Hírek, beszámolók

Webber-koncert a MüPában

Mint arról már korábban is hírt adtunk, ma és holnap látható a Művészetek Palotájában a Madách Színház Andrew Lloyd Webber 60. születésnapjának tiszteletére adott gálakoncertje. (További előadások: 2009. január 5-6.) A vasárnapi előadáson maga a zeneszerző is részt vesz majd.

Andrew Lloyd Webber neve idehaza és külföldön szinte egy időben lett ismert az 1970-ben kiadott Jézus Krisztus Szupersztár lemeznek köszönhetően. Ezt a darabot 1972-ben koncertszerű formában magyar nyelven is bemutatták a Műszaki Egyetemen, az előadást azonban hamarosan betiltották.

Az első hivatalos hazai Webber-premierre 1980-ig kellett várni, amikor a frissen alakult Rock Színház színre vitte az Evitát. Az Eva Perón életét feldolgozó musical hamar népszerű lett, így a Rock Színház felbomlása után többek között Szegeden, Miskolcon és Nyíregyházán is játszották a Webber-Rice szerzőpáros utolsó közös művét.

1983-ban a Budapesti Tavaszi Fesztiválon újabb magyarországi Webber-premiernek tapsolhatott a közönség. A mindössze két évvel korábban Londonban bemutatott Macskák a legnagyobb musicalsikerek egyike, ezért a játszási jogok ilyen gyors megszerzése szenzációnak számított. Webber úgynevezett „non-replica” előadás létrejöttét szorgalmazta, így a Madách Színházban önálló produkció született, és nem az eredeti londoni változat másolatát láthatta a publikum. A magyarországi premiert maga a szerző is megtekintette. A Macskák a West Endhez és a Broadway-hez hasonlóan nálunk is hihetetlen játszási sorozatot tudhat maga mögött. Az előadás idén ünnepelte huszonötödik „születésnapját”, amit gálaelőadással tettek még emlékezetesebbé.

1986-ban tartották az addigra már legendának számító Jézus Krisztus Szupersztár hivatalos magyar premeirét; a Rock Színház tásulata a szabadtéri előadások után a Vígszínházban, majd a Fővárosi Operettszínházban is játszotta a darabot. A Szupersztár a későbbiekben az Evita által megkezdett utat folytatta hazánkban: többek között a Musical Színház, a Pécsi Nemzeti Színház és a Miskolci Nemzeti Színház is műsorára tűzte.

A három világhírű művet egy kevésbé ismert, ifjúkori zsenge követte Magyarországon. Webber még a Szupersztár előtt írt egy virtuóz stílusparódiának is beillő musicalt a bibliai József történetéből, melynek a többé-kevésbé véglegesnek tekinthető változatát 1982-ben mutatták be a Broadway-n. Ezt követően a mű közel egy évtizedre feledésbe merült, a Madách Színház fedezte fel újra a kilencvenes évek elején. Webber a magyarok érdeklődése nyomán kapott kedvet ahhoz, hogy a budapestivel szinte egyszerre, 1991-ben Londonban is színpadra állítsa a Józsefet. Emlékezetesebb hazai színrevitelei között említhetjük még a 2005-ös debreceni előadást, amelyben idehaza először hangzott el a londoni előadáshoz készített Megamix, valamint a Madách Színház 2008-as felújítását, benne a Fáraó új dalával (Szívkirály).

1996-ban ismét a Madách Színház jóvoltából ismerkedhetett meg a magyar közönség egy újabb Webber-művel. A szerelem arcait a Madách Kamarában (a mai Örkény Színház épületében) állították színpadra. A magyar produkció tanult a londoni hibáiból, és Budapesten nem a kritikusok által kifogásolt monumentális díszletek között, hanem a történethez és a mű hangulatához sokkal jobban illő, intimebb környezetben került színre a musical.

A rekordot rekordra halmozó musicalopera, Az operaház fantomja hazánkban hosszú várakozást követően, az 1986-os világpremier után tizenhét évvel volt először látható. Az előadás jogaiért három színház versengett, végül a Madách Színház csapatát és Szirtes Tamás rendezőt érte az a megtiszteltetés, hogy a világon elsőként saját felfogásban állíthatta színpadra a legendás művet. A 2003-ban bemutatott produkció sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 2007 szeptemberében ötszázadszor csendültek fel a Fantom jól ismert dallamai a Madách Színházban.

2005-ben egy kevésbé ismert Webber-musical következett, megint csak a Madách Színházban. A Volt egyszer egy csapat az eredetihez képest átírt változatban került színre Budapesten. A munkálatokban maga Webber is aktívan részt vett, és Az operaház fantomjához hasonlóan a Csapat premierén is megjelent, és elismerően nyilatkozott a létrejött produkcióról. A darabot 2008 tavaszán vették le a műsorról, az utolsó előadásáról készült felvételt sugározta a Duna Televízió.
A Művészetek Palotájában tartandó gálaműsor végigtekint a páratlanul gazdag életművön, amelyet olyan darabok fémjeleznek, mint a József és a színes szélesvásznú álomkabát, a Jézus Krisztus Szupersztár, az Evita, A szerelem arcai, Az operaház fantomja vagy a Volt egyszer egy csapat. Az est során ezekből az alkotásokból megszólalnak a már nálunk is közismert dalok, de magyarországi ősbemutatóként olyan Webber-művek – köztük a Tell Me On a Sunday, a Whistle Down the Wind és a Sunset Boulevard – dalai is elhangzanak, amelyek hazánkban eddig még nem kaptak színpadot.

Közreműködik: Adagio Együttes, Feke Pál, Fonyó Barbara, Gallusz Nikolett, Gáspár László, Krassy Renáta, Ladinek Judit, Magyar Bálint, Mahó Andrea, Nagy Sándor, Polyák Lilla, Posta Victor, Puskás Péter, Rúzsa Magdi, Sasvári Sándor, Sáfár Mónika, Serbán Attila, Szente Vajk, Szulák Andrea, Wégner Judit, Zsédenyi Adrienn,

Valamint az Óbudai Danubia Zenekar, a Madách Színház zenekara, tánckara, kórusa és a Madách Musical Tánciskola gyerekkórusa.

 
Jelmeztervező: Kovács Yvette Alida
Díszlettervező: Szlávik István
Zenei vezető: Kocsák Tibor, Zádori László
Koreográfus: Tihanyi Ákos
Dramaturg: Galambos Attila
Világítástervező: Kiss Zsolt
Hangmérnök: Kálmán Sándor
Korrepetitor: Gillay András, Kemény Gábor
Koreográfus-asszisztens: Molnár Ferenc
Rendező munkatársa: Kutschera Éva
Társrendező: Szerednyey Béla

Rendező: Szirtes Tamás

 
Volf Anna

Kapcsolódó tartalmak

A nyomorultak – Interjú Egyházi Gézával

Buchmann-Horváth Emese

Örömzene Feke Pállal Sopronban Máté Pétertől az István, a királyig

Buchmann-Horváth Emese

Elfújta a szél próba – Szabó P. Szilveszter

Liga Mihály

„József Attila aktuálisabb, mint valaha”

Mezőfi Orsolya

Finishben a Virágot Algernonnak

Buchmann-Horváth Emese