Hírek, beszámolók

Versengenek a producerek a Matildáért

2010 decemberében a Royal Shakespeare Company (RSC) produkciójában Stratfordban debütált Dennis Kelly és Tim Minchin musicale, a Roald Dahl története alapján készített Matilda. A stratfordi siker a West Endig repítette az előadást, ahol 2011 októberében ötcsillagos kritikákkal nyitott (a VLM kritikája itt olvasható), és megkezdte a legnagyobb színházi díjak begyűjtését (Kritikusok Díja, Evening Standard Theatre Awards, WhatsOnStage Awards).

Nem sokkal a West End premier után döntés született a Broadway bemutatóról is. Michael Riedel (New York Post) írása szerint a legnagyobb Broadway-producerek állnak sorba azért, hogy bábáskodjanak a Matilda New York-i debütálásánál. A Royal Shakespeare Company nehéz döntés előtt áll.

A Broadway világa sokban különbözik a West Endtől, így hiába tud valaki befuttatni egy darabot a West Enden, nincs garancia arra, hogy ugyanezt a Broadway-n is képes lesz megismételni (lásd Billy Elliot). Mindössze két angol producernek sikerült eddig betörnie a New York-i elitbe: egyikük a Webber és Schönberg musicaleivel a ’80-as évek “brit invázióját” elindító Cameron Mackintosh, a másik pedig – a többek között a The Book of Mormont is jegyző – Sonia Friedman. Logikus lenne, ha a Royal Shakespeare Company “hazai”, de nagy Broadway-tapasztalattal rendelkező producer irányításával vágna bele a Broadway meghódításába. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű.

A Royal Shakespeare Company 1985-ben egy hasonlóan ígéretes musical bemutatásához keresett producert. A választásuk akkor Cameron Mackintosh-ra esett, aki meg is tette, amit vártak tőle: világsikert csinált a RSC Nyomorultak-előadásából. Az egyetlen apró probléma abból adódott, hogy a musical világszinten termelt, körülbelül 2 milliárd dolláros bevételéből a Royal Shakespeare Company számláján nagyjából 18 millió dollár landolt, a töredéke annak, mint amit Mackintosh cége és a show befektetői elkönyvelhettek.

Valószínűbb, hogy a Matilda Broadway-premieréhez a New York-i Nederlander Organization segítségét kérik. Az 1912-ben alapított cég az egyik legnagyobb színháztulajdonos a Broadway-n, így a minden szempontból megfelelő színházépület megszerzése gond nélkül menne. További érv a Nederlanders mellett a közel 40 éve tartó jó kapcsolat a két cég között, továbbá az a tény, hogy a Nederlander Organization a produceri teendőkben is hatalmas segítség lenne – ráadásul kevésbé agresszív partnerként, mint egy független producer. Hozzájuk csatlakozhat a Broadway-n még tapasztalatlan West End producer, Andre Ptaszynski, aki Webber Really Useful Group-ját vezette egészen addig, amíg a Love Never Dies londoni bukását az ő nyakába nem varrta a zeneszerző, és el nem távolította a cég éléről.

Riedel forrásai kiemelik, hogy egy esetleges londoni siker sem biztosíték arra, hogy a darab jól vegye az akadályokat New Yorkban. Fontos, hogy a marketing és a reklámkampány olyan producer kezében összpontosuljon, aki ismeri a Broadway működését. Ők lennének tehát a Nederlander csoport.
A legjobb produceri csapattal sem lesz sétagalopp a Broadway-kampány, hiszen a remek kritikák ellenére Londonban sem fut teltházzal a Matilda.

Részletek a londoni előadásból:

Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

Tévésorozat az amerikai zenei listák élén

admin

WE WILL ROCK YOU! – musical a Queen slágereivel

Buchmann-Horváth Emese

Hajléktalan női sorstörténet a REÖK-ben

Buchmann-Horváth Emese

Mamma Mia 200. előadás

Buchmann-Horváth Emese

Továbbra is bizonytalan helyzetben a Magyar Színház

Volf Anna