes lesz önhatalmúlag a felszínre törni. Egyre lázasabban dolgozik, igyekszik a HJ17-es „csodatévő” szérumot tökéletesíteni, s egyben saját démonaival, második énjével megküzdeni. Mindhiába. London utcáin a szörnyeteg egyre-másra szedi áldozatait. A bestiális átváltozásnak azonban nem csak a társadalmi elit álszent alakjai esnek áldozatul, hanem az a lány is, aki romlott mivolta ellenére megérintette Jekyll szívét. Lucy, a doktor legénybúcsúján feltűnő kéjnő támaszt lát az őt hölgyként tisztelő Jekyllben, de a másik én őrült féltékenységében életére tör, s kegyetlenül elvágja torkát. Jekyll menyasszonya, Emma hűségének sem lesz gyümölcse. A kísérletek abbamaradása után, mikor már azt gondolnánk, sikerült a démont legyőzni, az oltár előtt mindenki szeme láttára változik át a vőlegény. A percenkénti át- és visszaváltozás közepette, az eseményeket kontrollálni képtelen Jekyll a barátjának könyörög, pusztítsa el vele együtt a szörnyeteget. Barátja, John Utterson erre képtelen, de Emma kezében elsül a fegyver, amely a szörnyet földre teríti. Dermedt csend ül a kápolna padsoraiban ülő násznépre. Nincs happy end.

A Jekyll & Hyde talán ebben is más, mint a legtöbb, romantikus témára épített musical. Ugyan e darabban is megjelenik a szerelem, de nem főmotívumként. A főmotívum ugyanis e darabban az egy személyen belül megélt konfliktus, a különböző ének egymással történő viadala, a jó és rossz bennünk lezajló küzdelme. Az csak mellékes a darab történése szempontjából, hogy e küzdelem során Jekyll nyugodt hátországát Emma és Lucy szerelme biztosítja – a tragikus események bekövetkeztéig persze. A Jekyll & Hyde-ot zenei világa is megkülönbözteti a már-már ipari mennyiségben legyártott sablonmusicalek világától. Az Operaház fantomjához hasonlóan kiforrottabb, teltebb hangzásvilágot kapunk.

A darab Magyarországra nem sokkal a világpremier után jutott el. A 2001-es sikert próbálja most Molnár László újra elérni. A szegedi szabadtéri kérésére ezúttal is a régi csapat állhatott színpadra. Molnár László partnerei Emma szerepében Tunyogi Bernadett, Lucy szerepében pedig Janza Kata, aki régóta visszajáró vendég a szegedi Dóm téren. A produkció ezúttal a Győri Nemzeti Színház előadásaként érkezett Szegedre. A kőszínházi bemutatóra októberben kerülhet sor. A szegedi előadás monumentalitását biztosította Kentaur gigantikus és sokrétű díszlete. A kivetítés a háttérben remekül működött, amikor London utcáinak hangulatát kellett visszaadni, mondjuk épp a Szent Pál székesegyház tövében, vagy a pályaudvar kietlen éjszakai miliőjében zajló eseményekhez. Vagy gondoljunk a többméteres kivetített lángnyelvekre, mikor a doktor felgyújtja a gonosz fészkét, a laboratóriumát. A díszlet közepén pedig találunk egy kisebb téregységet, mondhatni egy dobozt, mely intimebb légkört biztosít a pár főszereplő által előadott jelenetekhez. Itt ügyes technikával sikerül egyik pillanatról a másikra váltani ódon, polgári könyvtár, meghitt, vörös drapériás nappali és hátborzongató laboratórium között.  Kentaur díszletei között igazi ékességnek számítanak Tordai Hajnal korhű, pazar jelmezei. A tömegjelenetek pergő, s Jekyll átváltozásának ijesztő koreográfiája Venekei Mariann munkáját dicsérik.

A szereplők többnyire a helyükön voltak. Bár Tunyogi Bernadett gyönyörű énekével elkápráztatta a közönséget, kevésbé tudta visszaadni a zsenge és hamvas Emma szerelmes alakját. Ugyan, ez egy ekkora nézőtéren, mint a szegedi szabadtéri, nem jelentett problémát, sokan kíváncsian várhatják majd az októberi győri kőszínházi bemutató „junior” szereposztását. Janza Kata színészi eszközeiben ma már sokkal színesebb, ahogy maga is elismeri a munkatársunk által vele készült interjúban: érettebben áll Lucy figurájához, karaktere mélyült és gazdagodott. A lokálban tüzes démont alakít, a doktornál tett látogatásakor csendes, fiatal lányt, utolsó jelenetében pedig látjuk, miként tud álmodó nőként a csillagoknak énekelni. S a megszokott, régi csapat összekötő személye, Molnár László is brillí
rozott – a nézőtéren álló rendezői székben és a színpadon egyaránt. Ez maga is „skizofrén” helyzet, de láthatóan nem okozott problémát Molnár Lászlónak, aki haláli nyugalommal instruálta végig a Dóm téri próbafolyamatot, miközben a színpadon ízig-vérig belehelyezkedett a kettős énnel bíró professzor szerepébe. Színpadi jelenlétét gyönyörű, tiszta és erőteljes hang, s a metamorfózist bemutatva iszonyatos fegyelem jellemezte. Precízen kimért minden pillanat.

S érdemes megemlíteni a mellékszereplőket. A hű barát, Utterson szerepében a mindig fess Forgács Pétert, aki tökéletesen adta vissza Jekyll lázongó habitusának tökéletes ellenpontját, a mindig józan ügyvédet. Továbbá az opera, operett világában is otthon mozgó Krasznai Tamást, a győri teátrum magánénekesét, aki Jekyll apósát keltette életre. Vagy a hűséges, urára feltekintő főkomornyikot, Pool-t megformáló Bede-Fazekas Csabát, akinél igazán sajnálhattuk, hogy csak pár prózai mondat jutott neki ebben a darabban. Említhetnénk még a Szent Júdás Kórház vezető testületének illusztris tagjait, akik sokkal inkább az angol felsőosztály karikatúrájaként jelennek meg a színpadon, semmint komolyan kibontott karakterekként. Közülük is talán a legfigyelemreméltóbb a sokszínű, megannyi féle szerepben feltűnő Vincze Gábor Péter, aki a habókos Sir Archibald Proopsot játszotta – mintegy Öveges professzor hasonmásaként.

A Jekyll & Hyde zajos Dóm téri sikere nem ér most véget. A szabadtéri premier – ahogy korábban említettük – egy új szériának a kezdete. Wildhorn csodálatos darabja a Győri Nemzeti Színház 2012/2013-as évadának egyik nagy durranása lehet – immár megfiatalodott gárdával. A próbák folyamán már bepillantást nyerhettünk a fiatalabb Jekyll átváltozásának is. (Erre szükség is volt, hogy Molnár László rendezőként kívülről is lássa a színpadon születő produkciót.)  Fejszés Attila ígéretesnek tűnik e szerepben. S a két fiatal lányt is láthattuk – igaz, egyelőre statisztaszerepben. Pető Zsófit Emmaként, Molnár Ágit Lucyként láthatja majd a győri közönség. A Viva la Musical igyekszik majd a győri premierről is beszámolni.

Rechtenwald Kristóf

Kapcsolódó tartalmak

Kerényi Miklós Máté és Baranyai Annamária a Lévay Énekverseny győztesei között

Utasi Nikolett

A Fabáb – A Madách Stúdióban

admin

Nagy sikere volt Erdélyben az Isten pénze karácsonyi bemutatójának

Sándor Petra

Porondon a Bajazzók sztárjai

Stern Ágnes

"Nem iszom előre a medve bőrére"

Sándor Petra